|
|
|
|---|---|
|
Undrar om bilens dator visar bränsleförbrukningen ngt sånär rätt, 530 diesel. Någon som har testat, själv har tycker jag att det inte stämmer, men med dubbade däck, och denna årstid, bör det ju gå åt mer, men skiljer det sig mycket tro? Jag sökte på sökfunktion, men hittade inget direkt, fel sökord kanske. Enl BMW själva, drar bilen olika i deras egna olika broschyrer. Allt ifrån: 067, till 0,76, osv. | |
|
Min erfarenhet är att datorn stämmer mycket bra med verkligheten. Prova att nolla värdena vid tankning och jämför förbrukningen med verklig förbrukning vid nästa tankning. Vet inte hur det är med en så pass modern diesel. Har själv kört mycket diesel av gamla virvelkammartypen förr och min erfarenhet där är att dom är mer okänsliga för belastning och temperatur, kort eller lånkörning. Tyckte alltid att förbrukningen var lika. AE |
|
|
Förvisso en 3-serie men min visade 0,61 och verklig förbrukning (tankat/km) blev 0,62 så nog stämmer den bra :) |
|
|
Generellt så verkar färddatorerna visa ganska rätt, ofta någon eller några procent för "bra". Däremot så kan en sk dieseltrimbox göra att datorn visar en avsevärd bättre förbrukning än den verkliga. ___ //Ulf |
|
|
Min visar ca: 1 dl mindre än verklig förbrukning. Linköping-Östersund 0,85 enligt datorn. 0,94 verklig förbrukning. gagge |
|
|
Man kan på ett ganska så exakt sätt mäta den förbrukade mängden bränsle. Moderna insprutningssystem (i varje fall hos bensinmotorer) fungerar med ett bestämt och konstant tryck. Mängden bränsle som sprutas in i motorn regleras genom öppna och stänga spridarna. Genom att mäta exakt hur länge spridarna har varit öppna, kan man enkelt beräkna bränslemängden. Här har man en rätt så stor noggrannhet. För att kunna beräkna förbrukning måste man även veta körd sträcka och det är här vi hittar den största felkällan. Moderna bilar (E39) beräknar körd sträcka genom att räkna det antal varv hjulet har snurrat (m.h.a. abs-givare). Det blir rätt många varv och en liten avvikelse i hjulets omkrets kan resultera i ett "ganska" stort fel i körd sträcka. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bra och beskrivande inlägg Mugge! Värt att tänka på är när man kontrollerar "verklig" förbrukning genom att dividera bränslemängd med miltal, är att man p.g.a avvikelser i rullomkretsen kanske inte räknar med verklig körsträcka. D.v.s samma felkälla finns med även där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.