|
|
|
|---|---|
| Min 518 blir varm och kokar trots ny termostat och vattenpump. Det är ingen olja ivattnet, så det borde väl inte vara toppen. Har någon något tips på vad det kan vara för fel. | |
Smiley© |
Jag vet inte hur det är med 4-cyl motorerna men många har problem att få ut luften ur 6-cyl motorerna och då kokar dom, så testa att lufta mer. Vilken årsmodell gäller det? Är det en äldre bil kan kylaren vara i dåligt skick/igensatt och behöver bytas/rengöras. /Thomas |
| Det är en -90. Hur gör man för att lufta systemet ordentligt? | |
|
hade samma problem med min 525a. fast den kokade bara på tomgången ibland, bytte kylarlocket som läckte så att den tog in tjyvluft då så den kokade så kolla dit kylarlock om det är det som är felet annars får du ju in luft i systemet direkt å så får du samma problem. hoppas att de löser sig. |
|
| Det här kan du ju kolla upp... Länk | |
|
Du har en luftskruv på termostathuset pos.5:Länk Den släpper utt luft som står i termostathuset. Förutom den finns den vanliga skruven bredvid påfyllningslocket till kylarvätskan. |
|
|
det där med luftning verkar vara ett översnackat problem? rent logiskt sett så stiger ju all luft uppåt och på de flesta bilar sitter expansionskärlet högst upp, fast kanske inte på en 518? men när man läser om allas problem med luftning på 535 e34 där expansionskärlet sitter högst upp. så länge vattenpumpen får vatten o snurrar runt så ska den luftas av sig själv i högsta grad. fattar inte riktigt det där... var bara en grej jag kände för att tillägga =) |
|
| Problemet är att så länge det står luft i termostathuset öppnar inte termostaten som den skall och man får inte cirkulation på vattnet i kylarkretsen. Det där med att expansionskärlet sitter högst upp är ingen garanti för att luften rusar dit på en gång. Prova att trycka ned ett glas upp och ner i en hink vatten så förstår du ;) | |
|
Hallelujah moment!!!Jag säljer min 523-97 idag!! murre. |
|
Smiley© |
Aquilla Ja luft stiger, så din logik stämmer så långt! Men ett kylsystem är fullt av fack där luft kan fastna och vattenkanalerna går inte rakt upp i expansionskärlet utan dom kan gå vågrätt och kanske lite nedåt och då har luften problem att stiga av sig själv. Jag är lite osäker men jag antar att BMW har en termostat av bypass typ som gör att vattnet ska cirkulera endast i motorn när den är kall och inte i kylaren där expansionskärlet sitter, och vart ska luften ta vägen då om man inte hjälper den ut?? Och är det så som Anders-72 säger att det är luft vid termostaten så kokar motorn innan termostaten öppnar eftersom luft leder värme sämre än vatten. Alla motorer är inte svåra att lufta, t.ex min S38B38 var nästan självluftande men den har inte likadant kylsystem som en M40. Teori och praktik är inte alltid samma sak, om man inte har en jävligt bra teori!! ;-) Barbro Har problemet löst sig? /Thomas |
| Vi trodde att det löst sig, efter att vi bytt vattenpump, termostat och kylare. Det fungerade ett par dagar, men är nu likadant igen. | |
|
Jag hade liknande problem efter termostatbyte. Tröttnade och åkte till en bilmeck, efter ca två timmars felsökning hiitade han en liten spricka i övre kylarslang, bytte den och sen var allt frid o fröjd. Sprickan var knappt synbar förrän slangen var borttagen. Mvh Jonas "Why be normal" |
|
|
Bilen kokar inte längre, om man öppnar luftningen på kylaren. Varför? Det är väl inte så bra att köra med den öppen? |
|
| Kan tillägga att skruven för luftning vid termostathuset är trasig, så där har vi inte kunnat lufta något | |
|
Du skriver att skruven för luftningen är trasig, antar då att du inte bytte termostathuset i samband med termostatbytet. Dom där har lätt för att spricka vid termostatbyte. En rekoomendation är att man alltid byter det när man byter termostat. "Why be normal" |
|
| Byte av termostathus gäller då det är utförande i plast. I detta fall tror jag det är aluminium. Det kan dock vara idé att byta det mot ett med hel luftningsskruv om det inte går att få ur den trasiga och byta. Det finns en anledning till att den sitter där ;) | |
|
Även de i aluminum blir det lätt sprickor i när man skruvar isär och ihop dom, dessa behöver knappt synas. "Why be normal" |
|
|
Jag har bytt kylarvätska på min bil minst 4ggr och aldrig haft något problem med luft. Full värme på och luftningsskruv öppen samt att lyssna efter gurglande ljud. Någon enstaka gång har man behövt lossa övre kylarslangen i någon sekund. Luftning har iaf aldrig tagit mer än max 10min oavsett bil jag haft, så jag måste också anse det översnackat. Om man inte är döv och har tummen mitt i handen dvs. |
|
| Inklusive en 318is med M40 ska tilläggas. | |
| anders-72 och smiley har rätt. erfarade det själv. de är ofta problem när luften lägger sig i termostathuset. jag var tvungen för att få cirkulation på det att göra så länge tills termostaten ville öppna och då blev de cirkulation o värme i kupén på direkten. många gör nog felet med att inte våga köra för länge tills termostaten börjar öppna. underlättar ju inte direkt om du har en dålig termostat eller en med fel värmetal. | |
|
När jag bytte termostat på min 518 så skröv jag ihop allt o starta bilen så den fick stå o gå på tomgång mest jag fikade sen var det bara ut och lufta vid termostathuset först och sen uppe vid luftskruven vid påfyllningslocket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.