|
|
|
|---|---|
BMW E39 |
Käner ett behov av att chippa min bil snart. Problemet är bara att jag inte vet vilket chip jag ska välja. Ett unichip (mappning) ger 11 hk på en 523:a och kostar runt 6 tusen. Ett annat chip ger 12hk och kostar 3000:-. Varför är det så mycket bättre med unichip? Erfarenheter? Mvh Matteus |
|
Om jag vor du skulle jag först bestämma mig för om jag vill ställa in bilen på rullande landsväg eller inte! Rullande landsväg är självklart dyrare eftersom du "ockuperar" en dyr utrustning och en person i ett antal timmar! För TS Motor i Åstorp tog det ca 5 tim att montera och justera in ett UNICHIP (samt ultraljudstvätta spridarna) på min M5 -95. Fördelarna är dels att just din bil blir justerad och inte någon "medebil" som någon i England eller så har bestämt sig för som det ju blir om du köper ett löst chip och monterar i! Dessutom får du ett effektdiagram över hur din bil var före resp efter optimeringen. Vad nu ett sådant är värt med tanke på att det verkar som om olika rullande landsvägar ger olika resultat. Däremot borde skillnaden i effekt före och efter chipningen vara representativ eftersom dom körs på samma rullande landsväg. Du kan också enkelt själv återställa bilen till orginal genom att ta bort UNICHIP:et som sitter utanför bilens styrbox. Nackdelarna är dels att det är dyrt och, om du tycker det är en nackdel, att du behåller orginal övervarvsskydd. Möjligen kan du också få mer effekt om du går in i styrboxen och grejar men om detta vet jag egentligen inget. Vad resultatet blev på min M5:a kan du läsa i detta forum under "BMW M3, BMW M5, Alpina, Hartge Schnitzer" och i punkten "vilket chip m5 95"! Per L |
|
|
polaren var hos tsmotor med sin Ford Ficus kolla in vad han tyckte! Länk Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
Halloj! Som Per L. säger så är ett Unichip optimerad för just Din bil och inte någon annans, jag skulle nog rekomendera Unichip. Jag har ett Unichip i mitt lok och det gav 26 hk med ett öppet K&N filter, kostade 7100:- inkl. filter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.