AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.629

Värdering svensksåld 523.

Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Hej,
Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Slant på tangentbordet... ;)
Nåväl, står i begrepp att köpa en e39, en svensksåld 523i av -97 års modell med manuell låda och snart 24500 mil. (Fullservad enl bok)
Välservad och inga skador interiört. Lite rost exteriört (såsom pass.dörr fram, en skärmkant samt bagageluckan).
Bilen har följande utrustning:
CD, ACC med restvärme, eluppvärmda stolar, multifunktionsratt (M-modell), farthållare. Den är mörkgrönmetallic med en mörkgrå velourklädsel samt trä-lister.
Följande brister finns på bilen:
Regnssenor som inte fungerar.
Silentblocken (alla 4), dåliga.
Vattenpumpen inkl alla löphjul och remmar bör bytas.
Finns inga vinterdäck eller lagliga sommardäck.
En ABS-sensor HF är kass.
Vindrutan bör bytas då den är mycket repig.
Sitssensorn i pass.sätet är ur funktion. (Airbaglampa lyser)
Mycket repiga glas till strålkastarna.
Glapp i framvagn, svagt glapp i styrled samt spindelled.
Kopplingen inkl slavcylinder måste bytas.
Bränslepumpen är dålig.
Bilen ska bes i dec innan körförbud.
Bilen ska även in på en stor Insp 2 med byta av både bromsvätska och alla oljor och filter.
Så, vad tror den församlade expertisen om värdet på denna bil?
Mvh Christer

I'm on a whiskey diet. I've lost three days already.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De låter som rent skrot, max 20.000 ;- knappt ens de.
En fin bil utan massa fel och för årsmodellen normala mil kostar 40-45.000;- blir förmodligen bättre och billigare i slutänden

BMW CS #5139
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är du kunnig och kan fixa saker själv så är det kankse klippläge. Annars låter det som en bil att hoppa över. Vad den är värd har jag ingen aning om. Du hittar en i väldigt bra skick för 50.000, så räkna därifrån. Vad kostar det om jag lämnar bort den till verkstad? Vad kostar det om jag gör det själv och vad är min tid värd? Om du verkligen vill ha den och kan räkna hem den, lägg ett bud på 15-20, tror knappast att köpare står i kö för den vagnen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag kollade igenom listan, och själv är jag lite allergisk mot "bör bytas". För att ange ett korrekt värde så tycker jag personligen man bara listar de fel som verkligen fordrar reparation. Ska man byta ut alla grejer på en 10 år gammal 24000-milare så den blir felfri är man fel ute, liksom. Då är det bättre att handla nytt eller kortmil.

Behöver vattenpumpen verkligen bytas? Är verkligen samtliga löprullar och remmar tvärslut på en fullservad bil? Är kopplingen så slut att den slirar? Är silentblocken verkligen slut (kluck-slut) eller har de bara torrsprickor? Hur är en bränslepump dålig? Antingen funkar den eller inte, enligt min mening. Likadant framvagnen, att den ska vara i nyskick efter 24500 mil är omöjligt. Finns det verkstads- eller SBP-anmärkning är det glapp, annars inte.

Säg så här; initiera regnsensor (500 kr), byt kablaget till stolsensorn (250 kr + en timmes arbete), byt abs-sensor (750 kr + en halvtimmes arbete), samt byt det av resterande som verkligen har reparationsbehov så gär bilen säkert iväg för 35-40000 kr.

Mvh Johan

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Johan, tänkte ungefär som du, men det går å andra sidan att hitta en felfri vagn med dessa fel åtgärdade. En 24-tusen milare har naturligtvis sina avigsidor och slitage, men upppenbara saker som bör eller måste bytas kostar.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och "bör" översätts i bilsäljarspråk till måste ;-)
Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Jag jobbar som mekaniker. Kommer att laga bilen själv.
Och "bör" som i betydelsen "måste bytas på sikt".
Silentblocken är slut.
Vattenpumpen är inte en servicepunkt, byter man pump utan att byta remmar är man för snål för sitt eget bästa.
En koppling behöver inte slira för att vara dålig.
En bränslepump som är dålig ger ett svajande bränsletryck, bilen blir lite orolig.
Begär på intet sätt att bilen ska vara i nyskick, men för att få en något sånär korrekt bedömning bör man skriva kända fel och brister.
Det är inte fråga om att initiera regnsensorn, har provat det på jobbet.
En ABS-sensor är betydligt dyrare än 750kr, tar garanterat mer än 30 min att byta.
Likaså Airbag-sensorn, den mattan kostar ungefär 4000kr att byta (arb inkl mtrl)
Men tack för är värdering, det var mitt i det spannet jag misstänkte. (15-20kkr)
Mvh Christer

Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Tillägg:
Bara för att en bil är nybes. och godkänd utan anmärkning betyder det tyvärr inte att den inte har/kan ha ett flertal större brister på just de punkterna som de på ska kolla.
En bes ska ta runt 15 minuter/bil, de ska helst göra 26 bilar/dag/man.
(En kompis jobbar på SBP)
Mvh Christer

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
20-25.000 kr är nog vettigt, med tanke på att du byter ut alla slitna delar och då har en ganska så välgående bil många mil framöver.

Mr C
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"En ABS-sensor är betydligt dyrare än 750kr, tar garanterat mer än 30 min att byta."

Vill minnas att jag gav under 1000:- för ABS sensorn till en e39:a för ett par år sedan. Tog max 45min att byta den och då fick jag ändå borra ur den gamla pga att den satt fast, du som är bilmek borde kunna pressa den tiden till neråt halvtimmen ;)

När du räknar på vad det kostar att fixa till den får du nog kolla priser på delarna och inte räkna in gängse timpenning på BMW för arbetet då kommer denna bil aldrig bli en bra affär.

Är bilen fin i övrigt (rostfri och hel och ren inredning osv) så kan man nog ge 20-25´ med tanke på att du nog kan fixa det mesta själv.
Men som Johan skriver får man nog börja med det nödvändigaste, vill man ha en riktigt fräsch bil är det nog billigare att köpa med färre mil och med mindre defekter direkt.

Hur som helst, lycka till!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns det verkligen så billiga E39:or att "få" i "fungerande skick" idag,dock med som nu "vissa defekter"?

Nästan löjligt billigt ändå OM man får loss denna vagn för "strax över eller t.o.m. under tjugo papp" anser jag.
Jag hade nog trott på "åtminstone 30000"...
Men jag har inga "referenser" på en E39 med så mycket listade fel heller,så min prisbild kanske är "lite skev" :)

Jaja...lycka till iaf.

Mvh Janne.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Det är väl lite min åsikt också, varför ska en säljare slumpa iväg en halv-ok bil bara för att den har ett antal milrelaterade fel? Billigare än någon annan på marknaden, inklusive de värsta skruv-vraken?

Självklart är en bil sliten även om inte SBP tycker det, men det är därför det kallas begagnat! Att förhandla priset genom att pruta för fel som kommer i framtiden är fel, enligt min åsikt. I så fall är ingen begagnatbil värd något alls. En så gammal bil lägger man inte 5 lappar för att laga regnsensorn på, eller 7 lappar på en utökad insp 2, eller 15 lappar på nya vinterdäck.

Sist jag bytte abs-sensor fram tog det 45 minuter även för mig, och det borde en erfaren bilmek kunna pressa rejält. Jag har för mig att den kostade 750 kr med min rabatt, men det kan ha varit 850 kr också. Efter det upptäckte jag att BMW här i Västerås tar 1500 kr för att byta sensor, och sedan dess har jag inte bytt själv....

Enligt min erfarenhet är det ytterst sällan det är sensormattan som är trasig, utan det brukar i 95 % av fallen vara kablaget under stolen. Det går att reparera med en skarv-kabelsko, men det kan kännas väl billigt. Sedan skulle jag vilja se den ägare av en -97:a som lägger 4 lappar på att byta sensormatta när en komplett skinninredning inkl. fungerande sensormattor kostar 5 lappar på skroten.

För mig personligen känns det som att du vill skriva ner bilens värde så långt det går för att köpa den billigt. Det är inte fel, jag förstår tanken, men samtidigt måste det vara rimligt och resonabelt. Annars lägger du ner tid i onödan och säljaren blir bara sur i alla fall. Jag tror det är svårt att få loss bilen under 30 lappar, för det skulle säljaren få på en blocketannons. Själv skulle jag laga fel för ett par tusen, polera upp bil inkl. lysen med polermaskinen och sätta ut den för 39' kr.

Mvh Johan
Kan bara instämma med Johan, +30papp är bilen värd alla gånger trotts alla "fel".

Att höra folk som på fullt allvar påstår att den är värd runt 15papp är så långt ifrån verkligheten som det bara går. Finns ingen fullt frisk människa som ger bort en bil på det sättet. Lovar att sätts den bilen ut för 15papp så kommer det ringa 100-tals personer som vill köpa den, är det då ett ärligt och "rätt" pris?

MVH
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag backar i min första värderingsgissning, runt 30 är nog mer relevant.
Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Återigen , har inte för avsikt att skriva ner bilen. Men dessa fel finns på den, är mycket väl medveten om att den gått långt och att det därmed finns fel på den.
Ville endast ha en ung värdering, därmed inte sagt att allt ska lagas på bilen. Men service och rep är något som blir allt viktigare med åren.
(Kablaget under stolen är inte boven i dramat, tyvärr är det mattan. Lutar åt en beg stol)
Ska ta en diskussion med säljaren efter helgerna så får vi se.
Mvh Christer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.