|
|
|
|---|---|
|
Funderar ev på att ta ut bilen lite tidigare ur vintervilan,runt februari då den bil jag kör just nu ska in på besiktning om några veckor och befarar att den har ganska jobbiga brister. Iaf...Bmw:n har inget bra waxlager,och vill helst inte köra utan nåt ute i saltslasket..och att köra en seriös waxning just då känns inte så lockande :) Så undrar därför hur bra ett Spraywax fungerar som en tillfällig lösning? | |
|
Jag tycker att sån wax it wet funkar bra efter tvätt. Håller ju inte så länge men fram tills nästa tvätt iaf =) // M.V.H. Daniel |
|
|
hehe...nä,de känns ju inte som de är nåt långtidswax precis :) Men att de inte håller speciellt lång tid är mindre viktigt just då,viktiga är ju att den skyddar nåt när den väl är på... Men man måste alltså på med nytt efter varje tvätt? |
|
|
De gånger jag inte använder vanligt vax brukar jag köra med spraywax lite på vinst och förlust, det blir så mycket lättare att torka bilen. |
|
|
Okej... Men för att förtydliga min undran över denna produkt så spelar de ingen större roll om den kommer glänsa jättemycket,eller att den blir lättare att torka av...de är bara en ren bonus på köpet... Utan de som har betydelse är om spraywaxet verkligen får ett hyffast bra skyddande lager som kan stå i mot salt etc ett tag? så att de inte är en produkt som bara ger de jag nämner tidigare...? |
|
|
Har användt spraywax några gånger på min 535a när det varit lite tvättbrådis. Tycker att det skyddat ganska bra mot salt och även asfaltfläckar. Smutsen ligger liksom utanpå istället för att etsa sig fast i lacken. Bättre att använda sig av sånt än av inget alls,tycker iallafall jag av den erfarenhet jag har av spraywax. |
|
|
De låter bra de,får bli sånt om bilen tas ut innan våren... Vilket märke är de ni använt,är de Turtle lr något annat? |
|
|
Haas, du oroar dig för saltets påverkan på lacken .... det är knappast den värsta bieffekten av saltningen, eftersom saltet knappast har någon effekt alls på lacken ... Däremot på de ställen du normalt inte ser, bakom lister, skärmkanter, plåtomvikningar, under bilen mm Men ... hur skyddas dessa ställen mot saltningens korrosiva egenskaper ??? www.nordiq.net/saltupproret |
|
|
Haas jag har användt mig av turtle wax it wet men även annat märke.Men tyckte turtles effekt satt i längst.Värt att prova. För den undre delen av bilen så gäller väl bra underredsbehandling för att skydda bilen underifrån från detta välsignade salt och dess påverkan. Eller allra helst inte använda sommarpärlan på vintern i snö och slask alls. Utan plocka fram den när det börjar torka upp. Om man har möjlighet till det vill säga. |
|
|
Okej...de får bli Turtle om de nu blir aktuellt att ta ut den ifrån vintervilan innan de blir vår. Både han(bilen) och jag vill nog helst att den ska stå kvar där ett antal veckor till :-) Förresten...finns de någon bra underedsbehandling som man typ bara kan spruta på efter man tvättat bilen lr så? F*n,man borde nog sätta in sig lite bättre i detta ämne :) |
|
|
jag brukar köpa underredsmassa på stor hink som man lätt sprutar på underredet på bilen.Håller bra och man får jämntjockt när man använder spruta,samt lättare att komma åt och få in massan där man inte lyckas om man tillexempel penslar på den. Det har jag gjort nån gång men inte med alls samma resultat som när man sprutar dit kletet =) Men det är ju lika viktigt om inte viktigare att skydda bilen under så att saltet inte käkar upp den som det är att hålla lacken och karossen fri från saltets förödande grepp. Det är ju inte världens roligaste bilgöra men det är definitivt värt det. Om man inte lämnar in den för att få det gjort någon stans vill säga. Går ju det också,huvudsaken att det blir gjort regelbundet. |
|
|
Haas jag har hållit på med bilar både som jobb till en början och sedan som hobby i snart 50 års tid och har intresset fortfarande kvar just när det gäller puts och vaxning, jag ska delge dig lite om mina erfarenheter. Då det idag finns mycket produkter just för oss amatörer och jag läst vad många andra använder så framstår skandinaviskt hårdvax som en produkt många använder, jag själv har kört med sonax och det är både bra och lättjobbat men jag var nyfiken och provade de scandinaviska oh wow! vilken yta, och lättjobbat och hållbarhet, jag var mer nyfiken kontaktade återförsäljaren och han berättade att scandinaviskt hårdvax är en produkt framtagen för norden och vårt klimat och med saltet, der är syntetiskt alltså inget carnoubavax som lätt avlägsnas med lite avfettn.medel, det scandinaviska lägger sig som en handske ett ytterskal runt bilen så bättre skydd kan du knappast få idag så mitt råd är att använda det istället när du ändå ska göra jobbet och det är inte mer svårjobbat, väldigt lättjobbat och du får en proffsprodukt som recondare använder men till motsats av andra sådana fabrikat så får vi amatörer köpa deras produkter, jag vill bara förmedla min information till dig innan du drar igång och istället kan använda bland det bästa jag har upptäckt, köpte mitt hos clas ohlsson jag tror jag betalade runt 100 mvh Uffe/bildock |
|
|
Bildock: Du måste prata om denna väl? "Skandinaviskt Hårdvax AutoSmart. Ger ett långtidsverkande skydd på lacken, tål de flesta avfettningar. Fläckar ej gummi eller plast. 275 ml. Artikelnummer 34-463" Hur aplicerar man det på lacken? Måste man ha "wax maskin" ? Eller går det att göra för hand? |
|
|
Bimmerkid ja jag kanske låter som en säljare men har absolut inga intressen med produkten annat än vad jag läst på forumet att så många upphöjer medlet så mycket att jag var tvungen att prova då jag är en putsnisse till min hobbybil och då faller det sig naturligt att få tag i det bästa, och som amatör tycker jag medlet är det bättre jag hittat men sonax är också bra och skulle passa mer än väl frågeställaren Haas i inledningen. Du kan mycket väl hantera dessa medel för hand det behövs inga maskiner det är därför jag tycker de är så lättarbetade och skulle passa frågeställaren perfekt för det han är ute efter och vill du bara ha ett yttre skydd över vintern dra över bilen för hand lätt och enkelt, men då får du inte ställa några krav på högsta glans eller bortpolering av oxid, gör du det då måste du använda maskin och göra en grundlig omgång, min tanke var att få ett bättre skydd än sprayvaxet på ett mycket mycket enkelt sätt endast som ytskydd över vintern mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.