AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.815

Ormig i högre farter.

Sida 2 av 2
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag fick lite dåliga och bra nyheter igår.

Om vi börjar med de bra så är inte bakaxeln lös iaf! =)
Det dåliga är dock att enligt den bmw-mekanikern jag var hos så är troligen styrsnäckan sliten o glappar lite...de har tydligen bytt snäckor innan på den modellen för den anledningen. Och sen nämnde jag ju i mitt förra inlägg att de var en dov duns när man växlar...ja de var en sliten diff...

Men i övrigt går den ju fint! =)

Så nu får man väl börja leta diffar o ev styrsnäcka... Men jag tror nog ändå att jag ska lägga på sommardäcken o se om den verkligen var sådan med dem på, jag kan inte tänka mig att jag skulle ha missat en sån grej nämligen. Jag vet att jag la märke till att de däcken som nu sitter fram var lite snedslitna. Det gör kanske att bilen känns ostabil i sig? Då borde de väl räcka att skifta fram och bak? Fast den är väl troligen lika ormig på vägen så länge de sitter på överhuvudtaget antar jag.
om dina däck har blivit snedslitna så beror ju det på en felaktig hjulinställning vilket oxå kan skapa en nervös styrning
Ma
280
Magnus Karlsson
Precis, har dock för mig att jag skymtade ett kvitto för hjulinställning nånstans men vet inte.
Men även om vinklar är bra så kan den väl kännas konstig om däcken är snedslitna väl?
Jag hittade ett intressant inlägg innan när jag malde igenom en massa inlägg om klonkande diffar på e46:or.

Länk

Inlägget med signaturen BimmerSeb längst ner på första sidan.
Kan undra om de är nåt man kan få igenom, vet inte varför egentligen. =)
Vi har iaf samma problem exakt.
Nu har du säkert redan fått lösningen på problemet men jag tänkte ändå tillägga att min e36 325a var precis sådär när ena bakfjädern hade gått av ett varv. Kanske nån annan har nytta av det :) I över 110 var det som att du körde med punka på båda bakdäcken i kurvor. Inte ens bilprovningen märkte att ett varv var borta på fjädern. Trodde först det var däcken det var fel på eftersom jag bomba ur den veckan innan och fick upp den i 230 efter mätaren, som ett strykjärn efter vägen, och nästa vecka då jag hade nya däck så var den ett äckel efter vägen i 110 men på nått sätt hade fjädern gått av ett varv så gott som exakt samtidigt som däckbytet.
Ma
280
Magnus Karlsson
Det verkar ju onekligen vara ett stort bekymmer på e46 de här med brustna bakfjädrar, så jag får väl helt enkelt ta o kolla på min med. Har tyckt den ser lite hängig ut bak med.
Tack.
Jag har nyligen bytt mina bakfjädrar, de var av och klonkade rejält på alla gupp osv, så fjädrarna är det inte.
jag kommer inte ihåg om bilen betedde sig så med sommardäcken.
jag tror och hoppas att de är däcken.
nu när jag kör så ålar den sig bara man kör rakt fram i 120.
de skumma är att när jag körde i tunneln till danmark så ålade sig ingenting :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.