|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag tycker min bil beter sig ormigt i bakvagnen i högre farter när jag rattar vid 150 och uppåt. jag kör på 18" friktions däck. Har precis gjort en hjulinställning och kör med 3kg lufttryck. bilen känns inte stabil kan jag säga. känns som man ska flyga av vägen . :) kan de vara att de är friktionsdäck som är mjukare och inte lika mycket performance som gör att de blir så? | |
|
Glömde säga att det är en 330ci e46 |
|
| det är antagligen däcken som gör att den är instabil, dom är ju så pass mycket mjukare... själv kör jag ju audi s4 för tillfället och jag fick en otäck upplevelse efter att jag satte på mina vinterdäck och gjorde en snabbare omkörning upp mot 180 ( har väl ca 350-400hk) och gjorde ett "snabbt" filbyte efteråt, trodde jag skulle köra av vägen då det kändes som punktering på alla däcken trots 3 bars däcktryck, kör på nordfrost 3 och dom är ju extremt mjuka | |
|
ja de känns verkligen fel! att göra ett häftigt filbyte går ju inte. bakvagnen rör sig väldigt mycket vid lite rattrörelse. |
|
| absolut, känns skitjobbigt att köra nu.. räcker att man åker i 70 och svänger lite fram och tillbaka så känns det precis som punktering... vad jag längtar efter mycket snö eller sommardäcken så det kan börja lira igen.. | |
|
jag läste i den andra tråden om bakvagnen som satt löst på en 328 -98.. hoppas det inte är ngt sådant :) |
|
| men det var väl bara äldre än -00 om jag läste rätt eller ligger din i den åldersgränsen? | |
|
nej, min är en -02 faktiskt. |
|
| då borde det ju vara lugnt om man nu ska lita på vad dom skrev i den tråden iallafall. | |
|
Jag kände av liknande känsla när jag åkte sammanlaggt 86 mil nu till julhelgen. Känslan påmindes om när man kör skåpbil och får kastvindar fast mkt svagare.. Bilen liksom gled över vägen utan anledning, jag kör på 15*195 dubbdäck.. funderar över om mitt lufttryck på 2.7 kan vara anledningen.. fast har inte läst nått här på AP om att det skulle påverka.. Kan det vara nått annant eller får jag bara vänta på att vintern ska vara över? |
|
| Någon bussning som gått kanske. En bussning på min 323ci -E46 har pajat och den ormar sig också vid högre farter. | |
| Jag körde i ca 90-120km/h bara därför tyckte jag det verkade konstigt.. | |
|
Jag känner samma sak med min. Det sitter 205/55/16 bridgestone nordic blizzak tror jag de heter på min 328. Och jag tycker nästan att den känns som en trafikfara när man kommer upp i 110+, t.ex vid omkörning då =). Den ålar sig som ni beskriver o förmedlar definitivt ingen bmw-känsla! Grejen är den att jag har en -00....bara inte jag har en sån bakvagn på min bil som är lös. Men de slår inget, kan däremot höra en dov duns när man växlar då o då. Det kommer från bakaxelklumpen låter de som... Sorry, tappade tråden lite, tänkte bara se om man kunde få lite hjälp med detta oxå... |
|
|
Jag känner samma sak med min. Det sitter 205/55/16 bridgestone nordic blizzak tror jag de heter på min 328. Och jag tycker nästan att den känns som en trafikfara när man kommer upp i 110+, t.ex vid omkörning då =). Den ålar sig som ni beskriver o förmedlar definitivt ingen bmw-känsla! Grejen är den att jag har en -00....bara inte jag har en sån bakvagn på min bil som är lös. Men de slår inget, kan däremot höra en dov duns när man växlar då o då. Det kommer från bakaxelklumpen låter de som... Sorry, tappade tråden lite, tänkte bara se om man kunde få lite hjälp med detta oxå... |
|
| Har samma känsla uppstått när bilen rullat på sommardäck? | |
|
Nä de är väl lite det som håller hoppet uppe, för jag kan inte alls komma ihåg att den betedde sig så då. Och då är de ändå budgetdäck på sommarfälgarna. Får väl köpa michelin alpin pilot eller nåt annat höghastighetsvinterdäck... =). Men jag tycker inte de skulle behövas, jag har aldrig upplevt nån annan bil jag har haft med vinterdäck så slingrig som denna. Nu är de ju en touring, men blir de så mycket ormigare än en sedan/coupé? På förra bilen bmw 320 -91 med michelin x-ice 195/50/15 (inte 100% på profilen) så fanns inte tendensen ens i farter över 160... |
|
|
Samma gäller mig, har inget minne av att det kändes att den slingrade sig.. och även jag kör på budgetdäck på sommarfälgarna. Minns bara att den spårade men det var också första gången jag äger en bil med "breda" däck :) |
|
| Hade samma fenomen på min bil precis efter jag hade fått på vinterdäcken. När jag kollade luften visade det sig att däckgubben hade tryckt i dels samma tryck fram som bak och dels för lite. Saken är ju den att om greppet bak är sämre än greppet fram blir bilen instabil och beter sig på just detta vis, så efter jag hade justerat trycket för bäst grepp bak (mer luft bak) så blev bilen mycket mer sig själv igen. Visst, vinterdäcken är sämre, det kommer man inte ifrån, men just sidstabiliteten förbättrades markant. | |
|
Bewing77: Jag tror nog du har rätt., ska nog inte ha samma tryck fram o bak. Vilket lufttryck är rätt för mina däck fram o bak? 15*195 dubbdäck. |
|
|
Glapp stötdämparbussning eller hjul som ej monterats på rätt plats (samma plats som föregående vinter) kan ge en riktigt ostabil gång. |
|
|
Någon kanske skrivit detta tidigare men det är väldigt vanligt att bakfjädrarna går av, brukar vara vid varvet längst ner mot fästet på bakre bärarmen. man kan även få samma fenomen med dåliga stötdämpare, glapp i länkarmar eller bakre länkarmsbussningarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.