AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

Rost vid rutan bak har jag garanti kvar

Danieljohansson
Hej hittade idag lite rost på bagageluckan man ser det när man öpnar rutan har jag garanti kvar

Regnr: xxxxxx Färg: SILVER
Fabrikat: BMW 530 DA
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2001
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2004-09-28
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2004-10-07) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2004-10-07 Import: Ja
I trafik första gången i utlandet: 2001-02-26 Utredning: Nej
Din rostskyddsgaranti gick ut 2007-02-26, tyvärr..

Mvh Jens
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Garantin gällde väl bara genomrost tror jag? :(

Har den börjat rosta i kanten där plåten är vikt typ?
Danieljohansson
japp det är där plåten är vikt hur lång garanti är det på genom rost då ,,

//Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var 6 års good-will som gällde för den typen av rost förutom genomrostningen. Misstänker att du har rost i kanten under själva glasrutan. Det hade jag. Bakluckan bytte dom men inte glasluckan. Den slipade/blästrade dom och lackade om. Mitt förslag är att byta glasluckan. Det har jag tänkt göra då rutan är repig.

AE
Jag hade också rost på bakluckan vid nedre vänstra kanten när man öppnar glasluckan. Jag hade även garantin kvar när jag visade upp det för en auktoriserad BMW-återförsäljare. De tog bilder och skickade vidare nånstans men det blev nobben! Det ska tydligen vara genomrostning för att garantin ska gälla.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Verkar även skilja på olika verkstäders bedömning om man får luckan bytt elle rinte..är ofta lika illa med huven och då någon decimeter in på undersida under kittbandet som går där..
Är motorhuven av plåt eller aluminium på E39?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är väl plåt eftersom det rostar..
Försäljaren sa till mig att den är av aluminium men då motbevisar ju rosten det!!!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min är en 01a och jag fick ny huv för det var rost en bit under även en ny dörr men bakluckan är tydligen svårare att få..
Har inte hittat någon rost på andra ställen ännu som tur är. Kanske för att man inte saltar så mycket där jag bor.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bara för man inte vågar stoppa in mejseln i kittet på dörrar och huv på sin egen bil...syntes inget på min heller men plåtkillen visste var han skulle lyfta på kittet
Ojdå! Det låter inte kul om man hittar rost på det viset! Ska kolla till våren under kittet. Är det några speciella punkter man ska kolla, eller?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
garantin gäller även om det inte är genomrostning. Fick ny huv och baklucka samt "fågelbadet" åtgärdat en vecka innan garantin gick ut.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

han som utformat "fågelbadet" måste varit full...
Gemini__
"han som utformat "fågelbadet" måste varit full..."

Haha, instämmer! Inte så genomtänkt konstruktion. =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det tråkiga är att BMW inte gör någonting åt vissa saker. Min nya huv rostar under kittet den med. Ny huv, men samma kitt. Kommer låta min granne och bilplåtslagare fixa huven denna gång. Vad skall man med en ny till med samma problem? Dessutom små bubblor runt båda vänsterdörrarnas dräneringshål. Rosten under kittet dyker mestadels upp där väta kommer åt utifrån, sällan från vatten invändigt. Vad skall man med en ny till med samma problem? Fågelbadet är väl ett arv från E34 och kanske ännu längre tillbaka..

AE
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är det så kanske att e46/e39 rent av har sämre rostskydd än e36/e34 ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I vissa avseenden har nog E34/E36 bättre rostskydd. Tidiga E36 och E34:or har nog en bättre lack misstänker jag. Men visst har man sett ganska kexiga E36:or också, men vem vet hur E46:orna ser ut när dom får lika många år på nacken. Ursäkta upprepningarna i förra inlägget, copy paste i.st.f cut paste :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

520i: Rost på bakluckan som syns när man öppnar glasluckan är en "klassiker" och det ska gå på garantin. Har själv fått en ny lucka på min 530 för rost på detta ställe. Får du nobben på en verkstad så kör till en annan.

Rostproblemen beror väldigt lite på salt utan är konstruktionsfel eller tillverkningsfel. Har hört om rost på lågmilade och ej vinterkörda E39:or...

Det trista är ju att BMW inte verkar ha förändrat sin tillverkning under modellens levnad utan bara fortsatt tillverka luckor och huvar enligt samma metoder. Min kompis köpte 2005 en två år gammal 525T med 4000 mil på mätaren. Inom några månader så hade han fått byta både huv och bagagelucka. Även min M5:a som är av sista årsmodellen är drabbad när det gäller huv och fågelbad.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.