|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! (Ny här) Har inhandlat mig en 520i -85 som jag håller på att renovera och fixa till. Är sugen på att byta motor, och i framtiden turbokonvertera den.. Har tänkt mig en m20b25 (?) motor, med dieselvev, vanos/ickevanos osv. (Dåligt påläst, jag vet) Eller ev. en M535-snurra, var hittar jag sånt billigt? (tänker mest på dieselveven..) Hur mkt behöver göras ang. bränsleriet ? :P (soppapumpar? ) Vill framförallt ha en någorlunda driftsäker "busbil" och har väl en motorbudget på MAX 20k.. går det att få en någorlunda kompetent motor för detta? Tror det var allt för nu.. Tack på förhand, & God jul! :) P.S lite lulligt skrivet, men det är ju julafton.. | |
|
Enligt vad jag har hajat det som så ska du slänga dit en turbo och lite sådant smått och gott om du gör det så ökar du hästarna rätt bra. Sen har jag hört att den e mycket turbo vänlig men jag har ingenerfarenhet själv. För jag tycker att en bmw är den bästa motorn som finns men dom ska inte ha turbo tycker jag utan de ska vara riktiga sug hästar men det väljer man ju själv. |
|
|
850r turbo,spridare och svetsa grenrör själv .saab9000 intercooler osv.... sätt det på 2,0 sen laddar du 0,5-0,6 tills du har sönder motorn. sen under tiden bygger du på en325 motor med kompsänkning och svetsad topp(VIKTIGT) allt efter ekonomin tillåter sen flyttar du över turbo prylarna ///325/// |
|
|
Jonte_smte: Okej, tackar för svaret! M.V.H |
|
|
Vad skall du använda bilen till, raktfram åka bara? |
|
| Nej det tror jag inte, blir mer en lek/busbil.. | |
|
745 motor!!! fel vektfördeling og mye hk/vrid! |
|
| Hehe, blir det inte ont om plats för en sån då? ... | |
|
745 motoren er samme som i 528, men större motorvolum og turbo! Originalt 286hk, men man kan jo alltids justere turbotrykk.. "gratis" trimming, og du får kansje ca 320-350 hk som holder i hop. |
|
| Oj oj.. låter riktigt trevligt! :) Men dem motorerna är väl väldigt eftertraktade kan jag tänka mig? | |
|
Jag känner en kille som åker 525...i samma användningsområde + bana.. Det jag kan rekommendera är att få tag på M5 bromsar fram och byta till stålspunnet runt om.. När det är gjort är det dags för stötdämpare och fjäder. Han har gjort allt det dätr och åker riktigt fort...med sin limo.. Sedan är säkert lite mer pulver högt på önskelistan... BMW SC (sport club) kör licenskurs på mantorp.. ta en licens och känn på bilen på bana och fdundera sedan. |
|
| Snow Dragon Z3: Okey, låter riktigt trevligt! Ja bana skulle vara kul att testa... har inte fått lappen ännu bara tyvärr, dröjer några månader om jag har tur.. :) | |
|
bor du i sth trakten har du tur då... jag kan be honom att kontakta dig.. och du slösa ingen tid på WOW eller nåt sånt sånt skit de riktiga grejorna händer på banan...men det tar lite tid och mycke vilja...' jag har åkt i 20 år och inget går upp mot det..simlpe fact of life... |
|
|
Hehe vem fan är wow? :) Ja kanske det? Är ju ingen brådska riktigt känner jag.. (med banåkande alltså, körkort är f*n så viktigt!) Skulle helt klart vara riktigt kul.. Sålde f.ö min andra bil idag.. så nu ska det väl kunna hända lite mer med e28an också. :) M.V.H |
|
| Varför inte montera i en 4L V8? Borde gå att få till för ca 20k. | |
|
WOW = World OF Warcraft... nåt online spel som alla i din ålder här hemma verkar vara helt sålda på.. Jag skulle vilja säga som så här..det ger så mycket mer att åka lite bana..man lär sig mycket och kan få inspiration och goda råd..som i sin tur leder till att man slipper lägga tid och pengar i onödan.. gott nytt... \matz |
|
|
Hehe jaha sånt! Nej själv så har jag precis sålt min andra bil.. så nu är det e28an som gäller. :) Ja lär ju vara riktigt skoj! Men lite pinsam & köra som ett a*sle också kanske.. fast, övning ger väl färdighet. :) Detsamma! M.V.H |
|
| Skulle nog satsat på en S38 och ta lådan från en 535 då borde du kunna klara 20k precis och du får en bra motor som håller. | |
|
Okej.. men det blir lite mer jobb att hänga i eller? Låter ju kalas annars!.. :) |
|
|
Hej! Finns många som ah slängt i S38 motorn från M5 E34 i E28:or, testa och sök lite på E28 sidan: Länk Lycka till!!! /Ricke |
|
|
Aa okey.. Tack så mkt! Ska ta en kik! Tackar! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.