AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.911

Nordman 1 vinterdäck, är detta Nokian eller ej?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Är det någon som vet vad Nordman 1 är för vinterdäck? Min kära mor har blivit pålurad dessa däck under förespegling att de ska vara Nokian däck. Jag hittar ingen referens alls på däcken som talar om Nokian utan det står enbart Nordman 1 på dem.

Om man googlar lite så hittar man att det verkar vara Hakkapelitta 2 mönster och en del verkar kalla dem Nokian också i sina onlinebutiker. Men jag är skeptisk.

Är det någon som vet hur det verkligen ligger till?
Jag googlade lite på detta förra året när en arbetskompis köpte sådana i tron att det var Nokian-däck. Vad jag fick fram så är det Nokian och någon rysk däcktillverkare som gör dessa däck i en fabrik i Ryssland. Så lite Nokian är det väl då.
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Man tackar! Fin service på självaste julafton :-)

Det verkar väl som att det då är lite Nokian som du säger, men man blir ju lite aggressiv när jag beordrat min mor att köpa just Hakkapelitta och inget annat. Hon kan absolut inget om bilar och har gått till sin lokala däckprånglare och beställt Nokian Hakkapelitta. Istället fick hon dessa Nordman. Jag funderar på om jag ska börja bråka med den här däckfirman eller om jag ska låta det vara.

Finns det några tester på Nordman däck eller kan man hoppas på att det är Nokian kvalitet på dem?

Nu har Kalle och hans vänner entrat tvn! God jul!
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Har hon beställt en sak och fått en annan så ska du bråka. Däck ska man inte spara in på, vilket du ju också vet.

Min bil: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt riktigt så är Nordman Nokians "budgetmärke" så att säga, tillverkas av Nokians fabriker i bl.a kina, Man har Nordman i ordinarie Nokiankataloger tom, oftast är det deras utgående mönster som "degraderas" till Nordman, Nordman 1 bör vara gamla Hakka1, inte Hakka 2, för det finns ett NM2 också och numer NM+
Så visst kan man säga att NM är Nokian, helt klart
Men samtidigt, är det beställt Hakka4 eller 5 och man får Nordman, så ska man absolut bråka, men intressant i sammanhanget är också vilket pris fick mamma? Vilken dim handlar det om?
Jag har nordman 1+ på min bil. Dessa skall motsvara hakka 2.
Någon nordman 2 har jag aldrig sett. Det måste kommit senaste månaden isåfall. Jag kollade runt mycket på nätet innan jag köpte mina, och hittade bara nordman 1 och 1+

Mina nordmandäck är enligt vad som står på däcken tillverkade i Finland, alltså inget från Ryssland eller Kina.
Samt att de kom med etiketter som det stod nokian tyres eller liknande på.

Så jag tror inte de är speciellt dåliga, utan bara en lite äldre modell under annat namn, och bättre pris.

Sedan har ju din mor bett om just hakka-däck, så ska hon ju självklart få hakka-däck som det står det på också, och inget annat.
Men hon kanske sade att hon ville ha hakka-däck, men även att de inte fick vara för dyra, och då kanske däckverkstaden kompromissade och satte på nordman istället?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu har jag förhört morsan och hon hade tydligen ringt till firman först och frågat efter priset på fälgar och Nokian hakkapelitta 5 däck till hennes Toyota Corolla med 195/60 R15.
Priset blev 5500kr för allt, däck, fälgar och arbete. Det var ju ett bra pris så hon klippte till.
När hon var där och fick hjulen bytta frågade hon killen som gjorde jobbet ifall det nu är Nokian däck och han hade svarat "Jajamensan".

På kvittot står det bara Nokiandäck och lättmetallsfälgar 5500kr inkl moms.

Jag var ute nyss och kikade på däcken och det står att de är "Made in Europe" på alla fyra. Däremot ser jag bara tillverkningsvecka på vänsterhjulen. (Varför är det så? Det verkar vara likadant på mina Nokiandäck på bimmern). Tillverkningsdatum var 0605 och 0505, och om jag förstår det rätt så betyder det v5 och v6 2005? Det blir jag ju lite besviken på också eftersom det nästan är 3 år gamla däck när hon fick dem och det är ju inte helt optimalt med äldre däck även om de är oanvända. Min däck är 3207 så de är ju betydligt nyare.
Det är väl så det blir när man köper däck hos lokala däck-knasare istället för internet... ;-)

Köpte mina på alven-ingvarson. De var (om jag minns rätt nu) tillverkade under första halvåret 2007, och som sagt tillverkade i Finland.

Kan ju vara så att hennes däck är tillverkade i något annat land, eftersom de är såpass gamla. De kanske har gjort om det på nyare däck.
E3
1.828
E36
USA bilar
TheStig:
Att du bara ser datummärkning på ena sidan beror helt enkelt på att däcken har rotationsriktning, så på andra sidan är DOTmärkningen inåt, så när du byter till sommarhjul kan du se den..

5500:- för Hakka5 samt alufälgar vore riktigt bra, så redan där var nog priset egentligen för just Nordman, och då är det inte alls lika bra, NM1 brukar kosta ca 550:- och som du säger är de tillverkade för ett tag sedan
Däremot finns (fanns) NM2, och det heter idag NM+ NM1 är "samma" däck som Hakka1 och NM2 samt NM+ är motsv Hakka2. H2 är ju sen länge ersatt av Hakka4 och 5, just därför heter det inte Hakka utan Nordman
Och ja, många NM är made in finland och har Nokians lappar på sig detta gällde främst NM1, NM1+ finns inte vad jag vet, utan NM1, NM2, NM+

Det är nu hon verkligen skulle haft nytta av att vara hos sin lokala krängare, nu kan det ju vara lite sent, frågan är ju vad de kommit överrens om? Däcknasaren kan ju ha föreslagit NM som ett prisvärt alternativ?
Att få svaret att det är Nokiandäck som monteras är ju i sig inte osant, men H5 var det ju inte..
Frågan är alltså vad man enatrs om, kan vara svårt i efterhand
FredricF
Det är väl inte så konstigt om Nokian tillverkar andra däck i sina fabriker. Det gör dom men det gör inte däcken till Nokian-däck.

Jag är så f-r-b-nn-t trött på däcknasare som säger att dom här däck är minsann tillverkade av Nokian/Michelin/Pirelli fast det står XXXXX på dom. Det är inte konstigt men om det VORE Nokian-, Michelin- eller Pirelli-däck så skulle det stå det på dom och inte XXXXX. När man frågar däcknasaren om detta så får man inget vettigt svar (prova!).
Det troliga svaret är att dessa tillverkare har kvalitetskrav och XXXXX-däcken uppfyller inte dessa, även om det är "samma fabrik". Det kan vara sämre gummi, sämre cord, och/eller nåt annat man sparat in på för att göra däcken billigare. Nokian m.fl. vill inte sätta sina namn på däcken helt enkelt för att även om inte kunden märker nåt så kanske nån biltidning testar däcken och ger märket dåligt namn.

/Fredric
Jag tycker att FredricF har en poäng här. Det finns naturligtvis en anledning till att dom här däcken inte heter Nokian!
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst finns det anledningar
En del av de är att Nordman, (som det handlar om i detta fall) är Nokians budgetdäck, och i flera fall tillverkade i Kina med Nokians egna gamla maskiner, de görs med Nok's gamla utgångna mönster, och kanske även annat gummi?
Så visst, det är inte Nokian, men med deras teknologi, men gammmal teknik och mönster. Ett av skälen är ju att man vill sälja budgetdäck, som inte ska blandas med deras fullpris däck, därav egna namn.. osv
Detta gäller ju alla fabrikat, inte bara Nokian. Det är givetvis fel av däcknasaren att sälja sde som ett Nokian, det är ett däck tillverkat av Nokian...
Har man beställt H5 ska man få H5 inte NM till samma pris

Äsch, nu blev det förvirrat, men tror alla förstår
Jag har Nordman på en av bilarna, närmare bestämt Nordman 1 om jag minns rätt. De har rullat tre säsonger nu och jag är helnöjd med prestandan, de rullar tyst och har fullt godkända grepp och köregenskaper. Jag tror jag läst made in Finland på dom, eller om det var made in EC som är rätt vanligt på många produkter idag.
Om jag minns riktigt så är (var) däcken avsedda att matcha något av Gislaveds Nordfrost modeller, därav namnvalet hos Nokian. Allt enligt min lokala gummihandlare som jag har fullt förtroende för, och varför skulle de eller Nokian mörka med detta?
Det är ju inte så svårt att kolla upp uppgifter och ursprung men ibland skenar det iväg kraftigt med de mest fantastiska teorier om både det ena och det andra, kan gälla däck såväl som andra delar till bilar och annat.
Därmed självklart inte sagt att man skall leverera Nordman om man skriver Hakka eller hur det nu förhåller sig. Det viktigaste är nog ändå att produkten håller en för priset rimlig kvalité och säkerhet osv.
Personligen har jag slutat bedömma mönster och utseende med blotta ögat, men det råder inget tvivel om vad man marknadsför däcken för idag i 98 fall av 100, nämligen utseende, nytt mönster för året (igen..) osv.
Jämför med t.ex MC-däck som i många fall knappast har något mönster alls, eller väldigt (för ögat) lika även mellan helt olika tillverkare. Hur är det med slicks och liknande mönsterlösa däck, är alla helt lika oavsett tillverkare?
Kanske ligger kvaliteerna under ytan också, även för vinterdäck, även om ett visst mönster givetvis måste finnas för att skyffla undan snö och modd till viss del. För (riktigt) länge sedan ersattes nabbar och ribbor med pilformade mönster. Därefter följde en lång period med mera tvärgående mönster, idag gäller pilform igen, helst "aggresivt och tufft" mönster, som man ser ibland i texten hos tillverkarens specifikationer. Och visst går det hem i marknadsföringen hos många eller hur?

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt riktigt Folke
Ett däck är mycket mer än mönster, Många däck idag har mönster liknande NF3, men det är givetvis inte samma däck för det
Stomme gummiblandning, och teknologi i allmämnhet ger helt olika däck

Men faktum kvarstår i detta fall, om damen gjort upp om Hakka5 och får Nordman så är det ju inte ok. Men jag gissar att gummiverkstaden talat om att detta är ett Nokiantillverkat däck till betydligt lägre pris. Eftersom skillnaden är stor prismässigt mellan H5 och NM så vet jag att många väljer NM istället. Nordman är som sagt ett prisvärt alternativ, speciellt om det är NM2 eller NM+
Det ligger tydligen lite psykologi i detta med märkesnamn och varumärken, det framgår tydligt i denna tråden bl.a. Står det inte Nokian på däckets sida så MÅSTE det ju vara ett sämre däck, även om det är tillverkat av Nokian, eller?
Precis som om Nokian i sig skulle vara en garant för absolut non plus ultra produkter som aldrig kan vara "dåliga"..? Är det dessutom inte tillverkat i Finland så är det ju garanterat dåligt, helt ställt utom alla tvivel eller hur?
Tänk efter lite nu, det kan ju finnas andra länder än Finland som kan tillverka däck,även vinterdäck. Fabriken måste inte befinna sig just där det råder mycket vinterklimat eller hur? Kanske kan man till och med uppnå jämnare produktion/kvalité om fabriken rent logistiskt befinner sig närmare källan till råvarorna osv. Sen att vi har en tradition och mångårig användning av produkterna just i Norden osv är ju inte automatiskt kopplat till den tekniska kvalitén.

FP
Folke :

Att Nordman skulle vara ett dåligt däck är det ju ingen som har påstått i tråden. Men tror du att Nokian skulle har ett budgetmärke som gör däck som är lika bra eller bättre än däcken som kallas för Nokian?

Men visst har du rätt i att det finns en hel del psykologi i märkesnamn och varumärken. Det gäller ju allt och inte bara däck.
Har heller inte skrivit att någon direkt uttalat detta, men det är ju inte svårt att utläsa andemeningen av inläggen. Om ett däck är, säg 30%, billigare än ett annat hos en viss tillverkare så innebär ju inte detta med automatik att det även är sämre, varför skulle det vara så? Det kan ju lika gärna vara så att man har 30% bättre marginal på det dyrare, men att de tillverkas med samma kvalitetskrav osv.
Det kostar ju mera för tillverkaren att försöka divergera kvalitén inne i fabriken till två olika status, än att hela tiden försöka eftersträva bästa möjliga.
Om vi ändå håller oss till Nokian och deras produkter och OM det är så att Nordman vid en viss tidpunkt motsvarar t.ex fjorårets Nokianprodukt (mönster osv). Då är det ju inte sämre än vad Nokiandäcket var för bara nåt år sedan, dvs det är riktigt bra.
Jag tror inte att det sker en så stor produktutveckling på t.ex vinterdäck, att det ena årets däck plötsligt är dåliga nästa år då nytt mönster osv presenteras.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Oavsett om däcken är bra eller ej så är det ett billigare däck, än Nokians ordinarie sortiment, som marknadsförs i eget namn.

Har man köpt däck och det står Nokian på kvittot så skulle jag tveklöst kräva Nokiandäck och inget annat. Om man däremot har köpt Nordman så har man fått de däck som man har beställt.

Det finns få brancher där det förekommer mer skitsnack än i däcksbranchen och få branscher där man i större utsträckning försöker få second brand märken likställda med premiummärket.

En dålig liknelse är att den som beställer en Volvo V70 får en Ford Mondeo. Det är ju samma ägare till fabriken...

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
E3
1.828
E36
USA bilar
Folke: Som sagts tidigare, ingen säger att NM är dåliga, men det är lik förbaskat Nokians budgetdäck, liksom Ceat är Pirellis budget osv..
Var de sen tillverkas har ju imindre betydelse, senast för ngn vecka sedan hade min däckgubbe lagt på 215/60-16 Michelin XIceNorth som var made in Russia, och kompisen har åkt turkiska Michelin på sin Cittra
Vad gälle Nokian vs Nokian så är det så att deras gamla mönster degraderas till just Nordman, därmed inte sagt att de är dåliga!
Om du har möjlighet så bläddra i Nokians egen katalog så ser du, Hakka 4 och 5 existerar i alla dimensioner Hakka 2 i enbart vissa, sen någon sida längre fram dyker de upp.. "Ekonomidäck Nordman+ dubbdäck" som finns i "alla" dimensioner utom just de som finns som Hakka2, med ett enda undantag
Visst skiljer det en hel del mellan generationerna, H2 är ett bra dubbdäck, H4 bättre bla, fick de den vassare 4kantdubben, sedan H5 som har hela dubben 4kantig, för att bl.a minska risken för dubbsläpp, samt att den har en annan fästpunkt för dubben
Men man behöver ju inte alltid ha det senaste och bästa, dessutom skiljer det en hel del i pris! Så faktum kvarstår NM är ett bra val om man vill ha ett bra däck till vettigt pris
Tråden handlade dock egentligen kanske inte om detta, utan huruvida damen ifråga fått rätt däck eller inte. Min åsikt om det finns tidigare i tråden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.