AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.780

Tänka på vid köp av e36 cab?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej, tänkte förmodligen byta min 540 till en kul sommar cab, e36.

Vad bör man tänka på, kolla ( har läst autpowers att kolla ) ?

Tänkte vad ni som har en E36 cab har råkat ut för, eller vad som är "vanliga" fel ?

En fråga till är hur den är på landsväg, ska pendla med den cirka 50-60 mil då och då..går det att köra nercabbat i ca 110-130 utan att bli sönderblåst:) ???

Undrar även vad man får bör ge som max för t.e.x. en e36 från -93-94 (slutpris?

Är det så stor skillnad på vanos som kom -93 eller dom innan?

Funderar på en 325 men 320 kanske är i bättre skick, inte lika "buskörda?
Vill dock ha lite drag vid omkörningar med mer.. är det så stor skillnad på 320 respektive 325 i drag?

Många frågor, men bra att fråga någon som redan har sådan bil :)

Tack på förhand

Mvh

Beemoholist javisst!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hej, ett par av dina frågor kan jag nog besvara, resten kan kanske någon annan fylla i

Jag har haft min E36'a ganska länge (köpte den i sept -99) milmätaren står idag på 10100 mil och det har knappt varit några problem alls, inga större saker iaf. Främre yttre spindellederna på e36 brukar väl annars ha lite kort livslängd, dessa fick jag dock nybytta på min bil när jag köpte den.

Framhjulslagret på ena sidan blev jag tvungen att byta vid 9500 mil, det är ju lite kort livslängd, ett hjullager ska hålla betydligt längre än så. Men det är också det enda att anmärka på.

Motorn i min bil är pigg och frisk, chip+avgas+luftfilter är bytt, jag har kört bilen på rullande landsväg och fått mycket bra effektsiffror, oljeförbrukningen är lika med noll, behöver aldrig fylla på en enda droppe mellan oljebytena.

"går det att köra nercabbat i ca 110-130 utan att bli sönderblåst:) ???"

Jag brukar oftast köra i de hastigheterna, går hur bra som helst, gött med lite vindrufs, det har även hänt att jag varit uppe i 220 knyck NERCABBAT!! men då hade jag proppar i öronen och såklart ingen passagerare....

God Hjul!!

Mvh Ferenc
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Hej Tommyv6!
Jag har en 320i cabrio som är "gubbkörd".
Det har inte varit några problem med den under de 2,5 åren jag har haft den.
Så jag kan varmt rekommendera en cabrio e36:a.
Min är förresten till salu på "Powerbörsen" nu.
Finns i Eslöv i Skåne.

Wargen
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
tackar.. alltid bra med tips från folk som äger den bilmodell man vill ha..

En fråga: är det markant skillnad i "drag" på en 320 respektive 325? skiljer ju ca 40 hk...

Beemoholist javisst!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är rätt stor skillnad, bytte bort 325:an mot en 320cab i somras, men tycker inte det spelar så stor roll på en cab, som mest är en glidarbil. Den drar dessutom betydligt mindre bensin.

BMW CS #5206
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Tommyv6: se till att du får med vindskyddet. Med det monterat blir det väsentligt mindre turbulens inne i bilen. Kolla att suffletten går upp och ned som den ska och inte tar i någonstans (vanligt problem men går att fixa). Syna även "rutan" i suffletten. Den blir med åren repig och mjölkig. Kolla innertaket på suffletten att det inte har läckt in vatten eller om det läcker någon annanstans.
Överrullningsskydd är bra att ha, finns inte på alla bilar.

/Touchdown
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, får helt enkelt provköra och jämföra till våren då det blir aktuellt. Jämföra drag 325-320.

Överrullningsskydd vill man ha försäkerheten utifall, bra tips:)

Mvh

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.