|
|
|
|---|---|
|
Hey! Jag står och väljer mellan två olika bilar, en audi a4 1,8 ts och en bmw 318 toruing. Bilarna är naturligtvis väldigt olika i motor, a4:an har ett givet övertag i motorstyrka dock vet jag inte om den känns rätt... Vet att det inte är optimalt att fråga på ett bmw-forum men jag vet att ni kan vara objektiva om ni väl vill... =) Mina önskemål är att bilen ska ligga hyffsat bra i pris, dvs inte rasa i värde allt för mkt, bensinsnål, snygg design samt inte allt för trött i omkörningar... BMW:n uppfyller samtliga alternativ, enligt mitt tycke, men jag är lite osäker på kapaciteten vid omkörningar..? Båda bilarna är i nuläget reserverade i mitt namn varför jag ganska omgående måste bestämma mig vilken jag vill ha - men som vanligt är jag i stort behov av era åsikter... Ska tillägga att jag provkört båda men jag har tyvärr inte blivit klokare... Tack för hjälpen och god jul på eder alla! Mvh Anton Bilarna länkas nedan; Länk Länk | |
| Mitt val har nog fallit på 318.. Den där har väll 150hk så slö är den ju inte vara! Men det beror ju på vad man jämför med.. Audin är det väll inge större fel på förutom att det är en Audi (ler) Det är ju du som ska ha bilen å då är det viktigast vad du tycker å ingen annan.. | |
|
318i E46 är ganska pigg tycker jag så jag tror inte du kommer ha några problem med omkörningar. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Hej jag hade valt BMW direkt utan att tveka då jag var precis i din situation för ett tag sedan, jag valde BMW, Har haft ett antal bmw. Mvh Inge MPOWER2 |
|
|
Jag hade nog valt Audin, mer motor fäller avgörandet för min del. Min bil: Länk |
|
| bmw... har audi a4 nu fast inte quattro.. börjar verkligen hata framhjulsdrift.. riktigt irriterande och hur tråkigt som hellst... utan tvekan bmw | |
| Om nu 318 har 150hk så är det väl inte så mycket mindre än audin? A4 före 2002 ser ju så tråkiga och gamla ut. | |
| lätt val är ju en tsq ju;) Audin piskar 318 på alla fronter 4x4 & turbo kan inte bli så mkt bättre:D | |
|
Om jag inte har helt fel för mig så skiljer de inte jätte mycke i motorstyrka mellan bilarna? Bmw:n lär väll vara billigare att äga också. Min röst faller på Bmw:n |
|
|
I detta fall BMWn, absolut. Förr-förra A4 känns väldigt gammal och just quattron på denna modell verka slita rätt mycket på bussningar vad jag läst mig till i olika tester. BMWs Valvetronic fyra känns mycket modernare än turbospisen i A4. Drar mycket mindre och har en trevligare karaktär, fin segdragning har den också. 1.8T motorn har en ganska tydlig turbofördröjning som inte känns särskilt kul. Enda fördelen med Audin är rostskyddet men du lär samtidigt ha lite garanti kvar på BMWn beroende på uttagsdatum. Hade det däremot rört sig om en 03:a A4 1.8TQ 163hk med Prosportpaket hade det blivit Audi för min del. |
|
|
Tack alla för era givande svar! Jag kan hålla med, a4:an före 02 känns rätt gammal utseendemässigt, enda fördelen men bilen, som jag ser det, är väl motorn... 180 hk original som lätt går att trimma upp till 220 hk men å andra sidan känns bmw:n så himla mkt fräschare -faceliften på spelar stor roll i mitt val av bmw... Har haft fyra bmw nu och att byta till en audi känns väl sådär - det hade varit lättare om jag aldrig kört bmw... =) Fortsätt gärna att tycka och fundera - era svar hittills, har som sagt varit väldigt givande! Vad tycker ni om priset på bilarna? Har bestämt mig för att lägga mig runt 80-90 tkr sträcket då min ekonomi inte tillåter större investeringar för tillfället... God jul! Mvh Anton |
|
|
BMW´n. Blev du inte klokare av att provköra så skilljer det väl inte så mycket?! Nyare bil, troligen billigare i drift, tappar nog inte lika mycket i värde och i mina ögon modernare utseende. |
|
| Audin. Tycker den är mycket snyggare om jag ska vara helt ärlig. Motorkraften skiljer inte så mycket så du ska hänga uppm dig på det. | |
| visst har bmw:n gått så långt men skulle ändå ta den... visst audin är sälert kul med fyrhjulssdrift men bakhjulsdrft är ändå roligare.. dessutom är bmw:s inredning mycket snyggare och bättre än audins | |
|
áudi självklart.bmw 2003 har för många mil det kommer att kosta mycket alla reservdelarna det är många bussningar på bmw oxa .audi har drag,vinterdäck stark motor ,bra väghålning.bra mot rost ,biligare i försäkring tror jag. alex |
|
| Om Audin (+ handlaren) i fråga är ärlig, hade jag tagit den! | |
|
Är det bara jag som tycker att priset på BMW är ovanligt lågt? Sänkt med 26000kr! Hmmm...... Varningsklockan ringer! |
|
|
Audin har ju 180 hk (TS) och fyrhjulsdrift, så jag hade nog varit lockad av Audin. Ett litet chip så är den ju rejält mycket piggare än en 318! Dock är ju priset på E46'an lockande.. |
|
|
Dubilidu, handlare måste tömma sina lager och precis som övriga handlare är mellandagarna ett vanligt tillfäller att sälja ut varor/bilar... Milantalet på bmw:n är bara 2000 mil mer varför jag det verkligen inte är ngt hinder för mig - 16 tusen mil är inte särskilt mkt i mina ögon förutsatt att bilen är välservad... Tror det blir bmw:n, jag hakar upp mig på audis äldre design/utseende... Tack! /A |
|
| kolla upp kamremen på audin om den är bytt, tror det rekomenderas byte vid 180.000km i boken men, rekomenderingen av oss bilmekar är vid 120.000km då slipper man vara orolig, vissa ägare följer det rådet och byter vid 12 annars så rekomenderar jag dig starkt att lägga till detta till priset. (jobbar på vag) men jag tycker väl oxå att denna gamla modellen känns lite sunkig i jämförelse till -02:an.. annars så är det en ganska ok brukis, lyssna bara efter klonk vid ojämna kanter typ broar lr liknande skarvar, det brukar betyda glapp i nån lr flera länkarmar fram.. och turbo fördröjningen nån pratade om tycker jag knappt är något större bekymmer, då är det väl lika illa med en sugmotor då man oftast behöver komma upp i varv innan man når det roligaste registret? har för mig att du har fullt ladd runt 2200rpm | |
Njuren |
BMWn! Men du måste eftermontera mittarmstöd direkt! =) "the things you own end up owning you" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.