AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
784

Svensksåld Z1?

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
I AutoPowers eminenta modellguide är Z1 listad under "Intressanta modeller aldrig sålda i Sverige". Jag minns mycket väl att det stod en Z1 inne hos Förenade Bil i Malmö en gång i tiden. Någon mer som kommer ihåg det? Såldes den aldrig?

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Nej det gjorde den inte, Förenade bils var "privatimporterad", Z1 är ovanligare än Z8 i Sverige och dessutom min favorit Z: a, klar etta, en superläcker bil, priserna är höga för åldern med rätta.

Det var problem med strålkastarspolningen som på den tiden var lag i Sverige sen var det myckeeeeeeeeet lång väntetid på marknader där Z1 var tilltänkt från början, BMW hann höja listpriset ett antal gånger innan leveranserna började, vid ett tillfälle från 80 000DEM till 83 000DEM, i det läget var det lika bra att strunta i import eller vänta tills köerna var borta, men redan 1991 las tillverkningen ner...

Z1 byggdes enbart med katalysator så dom Sydeuropeiska journalisterna grät, bland annat Portugiserna, vi har 3 mackar med blyfri bensin i hela landet, detta minns jag från Teknikens Världs provkörning i nr 26/88?

Stephan
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Fantastiskt svar, tack! Jag passerade Förenade Bils skyltfönster nästan dagligen från sent sjuttiotal till mitten av nittiotalet. Många är de modeller som passerat revy och gjort intryck på mig, men frågan är om inte Z1:an intar en särställning. Men min favorit Z:a är faktiskt Z8, haha! Men den såg jag aldrig i skyltfönstret. God fortsättning.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.