|
|
|
|---|---|
|
Spekulerar ang en e39 touring M01 med ca 12'mil på mätaren..bilen har nivåreglering med luftfjädring bak. Vad jag förstått används luftbälgarna (PNEUMATIC SPRING 37121094614/-13) istället för fjädrar, kombinerat med vanliga stötdämpare? Då jag i så fall tänkt behålla bilen ett tag så undrar jag på ett ungefär hur pass dyr operation det blir om man blir tvungen att byta slitdetaljer som har med nivåregleringen/luftfjädringen att göra, och om de är slitdetaljer som brukar bytas frekvent, eller vad man kan räkna med för livslängd? Är det vanligt att det strular? Har själv haft en e39 touring med luftfjädring/nivåreglering bak, och det funkade klockrent under de 18 mån jag hade bilen, men vad är era erfarenheter? | |
|
Jag fick byta luftbälgar då bilen gått ca 22000 mil. Ca 3000:- för båda sidor, busenkelt att byta själv. Tar mindre än en timme. |
|
|
tack för svaret! är det några fler slitdelar i bakfjädringen som är specifika för bilar med luftfjädring/nivåreglering? är luftbälgarna kombinerade med vanliga stötdämpare eller arbetar de själva? |
|
|
Förutom bälgarna har du nivågivare, en dyr kompressor (under reservhjulet), luftledningar, kopplingar och ackumulatortankar. Allt kan gå sönder/rosta, du får kolla runt lite hur vanligt det är. Luftbälgarna ersätter fjädrarna, stötdämparna är mig veterligen desamma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.