|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Är det flera bmw ägare som tycker att inrullningen av säkerhetsbältet går mycket segt? ibland dras den inte upp alls och kan lätt komma ivägen när man stänger dörren... Jag har fått en lösning av en kompis som jag precis är på gång att prova, preliminära tester visar att det kanske gör susen!!! Jag har helt enkelt "dränkt" de innersta 5-7cm på säkerhetsbältet med silikonfett. Efter dränkningen "motionerade" jag bältet och drog det in och ut osv... nu verkar det mycket piggare, återkommer när jag har gjort tillräckliga hastighets tester. Någon som vet varför det skulle kunna hjälpa att dränka bältet med silikonfett? lite oklar på hur det kan göra skillnad men polaren påstod att det fungerade för honom så kände mig tvungen att testa. | |
|
Siliconsparay är en bra lösning för att få gamla bälten att rulla ihop sig fortare. Du får bältet "halkigare" som gör att det inte går lika tungt att rulla upp. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Tack för tipset Mats! Det funkar klockrent :-) | |
|
Länk |
|
|
Siliconsprayslösningen använde sig BMW i Gävle av på sjuttitalet för att garantireparera tröga bälten. Detta har jag sedan praktiserat på några bilar med gott resultat. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Då är bältena silikonsprejade från fabrik då??? :) Felkonstruktion anser jag, där bla "bygelns" "springa" är för tajt mot bältet. Då bilen är ny kanske motståndet framhäver en distinkt, i lagom takt, inrullningen. Men efter ett tag när bältet använts ett gäng gånger så verkar det som att motståndet blir för kraftigt och den BMW-klassiska "vikningen" av bältet uppstår som helt enkelt framkallar totalstopp. Ska prova sprayen jag också, blir så less varje gång efter jag kört Volvon..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.