AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.094

SONAX Oljeläckstopp

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Sonax har antingen anslutit sig till "mirakelklubben" eller gjort något som inte jag trodde var möjligt: Att täta motorn utan att täppa till alla kanaler. Är det någon som kan mer om medlet? Någon som kan ge professionell bedömning eller läst några seriösa tester?

Hade det varit annat märke skulle jag omedelbart avfärda medlet, men jag har hittills haft bra erarenhet av Sonax övriga sortiment.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min magkänsla säger, ett halvdant sätt där en packning som torkar och börjar släppa ut olja är det enda seriösa sättet att lösa ett problem.

En produkt på ett tecken i tiden, att ytligheten värderas högre än djup intelligens och seriöst långsiktigt underhåll? Tillika att företag går ifrån sina kärnområden eller spetskompeteneser uppbyggda under årtioden bara för att kunna outsourca, betala fler externa fakturor och bolla med luftpengar som inte genereras i någon fysiskt tillverkande process. Jag är själv f.d. ekonom i botten men med andra livsinriktningar nu, kan någon säga mig vad ekonomer producerar?

Det finns en smörjmedelstillverkare som verkligen är seriös på denna fronten. OMEGA Länk De har en tidlig kvalitetprofil, verkstäder och proffs "erkänner" deras kvalitet och finns hos bl a Mekonmen. De kostar som de verkar.

Dock är mina 2 första rader den "sanna vägen"

Mvh
Asken

varken bättre eller sämre än något annat, bara att hälla i.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Människan är av naturen lat. Visst tycker jag man kan prova att hälla i någon tillsats om det fuktar lite ur någon radialtätning/packbox, men då skulle jag gå på Askens linje med pionjärerna Omegas produkter. Mig veterligen innehåller de inga "igenpluttande" tillsatser utan mjukar upp gummit. Används av en god vän och bilmekaniker ibland. Går det inte har man i alla fall provat.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Har egentligen ingen direkt anledning att testa medlet, bilen drar kanske en liter på 500 mil. Å andra sidan drar touringen mer olja än någon av mina tidigare bilar. Produkten vänder sig kanske just till de som "anar" en något högre oljeförbrukning än man väntat sig. (neurotiker som jag?)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar vara standard att M54:an drar lite olja. Min drar nog en liter på 1000 mil ung. men jag har hört de som dragit mer än din också Brynar.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
En fördel med att bli orolig för ojeförbrukningen är att man kollar sticka lite oftare. Det verkar som om jag trots allt inte har någon större oljeförbrukning att tala om - verkar nog ligga närmare dina nivåer Anders...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.