AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
872

kall kupé och kall motor

zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Förra vintern fick jag en liten ispropp i systemet och bilen började nästan koka. Naturligtvis för lite glykol...

Luftade systemet och allt var frid och fröjd hela sommaren och hösten tills nu när det började bli kallt ute så får jag ingen värme i kupén samt att även motortemperaturen ej går över blå markering.

Om jag står på tomgång en stund så kommer värmen både i bilen och i motorn men när man åker iväg sjunker den...

Är det fortfarande luft i systemet eller vad är felet?
Bilen går för övrigt perfekt...
co
54
compa76
528iA -99
låter som att termostaten fastnat i öppet läge....
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
men om termostaten fastnat i öppet läge borde väl inte bilen bli varm nä man står still?
eller?
Varmare än under färd blir den helt säkert, ingen fartvind, mindre cirkulation osv. Låter helt klart som termostatfel.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Ok, då får vi byta den. Tack för hjälpen!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Thermostaten är fast monterad i thermostathuset.Länk
Vet inte om det skiljer på den och min -00 men i mitt fall levererades det som ett kit med termostat (lös) och termostathus. Det som brukar hända är egentligen inte att själva termostaten stannar öppen som vanligt, utan en plastdetalj inne i huset brister pga för styv fjäder i termostaten. Denna åker då på sniskan och kylvätskan passerar förbi osv utan reglering.
Den nya termostaten har en modifierad komstruktion för att förhindra detta.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Se till att, som Folke, få ett kit med termostathuset också. Det är inte alldeles säkert om man köper icke OEM. Huset skall inte återmonteras.
Här finns info med bilder Länk

Kolla också hur remmarna ser ut när du ändå har allt borta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.