|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har inte vart inne här på år och dar, men det är väl ändå det bästa stället att fråga på när man behöver lite hjälp. Är det någon som har erfarenheter av Range Rover Sport. Hur är kvalitén nuförtiden, vet att de gamla va helt under isen men det kanske har ordnat upp sig lite. Snyggare bil är svårt att hitta iaf. Vill egentligen veta allt som går att veta, vanliga fel, vilken motor etc etc. Känns lite som ett wildcard att gå och köpa, så det skulle va bra att få lite synpunkter. God jul på er! | |
|
Nja säger jag om kvaliteten på Land Rovers produkter, var på Stockholms bilsalong förra året deras Full size Range Rover dyraste modellen hade korrision (rejäla bölder) längs hela undre kanten av övre bakluckan och det på en ny utställningsbil inget jag skulle lägga 800tkr på, vi påtalade detta, sen var bilen låst resten av salongen... Ingen kommentar varför det såg ut så, grattis Indien som får en så fiiin vagn att sälja=) I övrigt vet jag inte mer än att Land Rover har under många år legat sist i Amerikanska undersökningar om kvalitet på nya bilar. Stephan |
|
|
Hej Stephans historia låter lite överdriven i mina öron. Jag har en rrsport supercharged. Är helnöjd, har aldrig haft en bättre bil. 3 års fabriksgaranti, men jag har inte haft något problem alls med min, bara nöje. Underbar motor, jaguar-v8:an med kompressor fast nedtrimmad till "bara" 390hk. Luftfjädring och dessutom riktigt bra terrängegenskaper. Du lär inte ångra dig. |
|
|
starkid Köpte du din ny, vet du om garantierna gäller oavsett om den är importerad eller svensksåld? Ska iväg och titta på en på chevron bil som verkar fin. Har funderat mest på en TDV6 eller 8, men klart att en supercharged skulle va roligare. Några kommentarer kring olika motorer? Såg en annons på en som hade gått 2500mil där bromsarna redan var bytta. Ska man räkna med att byta bromsar och delar i framvagnen frekvent med tanke på att det är en så tung bil? Tack för svaren |
|
|
Har ingen som helst erfarenhet av RR Sport, men Stephan735i överdriver INTE. Det var nämligen JAG som hittade bubblorna på backluckan på den aktuella RR, på bilsalongen i Älvsjö förra året. Bilen låstes som sagt illa kvickt... Min gamla pärla: Länk |
|
|
Land Rover hade enorma kvalitetsproblem under de åren som BMW ägde dem. Nuvarande Range Rover är en konstruktion från den tiden. Kvaliteten har förbättrats sen Ford tog över, men är inte i topp i någon kategori för det. Jag hade själv en Freelander Td4. En salig blandning av BMW, Rover och Honda. Resultatet var oxå därefter. kass! Dagens Range Rover Sport, Discovery III och Freelander II är konstruktioner från 2003 och framåt. Någon rostbenägenhet utöver branchmedel finns inte hos dessa modeller (främst RR sport och Disco III, FL II är för ny). Precis som alla andra tunga bilar så tar bromsarna stryk, allra helst om det handlar om prestandamodeller. Om Jag inte minns fel så har RR sport SC Brembobromsar som har ett osedvanligt bar bett i klassen. RR sport har lite gemensamt med RR, den baseras på Disco III. Det är endast drivlinorna som kan anses vara samma. De delar på TdV8 som är unik för RR-paletten inom koncernen. TdV6 är ett resultat av samarbetet med franska PSA. Den sitter med samma enkelturbo i Jaguar S-type och XJ. Fransoserna kör med dubbelturbo. Den vanliga V8:an delas även den med Jagga. TdV6 är en riktigt trevlig motor som passar RR sport perfekt. Tyvärr så har Jag inte kört TdV8 men den ska vara riktigt trevli den oxå. (fattas bara annat). |
|
|
Har jobbat hos en Land Rover/Range Rover (hädanefter LR/RR) ÅF så jag har väl sett både det ena och det andra. Han som är ansvarig på verkstaden för dessa bilar sa till mig senast för 3månader sen följande: Köper du en begagnad LR/RR så kommer du vara min bästa kompis, köper du en ny så kommer jag att hata dig... varför jo helt enkelt för har en ny LR/RR så har du garanti, har du en äldre så har du ingen garanti och det byts och felsöks MYCKET på dessa bilar. Har kört en RR Sport TdV8 och det var en rolig upplevelse bra bromsar ,ett underbart vrid och ett lagomt mullrande ljud. //Daniel |
|
| Beror nog mkt på om fått ett "måndagsex" el inte. Har själv en Freelander och det enda som är bytt på den de senaste 4000 milen jag haft den är olja och en lambdasond. Nu kan det ju vara så att procenten "måndagsex" är högre just för LR :) | |
|
2 st Range Rover Sport har avverkats i bekantskapskretsen. Den första bilen hade inga större problem, mer än fukt i strålkastarna och lite "knirr och knarr". Bil nummer två är det värre med. Konstanta elfel, bland annat en hel sommar där takluckan öppnade sig helt och sedan inte gick att stänga. Det medförde ett antal ofrivilliga pauser under broar. Dessutom gav automatlådan upp. Resultatet? Jodå, han är inne på sin tredje sport. Men så är han en utpräglad anglofil... |
|
| Konstante elfel och krånglande automatlåda är faktiskt orsaken till att min chef just har såld sin TDV6 -07. Istället har han köpt en Landcruiser.......:/ | |
|
Själv har jag 2st Range Rover Sport -06, den första köpte jag April 2009 den har mer eller mindre krånglat en hel del tyvärr,Elektronik boxar men även fel på Kabelstam. Jag tänkte jag säljer min 15000mil RR Sport för jag fick ett erbjudande om en likadan med lägre mil 7800 endast o Svensksåld enägarbil!! Tänkte jag säljer den ena o behåller lågmilaren. Förra veckan så började lågmilaren blinka vart endaste varning lampa i panelen samt att warning blinkers ej gick stänga av,Som tur var blev bilen bärgad till Hedin bil i Göteborg där den fortfarande står utan att finna felen!! Så jag fick en kamrat att skjutsa mig till Halmstad där min andra Range Rover precis blivit lagad,men i går kväll mitt i bäcksvarta landsbyggden med 2 små gossar i bilen händer samma sak på den andra Range rovern,allt börjar blinka o i ett naffs så e hela bilen strömlös o inte ens en warnings blinkers ville fungera!! Ser att bilen har tagit in vatten på golvet av regnet, Så jag lyfter på mattan. Då ser jag Range Rover absolut dummaste ide, Ett golv i en bil e normalt platt,men Range Rover har gjort en försänkning i golvet där man lägger alla kablar,det är oxå dit allt vattaen dreneras om det råkar komma in. Säger bara ALDRIG MER RANGE ROVER, Bilar som kostar 800 tusen styck som bara krånglar o good will existerar inte!! Jimbonelly |
|
|
Riktigt synd... jag som hade tänkt mig en i framtiden... |
|
|
jag kommer ihåg en väldigt arg RR Sport-ägare som parkerade sin bil utanför stället han köpt den i protest mot alla fel bilen hade. Länk |
|
|
Land/Range Rover faller under samma ordspråk som Jaguar....Det finns två tillfällen i livet som dessa ägare är nöjda, den dagen dom köpt bilen, och den dagen den är såld. Givetvis mycket ironi i detta, men faktum kvarstår...med den prislappen borde man kunna kräva bättre kvalitet även om det är fina vagnar när allt är som det ska!! Egentligen finns det bara två sorters bilar....nya och begagnade BMW ;) Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| Är det någon som vet hur detta utvecklats? En kompis har fått erbjudande om inbyte av RR Sport. Årsmodell 10 rullat 800 mil. Hur ser det ut med diverse kvalitetsprobme? Ägandekostnader? Och tillsist, vad är bilen värd? Verkar finnas bilar från 500-800 000 på blocket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.