AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.610

olja vid tändstift

su
34
sunkann
525i -92
Hej,
Behöver lite råd.
Skulle byta tändstift häromdagen.
sätte i tändstift nyckel och när jag tog upp den såg jag att det var olja på den. Vet inte om det är olja på.
Är det någon som vet vad det beror på?

Klockar även när jag kör över ojämnheter. Trots byte av övre länkarm båda sidor och undre länkarm på vänster sida. Vet någon vad felet kan vara?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Fel 1: Ventilkåpspackning.
Fel 2: Krängningshämmarstag.

=)
Vad är det för bil 3serien 343?

Nä skämt åsido, troligtvis ventilkåpspackningen, enkelt att byta.
ap
9
apati
525i -92
Bumpar tråden.

Jag har samma bekymmer i min 525 -92, "problemet" är dock att det inte kommer in någon ny olja vid tändstiftet. Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan det blir en synlig mängd?

Problemet uppenbarades när motorn gick lite ryckigt, läste lite här och fick nys om tändspolarna. Motorn upplevdes ryckig efter kanske ett lite för våldsamt gaspådrag från min sida, när jag närmade mig 6500 rpm så högg det till i motorn. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.

Någon som vet något?
Apati, du ska inte ha någon olja vid tändstiftet?!
Får du olja vid tändstiftet är det en kass ventilkåpspackning = INTE BRA

ap
9
apati
525i -92
Jo, det vet jag. Dock har det inte kommit in någon ny olja sedan jag tog ut tändstiftet och rengjorde där det sitter.

Min frågeställning var om oljan kunde ha berott på det där gaspådraget jag gjorde och vad "hugget" i motorn kan ha berott på.
Hur lång tid har det gått sen du rengjorde? Kan ju ta flera mån innan det blir oljefyllt igen.
Att den ryckte med olja i tändstifts hålen är väl inget konstigt, men menar du att den fortfarande rycker/hugger nu när du rengjort? Kolla i varenda tändstifts hål, de skall vara fria från både fukt och speciellt olja.
Bytte du bara ett stift eller satte du tillbaka det gamla?
Alla stift byts och skall givetvis inte komma från feltema ;)
ap
9
apati
525i -92
Det har gått 4 dagar, kört ungefär 30 mil. Den rycker fortfarande lite även efter rengöring, dock inte lika mycket som innan.

Hugget jag talar om hände när jag gasade lite väl mycket, alltså det högg verkligen till i motorn, blev ungefär som när man motorbromsar fast jävligt extremt.

Ventilkåpspackning + stift kommer att bytas i samband med oljebyte till veckan.
ap
9
apati
525i -92
Kollade igen nu och javisst är det lite olja. Dock bara på en cylinder, mängden olja är nästintill obefintlig men fortfarande där.
Kan det inte vara varvstoppet, jag menar 6500 varv är väl vid varvstopp typ?
ap
9
apati
525i -92
Vill minnas att jag har varit och lekt på liknande varvtal tidigare.

Jag vet fan inte riktigt hur jag ska förklara hugget egentligen, men tänk dig att du glider runt på normal gas på 3an för att sedan växla ned till ettan. Känslan just när du släpper kopplingen, så kändes hugget.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Vet inte om det ser likadant ut på sexan men på V8an så är det 2st ventilkåpspackningar, en yttre och en inre.
Det har läckt lite olja ner runt mina tändstift men jag har kört så i kanske 3000mil utan att det läckt nämnvärt mer och det har inte orsakat några problem med motorgången.
Bytte dock packningarna nu i April när jag monterade kompressorn, för nu är det för trångt för att någonsin byta dem igen. :)

Rycket som du beskriver hade jag för ett tag sedan dagen innan min bensinpump la av. Säger inte att det är så för dig men rycker den till så fler gånger så är det nog en bra idé att inte ge sig ut på långsemester utan en ny bränslepump i bagaget. :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
ap
9
apati
525i -92
Eftersom jag är novis när det kommet till både bmw och motorer så lär jag inte vara själv bytet ska göras.

Tack alla för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.