AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.250

E90-E92 utan dynamic pkt, nån som har en sån?

Sida 1 av 2
Har läst igenom gamla trådar och det som slår mig är att det är väldigt få som har beställt en ny 3-serie utan dynamic-pkt. Jag har endast sett 2 stycken utan detta pkt hos handlare och säljarna får en väldigt konstig min när man berättar att jag funderar på att skippa det pkt på min nästkommande BMW.

Jag vill kort sagt bli av med sportfjädringen som i kombination med runflat däcken gör bilen väldigt stötig på det vägnät som jag kör på.
Xenon och sportstolar beställer jag då separat.
Så finns det några här som kör utan dynamic pkt?

Keep your distance!
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
jag TROR inte jag har dynamic,men vet inte:) haha
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har dynamic, men min pappa har en E91 utan dynamic-paket.
Kan du inte skippa Run Flat i stället för sportfjädring? Det tycker jag fungerar utmärkt.
Nockenwelle:
Att skippa runflat däcken istället, den tanken har jag haft hela tiden men det verkar i princip vara omöjligt att få bilen levererad med vanliga däck.
Visst kan man göra en deal med handlaren men då blir det på deras villkor och då blir det i slutändan jag som får betala för att bli av med däcken.
Senaste förklaringen som jag har fått är att det är pga EU-regler som dom inte vill släppa ifrån sig bilen utan RFC.

En tanke jag har är att jag behåller mina gamla hjul dom behöver ändå två nya bakdäck och så får min inbytesbil dom nya hjulen. Men samtidigt köper man en bil för ca 360-400.000 så vill iaf jag ha nya fälgar med.

Keep your distance!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
jag hade inte dynamic paktetet på min 335:a, men där är ju sportchassit standard ändå.

/Andreas, Lexus RX 400h
No
5.161
Nockenwelle
Clubsport: om dina fälgar är i gott skick skulle jag seriöst överväga den lösning du skissar.
Å andra sidan kanske de nya Run Flat däcken inte är så dåliga som de äldre. Jag har inte provat några nya själv.
Nockenwelle:
Dom nya runflat-däcken är mycket bättre än mina men dom är fortfarande stötigare än vanliga däck.
Ska prata med försäljaren efter helgerna. Dom fälgalternativen som finns till E90 känns väldigt tråkiga jag ska höra om E92 fälgarna passar rakt av, där finns det några snygga alternativ.

Keep your distance!
No
5.161
Nockenwelle
Ja, jag håller med om att de fälgar som finns till E90 inte är något speciellt. De fälgar som följde med Dynamic-paketet har jag relegerat till att använda med R-Däck för bankörning. Då spelar utseendet ändå ingen roll. Till vardags kör jag på BBS Challange, skodda med konventionella däck. Snyggare och bekvämare.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
hur blev det med dynamicfrågan? Hur känns det att köra med standardfjädringen? Jag tycker att bilen är lite stötig med dynamic.
Överväger att beställa nästa E91 utan det pkt.
Jag köpte min E91 specifikt utan sportfjädring. Jag tyckte bilen var för stötig med det, E90/E91 blir ingen sportbil för det om man säger så. Jag var bortskämd med Z4:an, och E91:n är ett rent transportmedel, om än ett mycket trevligt sådant, i jämförelse.

Däremot så rekomenderar jag varmt att beställa sportstolar och xenon separat som sagt. Min sambo satt inte bra i sportstolarna, så det blev de vanliga, något som jag ångrar då jag saknar det extra lårstödet. :(

Var otroligt nöjd över valet under helgens långkörningar, svenska vägar blir verkligen bara sämre och sämre. :-(

//H
No
5.161
Nockenwelle
Fast en E90 hänger nog av en Z4 runt en bana, så frågan är vilken av dem som är sportbilen.
Det tror jag inte en sekund på om du pratar 3.0SI mot 330 som har "samma motor". Z4:an lär vara klart snabbare tack vare betydligt lägre vikt. 1385 mot 1555 kg. Tror det skiljer en halvsekund till 100 på pappret också. Sak samma egentligen. :)

Faktum kvarstår, E90 är ett transportmedel och Z4:an är en trevlig leksak, jag tycker inte sportfjädringen anstår en E90/E91, därav att jag tyckte det var naturligt att välja bort sportfjädringen. Dock ser bilen bättre ut med sportfjädringen, så det var ett svårt val att väga komfort mot fåfänga. :D

//H
No
5.161
Nockenwelle
Det är ett bättre chassi på E90. Jag har ännu inte stött på någon Z4 som hängt med.
We agree to disagree... :)
No
5.161
Nockenwelle
Du kan ju läsa test av 330i E90 i Automobil och jämföra med samma tidnings test av Z4 3,0. Vägegenskaperna hos E90 hyllas, medan Z4 får en hel del kritik. Automobil har en testverksamhet som är inriktad just på sportiga bilar och framför allt deras köregenskaper.

Jag inser att mitt tidigare inlägg kan tolkas som att jag ofta har stött på Z4:or. Så är det inte. På banträffar är Z4 en ovanlig bil.
No
5.161
Nockenwelle
Kan också tillägga att 330i E90 klarade Automobils handlingbana (A-Sprint) på 55,8 s, jämfört med Z4 3,0 på 56,1. Den sistnämnda tiden är bara tre tiondelar snabbare än 320si E90.
Så nog kan det finnas skäl att välja sportfjädring på E90/91. Valet att prioritera komfort eller sport är en smaksak.
Sjukt off topic detta så jag tror vi kör detta i PM efter detta. :)

Automobil är väl inte den säkraste källan man kan plocka fram imho. Jag tycker om deras tester och provkörningar, MEN, deras jämförelser är väldigt tveksamma då de inte jämför äpplen med äpplen. Just Z4:an de körde hade varken sportchassi/M-sportchassi och gick på 17":are har jag för mig.

Z4M är bara 9 sekunder långsammar än M3 E92 runt ringen, 80 hästar borde ge klart mer än 9 sekunder om Z4:an chassi var uselt. Vikt vikt vikt! :)

Men visst, jag säger inget om att E90-chassit är ett betydligt modernare chassi som är otroligt fint. Vi får ju hoppas att Z4:ans ersättare baseras på det och vi snart får en lättad version av E92 M3:an.

//H
Dessutom har de väl bara kört 231-hästars Z4:an och inte 3.0SI?
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Jag kör E92 utan dynamic. Xenon är ju standard och sportstolar valde jag till.
No
5.161
Nockenwelle
henel321, det stämmer att Z4:an som Automobil körde hade den äldre 231 hk motorn. Skillnaden mellan den motorn och 258 hk motorn i 330i E90 torde vara minimal. Det är främst på höga varv som den nyare motorn har mer kraft, och med de farter som råder i A-Sprinten och med de utväxlingar som bilarna har gör det en minimal skillnad. Dessutom ger inte motoreffekt så stort utslag i A-Sprinten.

Alltnog, nu under förmiddagen lånade jag min pappas 320d E91 med standardchassi och 205/55-16 (RFT). Den går mjukare än min 330i E90 med sportchassi och 225/45-17 (ej RFT). Skillnaden är mest märkbar över lappade stadsgator. Vid landsvägskörning är skillnaden mindre. Jag tycker dock att komforten är bättre i min bil, för ljudnivån är något lägre och jag lägger klart större vikt vid ljudkomfort än fjädringskomfort, men det är naturligtvis en individuell prioriteringsfråga. Att min bil bullrar mindre beror dessutom knappast på chassit, utan på att fyrcyl. diesel låter mer än sexcyl. bensin och att olika däck bullrar olika mycket (och där är det ingen fördel att ha RFT).
3 tiondelar till 100 är inte så minimalt. 5% ungefär. Tillsammans med sportchassi och vettiga däck betyder det åtminstone att den lätt slår E90 330 även i Automobils trasiga jämförelse. ;-)

Jag har 205/55R16 RFT sommar och icke-RFT vinter på min 325T. Faktum är att jag nästan föredrar (!) de dubbade vinterdäcken just för ljudkomforten. RFT är inget vidare för ljud, men det jag nog irriterar mig mest på är de "slag" som uppstår då man till exempel kör över vägbulor/"potholes" (kommer inte ihåg vad de kallas på svenska) p.g.a de förstärkta däcksidorna. Ytterst irriterande. Det blir definitivt inte RFT när jag byter sommardäck.

Sen så är det ju lite högre ljudnivå i E91 än E90, allt annat lika.

Sex burkar, sedan/coupe, ej sportchassi och kasta bort RFT-däcken låter alltså rekomendationen. :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.