AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
801

Hög tomgång?

Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Hej alla i forumet.

Har fått problem med för hög tomgång på min 318i-94, den vandrar lite upp och ner hur det passar. Förut låg hon på ca 700-800rpm på tomgång, nu så fort jag gasar lite, höjer varvmätarn sig till ca 1500rpm och stannar vid dessa varvtal. När jag sedan kör på växlarna 2-3 motorbromsar inte bilen utan rullar på som om jag gasar? Motorbromsar dock i högre hastigheter på alla varvtal över 1500-2000rpm.
När jag stannar bilen för parkering så lägger sig nålen på 1500rpm och går ner till normalt först efter några sekunder. Ibland precis när jag startar dippar nålen ett flertal gånger neråt istället. Och den har även dött en gång när jag stod och väntade på kompisen på tomgång, hon gick dock att starta dirket efteråt utan problem. Vad kan detta bero på?

Sen hör jag också sen ett tag tillbaka ett knackande dovt ljud ("duck, duck") tror det är från kopplingen, detta både när jag står på tomgång utan växel och med 1:an i. Kan känna en svag rörelse då det knackar när jag har kopplingen nere. Vad kan detta bero på? Har inga problem med växlarna eller att den kopplar dåligt så att säga. Kan mina problem hör ihop? Ljudet har vart där längre än tomgångs problemet.
Jag behöver er expertis GOD JUL på er!
Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Hej, upptäckte i natt när ja kontrollerade bilen lite noggranare att den även låter när jag kör på ettan och tvåan, kan tänkas att den låter under hela färden men motor ljud och dämpare tar änna överhand när man kommer upp i hastighet. Jag skulle bli så glad om någon kunde komma med förslag på vad det kan bero på?

Snälla hjälp :)
em
9
emppu
325-92
det kan vara tomgågsmotorn när den hoppar så där på tom gången... det andra klunkande ljudet kolla urtrampningslager... mvh emppu
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan vara en del :)

Men standardsvaren i iaf din "tomgångsproblematik" brukar ju vara>>>>Kolla efter läckage i dina insugningsgummibälgar(kolla med startgas,om då tomgången ändras åt något håll(ökar, i mest förekommande fall) så har du hittat ditt läckage..
Annars kan ju naturligtvis det vara något fel i din luftmängdsmätare alternativt också tomgångsregulatorn(om du har en sådan applicerad på din maskin!?).lambdasonden?..mm.mm.

Är bilen nyservad?...med stift,luftfilter,bränslefilter osv..brukar också vara ett av "standardsvaren"..

Ditt "dunkande" missljud kan ju vara stödlagret på kardanaxeln,alternativt sliten gummikoppling(eller "hardyskiva" som BMW benämner prylen ifråga),..eller varför inte att något av dina fästen under bilen till växellådan är slitna/lossnat?..

Tipset för dig är ju att åka till någon kompetent mekaniker eller "kompis" som kan kolla upp detta...blir ju bara gissningar som kan vara "hur fel som helst" i just ditt specifika fall..

Kolla även i "sök inlägg" här på sidan..finns massor med tips där på just dina problem.

Mvh Janne.
Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Skall lyfta upp bilen och kika på den nu efter allt julstök! tack för tipsen iaf :)

God Jul och Gott Nytt År!
Visa användare
24
Tess849
318i 1994
lamellerna? kan d påverka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.