AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.372

X3; Vad välja bensin eller diesel?

Jag går i (starka) köptankar på en X3:a.Det är fortfarande bara i planeringsstadiet och Jag har inte provkört någon av dem än. Vad rekommenderar Ni som idag kör X3?
Klart är iaf att det ska vara automatlåda och naturligtvis en sexa;).

Först var Jag inne på Freelander II eller XC70II men dessa har fallit bort på grund av olika anledningar, främst trista motorer.

Jag kommer inte att köra mer än kanske 1500-2500 mil per år med den så drivmedelskostnad och förbrukning är av underordnad betydelse. Det mesta handlar om karaktären på motorn i kombination med biltypen.
2.5i, 3.0i eller 3.0Sd?

Vad säger den samlade expertisen här på forumet?
Vad du än gör, kolla xenonljuset! :)

Bensinsexorna är helt underbara, men det vet du redan! Jag tror deiseln 3.0sd tillsammans med en automat kan bli den perfekata kombinationen. Men det är bara genom provkörning du kan komma fram till rätt motoralternativ.
Jo, Bones, Jag LOVAR att ljuset ska kollas innan ett eventuellt köp!!! ;)
Det var faktiskt en grej som XC70´n var grym på... Men det vägde inte upp rasslandet från den raka sexan...

Vet någon om helljuslampan lyser vid helljus på X3? eller det är som på E90 att det bara är halvljuslampan..?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
X3, klockren, rätt melodi är 2.0d med istället, mer utrustning! Eluppvärmd ratt, komfortstolar, PDC, HiFi prof och svart innertak är minimum. Xenonljus med adaptivt kurvljus är underbart på mörka och disiga vägar. I framtiden med säkerligen högre bränslepriser där du säkert som oss andra bilnjutare glädjer dig åt att behöva tanka färre gånger( fånigt att stå med en slang:)).

Du får betänka ang ljus att i XC70 likväl som X3 sitter man betydligt högre än i E91, det får en effekt på ljuset spridning det med.

Handlarn(dom brukar älska att få sälja bilar i början på ett annars försäljningsmässigt lungt jan-feb) ger dig säkert ett bra inbytespris på 325an och du får leka jultomte för tidigt till digsjälv:)

Ut och provkör omedelbums, bidra till omsättningen i världen:)

Mvh
Asken
Hehe. Nej Asken, 325:an ska inte bort. Den ska Jag ha kvar och den ska kompletteras med en X3. Främst på grund av sin bristande markfrigång. Jag byter väl inte in en nyss inkörd bil?;)

2.0d Nej tack. Det ska nog mycket till innan Jag aktivt väljer en fyrcylindrig bil igen. Man får väl passa på att köra sexa så länge det är någorlunda billigt.;)

Jag har börjat fastna för beige-metallic. Gubbigt? Ja, Jag vet, men likförbannat snyggt;) Kombinerat med sportstolar i brunt läder, 19", och lite annat smått o gott, så kan man nog bli nöjd med den. Och automat.
Fu
9
Full fart spar tid
X3 G01 M40i - 18
Hej!
Jag väntar på min X3a som kommer att levereras till mig i början på nästa år så tidigt som möjligt hoppas jag...efter att jag provkört den nya 2,0D 177hk med den 6 växlade automatlådan så var det inte svårt att bestämma sig kan jag säga!Perfekt drivlina till den bilen och merkostnaden för 3,0D är svår att motivera eftersom den fyrcylindriga 2,0an både låter och drar bra,jag plockade på lite extra tillbehör istället, men det springer iväg i pris...

Var och kände lite på en X3:a igår. Tyvärr ingen provtur men Jag fick iaf kännt lite på inredning och kollat bagaget. Jag blir mer och mer sugen varje gång Jag ser en. Jag passade på att ta katalogerna när Jag var där och specade lite grann. Det är inte jättemycket som behöver läggas på för att få den ok. Xenon, sportstolar, sportratt, och nåt paket med lite klima, farthållare, skisack och dyl, metallic och skinn. Sen är den klar, bortsett från fälgarna. Det finns några snygga i tillbehörskatalogen, men ingen riktigt 10-poängare.
Provkörning av en 3.0si kommer efter helgerna iaf.
Kombinationen dieselsexa + automatlåda har BMW stora problem med! Ett "konstruktionsbetingat" fenomen som de själva skriver och som man tydligen ska tvingas leva med.
har du ekonomin att köpa en 3.0sd så gör för gud skull det. En roligare bil får man leta länge efter iaf i den klassen. I en sd spelar det ingen roll om du gör kickdown i 100 eller 180 den accar som en idiot ändå.

Åk o prov kör du kommer antagligen att bli lika begeistrad som jFälgar så rekomenderar jag m191 ser inte så roliga ut i katalogen men de är riktigt snygga i verkligheten!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Ja, provkör lådan riktigt ordentligt under lång tid så kommer du att märka hur underligt den beter sig. Väldigt lätt att bli "blockerad" av den nya förarmiljön till en början. Därför gör du dig själv en evig tjänst om du verkligen är noga med provkörningen. De flesta kommer på hur lådan verkligen beter sig när de väl börjat använda sin nyinköpta bil.
ryck, Jag har noterat ditt korståg mot BMZ´s automatlådor i kombination med diesel...
Skiljer sig lådornas beteende markant mot bensinversionerna? För där finns absolut inget att klaga på.
jag har kört en X5 3.0d och den var det inget skumt alls med. Hur trevlig som helst.
Continental: Att ha provkört är en sak och att ha börjat använda en annan. Tyvärr är det i 9 fall av 10 som jag tidigare nämnt att man lätt blir "blockerad" av alla mysiga intryck. När man sedan väl börjar använda bilen märker man hur lynnig lådan är. Saken är den att den inte heller är konsekvent, därav vikten i att verkligen prova ut bilen. Problem nr 2 är att bilexemplar skiljer sig åt. Demobilen kan vara ett exemplar modellen bättre medans den bil du får efter X antal månaders väntan är en helt annan. Vi är väldigt, väldigt många med den tråkiga erfarenheten. Detta förstör bilen totalt. Den blir klumpig och sävlig och förlorar allt vad spänst heter.
Vem säger att Jag endast har "provkört"? En vän har en X5 3.0d som Jag har kört vid ett antal tillfällen. Inte någon gång så har Jag reagerat på att något skulle vara fel. Inte heller har Jag hört dem klaga på den.

Vill Du svara på om det endast gäller BMW´s automat i kombination med diesel eller Du upplever det även på bensinmodellerna?

Hur som helst så kan Jag nog inte vara mer nöjd med lådan till min 325i. Den reagerar precis som man förväntar sig.
Det gäller (såvitt jag erfarit) endast 3-liters diesel + automat från ca 2004/2005 och framåt. Jag har väl haft över 10 olika BMW (mest bensinare) med automat och varit hur nöjd som helst. Tyvärr har de inte riktigt fått till styrningen på senare modeller och ursäkterna är många. Helt klar går det att "stressa" (aktiv körning på BMW-språk) de här bilmodellerna och då blir problematiken väldigt tydlig. Det blir ju inte bättre av att skillnaden kan vara rätt så markant bilexemplar emellan -av exakt samma modell. Det är åtskilliga (även på detta forum) som fått sina bilar omprogrammerade, lådor utbytta, turbiner utbytta m.m. med varierande resultat. Få har blivit bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.