AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
394

M5 - Problem

*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Hej

Jag har problem med min utegivare till en M5 -93... Vet någon vilken spänning man får om man mäter mellan trådarna till utegivaren (4.8 V)? Och hur många ohm får man om man resistansmäter givaren vid tex 15 grader?

Mvh
/Johan
gu
394
gurr
M5 -95
vad är problemet? visar mätarn dunderfel? det gjorde den på min, ungefär -36 vid 5 grader varmt.

smörj upp kontakten framme vid givaren, där i oxiderar det o har sig. min utetemp funkade finfint direkt efter lite behandling utav kontaktytorna.

..om det nu var det du hade problem med...
Min visar konstant -37. Var sitter givaren? Är det svårt att komma åt den?

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
gu
394
gurr
M5 -95
givaren sitter höger fram i det fejkade luftintaget längst ner i frontspoilern. ser ut som en liten plastpigg. det är nog lite knepigt att komma åt kontakten om man inte har tillgång till verkstadslyft. men det är ju bara o svänga in på en "gör det själv-mack". annars blir det palla upp höger fram o inta ryggläge.
"stickproppen" sitter i givaren som kommer ut på baksidan av spoilern.
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Hej igen!

Nu visar den rätt. Hade innan problem med att givaren glappade, kunde visa allt från +10 till -37 grader. Efter att lossat givaren från kontaktstycket, rengjorde jag han- och honkontakten och tryckte sedan försiktigt ihop honkontakten med en polygrip så att det blev svårare att trycka fast kontaktstycket.

En lurig sak som jag dock upptäckte, var att när man satt dit givaren så stod det fortfarande -37 grader på färddatorn. Nu trodde man ju att givaren hade gått sönder helt men efter att ha kört en stund med bilen "räknade" utetempen ner så sakteliga och till slut ställde den sig på 10,5 grader.

Mvh
/Johan
jag har ett annat problem, jag har monterat lilla färddatorn och har givare och allt annat men jag är ganska säker på att kabel är fördraget och att man bara "bultar" på själva givaren, problemet är att jag inte hittar kontakten att koppla in givaren i : (

har verkligen försökt få hjälp men ingen har gett mig ett klockrent svar än så länge. vet någon så hade jag blivt ultraglad!

Surfa in på beam.at/bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.