AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.474

Audi A2 tdi eller BMW 320d

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Känner för att åka billigt ett tag.

Är Audi A2 diesel nåt att ha? Extrem låg förbrukning och aluminiumkaross är lockande.

För motsvarande peng (80-90´) får man en 01-02 320d. BMW :n kommer dra något mer (2dl?) per mil. Men kanske är det värt det?

Hur är komfort, kvalitet, säkerhet för Audin?
Jag tycker förvisso att A2 är ganska ball, och den känns större än den är när man kör den. Hur bra den är att leva med under längre tid vet jag emellertid inte.

Skulle satsa på 320d som trots allt är mer "riktig bil". Diesel köper man för att man kör långt(?), och köra långt är mycket trevligare i en E46.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack Kalle!

Ska börja med en provkörning av den lille Audin.
Jag har kört en hel del audi a2 1,4 bensinare. Helt ok bil faktiskt, man åker rätt bekvämt och man får faktiskt plats. Men de är väldigt stötiga, blir inte direkt bättre av den extremt korta hjulbasen.

Kvlitets känslan tycker jag är mkt bra.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Morsan har en A2 1,4 och det är en riktigt bra bil! Så länge du inte ska på långresor alltså, då blir den alldeles för högljudd. Fyra vuxna sitter perfekt i den tack vare det nedsänkta golvet. Ska du mest köra i stan tycker jag du ska köpa en A2 men kör du mycket motorväg ska du välja BMW.

Man ska sikta på att vara bra!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har 4,5 mil landsvägskörning (mest 90-väg) till jobbet.

Är det bra kvalitet på Audin? Finns några kända fel?

Fördelen med BMW är att jag har mycket bättre koll på vad som brukar krångla, typ rost och länkarmar.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
I den storleken så har jag, efter att mina föräldrar köpte en, blivit helt frälst på Toyota Yaris. Måste vara den bästa småbil som någonsin har byggts: Rymlig kupé, stabil, inte så högljudd, väldigt liten utvändigt, snål, hyffsat pigg med dieselmotorn. Toyotas erkänt goda service är grädde på moset, speciellt om man jämför med de horribla VAG-verkstäderna som man får dras med om man köper Audi.

Enda egentliga nackdelen jag kan komma på är bagageutrymmet, men lastutrymme ska man ju inte räkna med i en så liten bil. Eftersom de oftast inte är fler än två så har de ju hela baksätet till last om de vill.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag provkörde A2an för ett tag sen och blev mycket positivt överraskad av den. Helt ok kvalitetskänsla, extremt bra lastmöjligheter (för sin storlek) pga smarta lösningar och förvånandsvärt bra med utrymme för ben för mig som är 1.90 lång. Nackdelen är som sagt att den är lite stötig och stolen var lite för hård för min smak.
Visa användare
23
tt00
BMW M2 Competition -19
VW Golf Alltrack -18
Har ägt en A2 1.6 S-line och jag kan bara säga positiva saker. Otrolig kvalité, praktisk och billig i drift. Jag skulle inte tveka en sekund om jag hade behovet av en pendarbil.

Det finns inga typfel vad jag känner till. Jag körde 3000 mil och bytte en glödlampa.

Mvh Fidde
JP
156
JPB
728iA - 99
Har en A2 1.4 TDI S-line som jag verkligen kan rekommendera! Den är av facelift-modellen med den större motorn på 66 kw / 90 hkr med ett vridmoment på hela 230 Nm! Motorn är en uppgradering på den äldre 75-hästars, och har samma låga förbrukning. Jag kör blandat på ca 4.7, landsväg på runt 4.0 och stad 5.7

Är nog den rymlgaste bilmodellen i den mindre klassen, men en mycket hög kvalitetskänsla och inredning som skall kännas som en liten premuimbil. S-line är dock i hårdaste laget. Kom origonal med 17" S-linefälgar, men dessa har jag inte på. Fördelarna med en bil nästan helt i aluminium är många: vikt, styvhet samt naturligtvis ingen rost! Högt andrahandsvärde, men förhållandevis dyr (iaf dieselvarianterna).

Har utsetts till bästa bil i sin klass av tyska bilprovningen nåra år på raken, så den är ej behäftad med några större fel. Vissa typfel finns dock:

- Turboladdaren (på dieseln) kan ta stryk om den ej får kyla av efter hård körning
- Nåt hjullager brukar ge med sig
- Fukt innanför framlyktorna vanligt, men ganska enkelt att lösa själv
- Läckande OSS (open sky system) dvs om man har det stora glastaket.
- Automatlådan på 3L-varianten krånglar för många (är egentligen en automatiskt växlad manuell låda...)

Annars skall den ticka på fint.

Man kan mycket väl åka långfärd i den, den ligger mycket stabilt på vägen och är enligt min mening förvånansvärt tyst och komfortabel (går öht inte att jämföra med tex en Aygo...). 90 hkr-varianten svarar mycket bra på gasådrag och omkörningar görs enkelt på femmans växel. Min toppar cirka 190 och 0-100 på cirka 10 s. Ok originalstereo m 8 högtalare och lite annat lull-lull förhöjer känslan. Går att hitta med nästan all tänkbar utrustning som tex. PDC, telefon, BOSE, farthållare, stor Navi, helläder mm, men dessa är extremt ovanliga.

Sammanfattningsvis:

+ Aluminium
+ Premiumbil i miniformat
+ Billig i drift
+ Förhållandevis billig service
+ Bra stabilt andrahandsvärde
+ Känns mycket modern fortfarande (slutade tillverkas 2005)
+ Billig att försäkra samt end. ca 2000 sek i skatt/år

- Något stötig i stan (extremt styv och dessutom lätt 1.100 kg)
- Bullrigare än en BMW 3x
- Dyr att köpa (diesel-varianten)
- Litet utbud

Liten brasklapp: jag har en svag misstanke om att några av de som säljs via bilhandlare i Sverige kanske kan vara skruvade. De har alldeles för få mil till det priset, ofta nästan billigare än i Tyskland... Mitt råd är att själv importera en. Räkna med cirka 12-13.000 EUR för en 04 som gått ca 6-7000 mil

Ja, hoppas du blivit lite klokare. Kan säga att skillnaden är ganska stor mot E38:an *haha*

//J
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för utförliga svar!

Har inte kommit till skott att titta och provköra ännu.

Jag har förstått att 1.2:ans låda inte är 100% pålitlig så det lutar åt en 1.4:a.

Antigen en billig -01:a eller så satsar jag på en -04 för att få låga skatten.
BjörnB: Funderade också ett tag seriöst på att köpa en A2 1.4 i höstas som billig pendlarbil till hushållet. Jag var och tittade på en del och visst är det en välbyggd bil, men jag uppfattade den som rätt bullrig ändå. Den jag provade var en "open air" så viss reservation för detta.

Det föll till slut på att det blev en ny småbil med högsta säkerhet och garantier istället eftersom jag fick den till i stort sett samma pris (ca 10kkr upp) som en 2004 A2 1.4.

En annan nackdel är att de verkar ganska svårsålda, åtminstone för de priser som begärs. De bilar jag tittade på hos handlare hade nästan samtliga vandrat runt hos andra bilhandlare tidigare.
Om det är A2 som gäller så är det alltså läge för stor prut(t) :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.