AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.076

H&R till Eibach Pro-kit

ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Hej

Har köpt mig en Z4 3,0i -03 med H&R sänkning som är på gränsen till FÖR låg.
Funderar på att byta till Eibach Pro-kit som sänker 30 mm istället för H&R's 35-40 mm. Bör väl bli bra eller? Lätt o byta? Åsikter/idéer önskas från er med erfarenhet av Eibach. Är det OCL Brorssons man köper Eibach av?

/Z
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Kolla med FORZA, vi kör med ett "ringen" H&R kit på våra coupeer och det fungerar hur bra som helst, jag har varit med och så att säga tagit fram denna sättning vilken fungerar både på bana och landsväg.

Då jag emellantåt anväder högerdojan kan jag säga att om du gasar på ordentligt med det kit jag tror du har på din bil.. gör inte det!! det är tillsammans med original "slitna"stötdämpare snudd på farligt..jag gick iaf på bumpstoppen i högfart mede samma grejor.
och det var inte kul..

ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Tack för info!
Fler med erfarenheter av både H&R och Eibach?

Z
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Har ingen direkt erfarenhet av Eibach, men kan väl formoda att man gör sina värsta grejor med samma "dyska" :0) noggranhet som bilstein och h&r..

Det man bör passa sig lite för är terminolgin som används av olika aktörer..
"racing" / "streetracing" som benämning kan betyda den typ av kit som du har idag.. när man marknadsför det.. jänkarna har en terminologi som mestadels innebär att deras racing = kompromiss gata/bana kit här hemma..

Men tyvärr har detta smittat av sig här i norden också..detta innebär att det är
lätt att bli lurad.

För att summera:
en ren racing setup är inte körbar på gata. (ca 300% hårdare än stadard)

ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Kan jag förvänta mig en "höjning" med ca. 10 mm om jag byter från H&R till Eibach? Känns som att det är precis vad bilen/jag behöver för att klara diverse gupp och hinder...

Någon som "vet" ???

Z
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Jag kollade upp mitt gamla h&r kit som bara är 4 fjädrar på original plats..
sänkningen är 30mm enligt fabrikanten detta tror jag stämmer bra.

ZACC, kan det vara så att tidigare ägare har plockat bort gummi mellanlägget
mellan fjäder och länkarm bak..? vanligt att man gör..men inte bra..=glapp
(Ger ca 10mm.)

Tar däcken i hjulhus fram? bak?

Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Kollade upp Z4 H&R och det sänker 35mm enligt fabrikant.
Z4M sänker 25mm men den är säkert 10mm lägre från fabrik..

Gummimellanläggs kommentaren gäller Z3..
Hur ser det ut på Z4 som ju har en modernare bakvagn?

Ngn som vet om Z4 har hämtat sitt chassi från sina ngt mer slätstrukna kompisar? och isf vilka..?

ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Kan bara berätta att jag bytte från H&R till Eibach igår...vilken skillnad!
Bilen är körbar nu!

Z
Mr
63
Mr_Dobermann
Bmw 745IA E65 -02, Saphirsvart, 10,5 x 22´ x 4.
ZACC: En fråga: H&R-satsen du hade tidigare, sänkte den mer bak än fram, så bilen vart lägre bak än framtill? Har du ingen bild på bilen med H&R och sedan med Eibach?

Jag har själv en H&R sats som jag provmonterat, och den sänkte säkert 15 mm mer BAK än fram, riktigt fult blev det... =( Har varit med om detta fenomen förut när man bara byter fjädrar...

Hur står bilen idag, med Eibach?

Kimmen.
ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
@ Mr_Dobermann: Vet inte hur det är med H&R, om sänkningen var större bak än fram. Vad jag kunnat läsa mig till är att H&R sänker 40-45 mm.
Enligt Eibach så är sänkningen 30 mm både fram och bak. Bilen har fått ett mycket bättre stuk nu. Jag missade tyvärr att mäta före och efter bytet.

Har inga bilder att visa än men det kommer.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
tjena ZACC, är oxå intresserad av att se bilder då jag funderar oxå på Eibach. vart köpte du dom?
ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
bmw_patricia: Jag köpte Eibach av Gummigubben i Göteborg. Jag ringde först OCL Brorsson och de har ett nät av återförsäljare i landet som de hänvisar till.
Bilder kommer när jag får tummen ur att tvätta den först...

Z
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Äntligen har man fått tag på nån som kan svara lite om Eibach kitet. Sitter dina Eibach fjädrar på orginal dämpare? Isåfall undrar jag hur du upplever bilen...

Fick den bättre väghållning?

Av de jag läser på amerikanska forum så beskriver dom att de för en svamp effekt, vid accelerationer lutar bilen uppåt och neråt vid bromsningar, stämmer detta?

Bl a att dämparna tar mycket stryck om dessa fjädrar sitter på orginal dämpare?

Sista frågan är hur de ser ut men de får bilderna avgöra :)
ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Mina Eibach sitter på orginaldämparna. I jämförelse med H&R så kan jag säga att bilen blir mycket behagligare att köra, inte så stötig som den var tidigare. Jag har inte pressat bilen så värst än men väghållningen är väldigt bra som jag upplever det. Den är fortfarande hård men följsam på ett bra sätt. Har inte märkt av någon svampighet, dykningar osv. Om dämparna tar mycket stryk ihop med fjädrar som sänker 30 mm vet jag ärligt talat inte, jag tror iaf inte på det. Bilen har fått ett bättre stuk nu med Eibach fjädrarna. H&R kunde jag inte ha pga dåliga vägar sista biten till mitt hus bla. Sen att jag tyckte att bilen var för låg, ovandelen av bakdäcken försvann in i hjulhuset, såg lite tråkigt ut. Nu är det mer harmoni...

Jag kan iaf varmt rekommendera Eibach till Z4!

Z
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Det låter ju lovande, får man oxå fråga hur många mil din bil har kört samt om de sitter 18 eller 19tum på den?
ZA
27
ZACC
Z4 3.0i -03
Bilen har gått 3400 mil med 18".
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
okej, lägg gärna upp bilder när du har tagit nåra.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
ZAAC, hur går det med bilderna? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.