|
|
|
|---|---|
|
Lite lustig topic kanske men det passar ganska bra. Har ett fenomen med bilen som är lite märkligt, om jag åker som vanligt, kommer till ett parti på vägen som är lite halt så ormar sig hela bilen. Det känns som total hjulsläpp. Ruskigt otrevligt när man ligger på landsväg i 70/90 och det svänger lite. Ska tilläggas, kör jag lite långsammare så märks det inte av, den beter sig då precis som vilken bakhjulsdriven som helst. Stog och pratade lite med min granne igår som även han har en e36a som beter sig exakt likadant och hans teori var att det var krängsningshämmarna som var kass. JAg var mer inne på taskig hjulinställning. Någon som har nån idé eller kanske tillomed haft samma fenomen och löst det på något sätt? / Jacob | |
| Jag tror du är på rätt spår med hjulinställningen. Ev glappa silentblock eller bärarmsbussningar i bakvagnen. | |
tornet |
Sen är väl kanske inte e36 den ultimata vintermaskinen heller, min erfarenhet är att den beter sig jäkligt "stelt" och väldigt gärna kommer på glid så fort det är lite halt på vägen. Framkomligheten i min gamla 240 var mycket bättre än i min nuvarande e36 på t ex snögata och framförallt när det är snömodd. Klättra över mindre snövallar är inte att tänka på med e36:an... blev nästan hängandes på en sådan förra vintern då jag blev instängd efter plogbilen plogat gatan utanför. mvh tornet |
|
Måste säga att jag har en annan uppfattning. Min e36 är nog den bästa vinterbil jag haft, jämnt upp med subarun.. har visserligan diffbroms på min, men vet inte om de e det som gör den så stadig på vintervägar.. har inga problem att blåsa på i 120 efter krokiga vägar. Sen är de ju inte allt för hög prio på snöröjningen här i norra inlandet så man får ofta köra ett par decimeter snö, bra framkomlighet kan jag bara säga. Har provat en e36 318 utan diffbroms, och det var faktist väldigt stor skillnad, kan ju ha varit nå fel på den, så de vet ja ju inte. |
|
| Jag hade en 328 e36 som betede sig som du beskriver jag trode först det va för vinterdäcken var dåliga men det va silentblocken (främre bakvagnsbussningarna). När jag hade byt dom va den hur skön som helst att köra på vintern. Man brukar kunna se om dom är slut om man titar under bilen utan att hissa upp den för bussningen glider åt sidan av bilens tyngd. | |
|
Känner samma sak på min 320 touring att det verkar lite sladdrig.. även på snustorrt väglag. Så fort jag satte på min vinterdäck slutade det. Mina sommardäck är 225 breda runtom o vinterdäcken 205. Har haft den inne på BMW verkstad för kontroll av bussningar med mera men dom hittade inget som var dåligt o glappa. Ska efter vintern lämna in den för framvagnsjustering och se om det hjälper.. vilket jag tror att det kommer att göra. |
|
|
Min fd E36 (320 -97) är den sämsta vinterbilen jag har ägt. Trots bra vinterdäck så kändes den vinglig och väldigt lätt i bak (trots att ASC alltid var på). Jämfört med Saab 9000 (-93), VW Passat (-98) samt två stycken 328 E46 (bägge -99) så var den hemsk i vinterföre. Nu vet jag ju inte om den hade dåliga bussningar och liknande, men den betedde sig oförändrat under tre vintrar och däcken slets jämt. Dock mycket trevliga egenskaper på sommaren! // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.