AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.585

Byta till stolar med värme e39

Skall troligtvis börja en transplantationsoperation imorgon.

Min bil har i dagsläget manuell tygklädsel utan värme, donatorn har manuell skinnklädsel med stolsvärme båda bilarna är 97or.

Har sökt och läst lite om att det kanske inte kommer vara samma kontakt under sätena samt att det inte är fördraget för värme och knapparna för regleringen av värmen.

Någon som kan ge lite tips om hur det kan se ut.
Ev lösning på hur man skall koppla och dra nytt om det behövs. Donatorn har förmodligen kablaget jag behöver men jag kan och får ju inte klippa sönder allt tyvärr har inte någon större lust att riva hela panelen heller. Så går det att lösa på något smidigt sätt är jag öppen för förslag.

Känns som detta trots allt är en ganska vanlig operation, så fram med de bra svaren ;-)

-Phil
Amethyst
du kan väl bara sätta konstant ström till värmen Philip så är det alltid varmt o skönt när du kommer. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På en 97 bör kontakten var lika understolen skillanden är från 99 årsmodell.
Vid eftermonterig så köper man en originalpanel med kablage och kompletterar med en rätt säkring i säkringspanelen och dra en +mating från utgången. dvs kan var idé och ta panel mm från donatorbilen.

Kolla för all del att slingorna är hela i stolarna

Finns nog någon som eftermonterat stolsvärme, vet att Johan Söderberg monterad universal värme slingor med originalpanel på en X5.Den har iofs den modernare panelen.

///MVH Hasso
Länk
Tack Hasso.
Var inne hos den lokala BMW mannen Rigo också.
Han trodde inte heller det skulle vara några svårigheter. I själva panelbiten med knapparna sitter all el (relä styring temp osv) som behövs för montering, bara att ge den ström från säkringarna eller dra eget, samt koppla till stolen. Får se om det blir så lätt i praktiken också...
Du fårgärna komma över och krypa omkring lite i bilen Kalle, skall precis börja operationen.

-Phil
Tack för tipsen Hasso.
Kablaget kan jag nog ta från donatorn, lite beroende på hur det är integrerat i stammen. Får nog trots allt riva lite i panelen.

Börjar bli ett riktigt projekt, kom på mig själv med att sitta och surfa efter bra medel för panelrengöring, golvmatta och självklart skinnbehandling. Bara att göra i ordning skinnet brukar ta minst två dagar för mig...

Får se hur det går här imorgon, har bytt dörrsidor och plockat ur alla sätena. Framstolarna kvar i donatorn än så länge.

Är ganska mycket jobb då min inredning skall i donatorn också.

Har hittils konstaterat att jag inte ser skymten av kablaget bakom panelen som skall gå till justeringsknapparna. Skall titta under mattan om jag kanske hittar ngn övraskning.

Rent estetiskt kan jag sägga att jag är riktigt nöjd med mina mörka alu lister +skinndörrsidorna.

Hasso har du chema till detta med värmen, tyckte jag läste att du hade från en e38?
Skulle vara guld värt att veta kabelfärg/funktion.

GOD JUL

-Phil
Här är kopplingsschemat för stolarna

Passagerarkontakt Förarstolenkontakt
5 Lila/Grön 5 Lila/Grön 5 Lila/Grön Stolssensorn
6 Vit/Röd 6 Vit/Röd Stolssensorn
7 Vit/Blå 7 Blå/Lila
8 Brun/Blå 8 Brun/Svart Stolssensorn
9 Blå/Röd 9 Svart 9 Svart 9 Gul/Röd tändkablar bältessträckarna
10 Blå/Brun 10 Svart 10 Svart 10 Gul/Brun tändkablar bältessträckarna
13 Röd/Gul 13 Röd/Brun Plus 12V F10 Pass., F13 förar. 30A
14 Brun 14 Brun Jord
15 Blå/Rosa Minne Nackstöd
16 Svart/Vit Minne Lårstöd
17 Brun/Blå Minne Rattjustering
18 Brun/Röd Minne Säteshöjd
19 Brun/Svart Minne Säteslutning
20 Brun/Vit Minne Ryggstöd
21 Svart Minne Ratthöjd
22 Svart/Blå Minne Rattlängd
23 Vit/Brun 23 Vit/Brun 23 Vit/Blå 23 Vit/Blå Tempreglering stolsvärmen säte
24 Brun 24 Brun Jord stolsvärmen
25 Vit/Grön 25 Vit/Grön 25 Vit/Gul 25 Vit/Gul Stolsvärmen ryggstöd

Alltså är det kablarna 23 - 25 som har med värmen till stolarna att göra.
De här siffrorna är från den nyare gula kontakten som jag tror kom 98 eller 99 så om det är en 97:a så stämmer nog inte siffrorna men det borde vara samma färg på kablarna.
Vit/brun, brun och vit/grön för passagerarstolen och
Vit/blå, brun och vit/gul för förarstolen för värmen till stolarna.
Nu har jag kommit en bit på vägen.

Tyvärr kunde jag inte riva donatorn. Hade nog underlättat avsevärt.

Har reglerknapparna+ en bit kabel samt kontakterna till stolarna.
Nu kommer undringarna.

Kontakten under stolarna:
Grövre brun kabel:??? Borde vara + men den är ju brun. Var skall jag koppla in den, säkra 15A? Konstant + eller via tänd krets? Enl Henkez skall den ju vara jord men betvlvlar detta. Borde inte + matningen vara grövre och ev jord via stolschassiet.
Vit blå: går till reglerknapparna borde vara som Henkez säger temp regl.
Vit gul: går till reglerknapparna borde vara som Henkez säger temp regl.

Tempreglerknapparna:
Vit blå: går till stolarna borde vara som Henkez säger temp regl.
Vit gul: går till stolarna borde vara som Henkez säger temp regl.

Grön svart med gula prickar: ?????
Lila Röd:??????
Brun Svart:????

Bör kanske förtydliga att det är exakt samma färger höger som vänster.

Vilken säkringsplats skall detta gå från?

Är det någon som kan ge mig lite tips eller kanske tom ett elchema vore det jättesnällt.

Allt är klart förutom just imonteringen. Sätena är behandlade och klara dörrsidorna likaså och monterade. Allt rengort i bilen.
Vore tråkigt att smälla i stolarna utan värme, känns som ett 80% jobb då :-(

-Phil
Brun är jord i BMW och övriga tyska bilar, skall aldrig kopplas till plus. Man använder inte stolens chassie som jordförbindelse, det skulle snart orsaka glapp och problem. Vit/gul resp vit/blå är kraftmatning in och tempreglering ut (via NTC) på stolarnas värmeslingor, den bruna är gemensam jord.
Det finns en tråd alldeles nyligen med exakt inkoppling av stolsvärmen i E39.

FP
Enda anledningen till att jag trodde att den grova kabeln var + var ju att de övriga är under en kvadrat (0,75).
Skall det gå upp emot 15A till stolsvärmen så är det väl brukligt att använda minst en och en halv kvadrat helst två och en halv.

Jättebra tips om tråden, sökte innan jag frågade här men kanske missade den. Skall söka igen. Hittar jag den inte så får du gärna länka eller ge ngt

Jag gissar ju också att den brunsvarta är jord på själva temp regleringen samt att de övriga två oidentifieraderlila röd och grön svart gul är +. Fågan är vilken av de två/tre okända som är matningen till värmen och om en kanske bara är matningen till knappens ljus (gissar det).

-Phil
Det stämmer att det är relativt klena kablar, de delar sig dock till säte resp ryggstöd. Specarna för enkelledare är upp till 10-12A för 0,5mm2 och upp till 16A för 0,75mm2, och vid de korta avstånd som det rör sig om här så spelar ev. spänningsfall knappast nån roll.
Här är länken där tempsensor mm diskuterades för en tid sedan:
Länk

FP
Ahh den tråden hade jag ju hittat.

Är ju snarare bekräftelse på de tre "okända" kablarna från/till reglerknapparna jag behöver, samt varifrån jag skall mata.

Löser sig nog, ville inte riktigt testa mig fram utifall jag bränner ngn komponent men borde inte vara någon större risk då det inte finns så många alternativ för att göra fel vid knapparna.

Tack för tipsen Folke.

Gott nytt år.

-Phil
Liten update.

Snodde + från kabeln som gick till stolsvärmesäkringen kopplade båda +matningarna på knappen till den samt säkrade upp den ute vid knapparna med 15a. Tyvärr så hade jag inga lämpliga stift för att bygga in i orginal säkringshållaren.
-till knapparna snodde jag från ASC knappen.
Fungerar fint förutom att stolsvärme knapparna inte dimmas, kanske borde sno + till knappljuset från ASC knappen också, tyckte mig inte se samma färg på kabeln så jag vågade inte.
Någon som vet vilken färg det är på knappljus kabeln får gärna hojta till!!!!

Jordade stolarna i golvet ordentligt. Allt fungerar och har inte resulterat i några övraskningar ännu.

-Phil
Röd/grå kabel är standard för den dimbara spänningen på knappar och instrument runt om i BMW-bilar av de flesta modellerna sedan lång tid tillbaka.
Det finns utmärkt info om detta och annat i mektipset om "elsystem generellt".

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.