|
|
|
|---|---|
|
Hej igen ny bensinpump inhandlad, men eftersom jag fick klippa av kablarna vet jag inte vilken som är +/-. Så jag satte en voltmeter på sladdarna och körde runt motorn, men fick bara utslag på 0,1 Volt. borde jag inte få 12 eller -12? Är detta bevis för att relät är dåligt. Jag fick samma resultat när jag byglat relät enligt Haynes. Någon som har elschema eller som har bra tips? Hej hej! håller på att felsöka bränslepumpen på min 325i -87:a. drog ur stick-kontakten till pumpen och mätte med en voltmeter där när jag slog till tändningen. Fick mätresultatet 0,1V. Ska det vara ca 0V vid pumpen när tändningen är på? eller är det när jag drar runt startmotorn som det blir 12V på pumpen? nån vänlig själ som kan detta? mvh //Chrille | |
|
1. Med bara tändingen på (motorn går ej) skall det vara 0V till bränslepumpen. Detta är en säkerhetsgrej. Om man krockar, bensinledningen går av, motorn stannar och du är medvetslös skall det inte spruta ut bensin ur den trasiga ledningen tills tanken är tom 2. Jag antar att det är två kablar till bränslepumpen!? Då är den ena +12V och den andra jord (troligen brun). Om jag förstår dig rätt har du mätt med voltmeter på dessa två kablar? Då behöver du göra två mätningar till: - mät motståndet (ohm) mellan jordkabeln (troligen brun) och något på karossen som garanterat är jordat. Tex en omålad skruv eller ett omålat stag. Då skall motståndet vara 0 ohm eller nära (tex 0,4ohm, 0,8 ohm). Har du mer ohm är det fel någonstans i denna jordledning. Troligen i närheten av anskutningen till pumpen eller där kabeln är fastskruvad i karossen. - mät den andra ledningen (som skall vara 12V) när du snurrar motorn med startmotorn. Den skall då visa 12V eller nära (åtminstone 8-10V). Har du inte den spänningen där har du något fel i matningen från batteriet. Per L |
|
|
Förtydligande till ovan: - mät spänningen mellan den andra ledningen (som skall vara 12V) och jord (skruven, staget eller vad du hittar) när du snurrar motorn med startmotorn. Den skall då visa 12V eller nära (åtminstone 8-10V). Har du inte den spänningen där har du något fel i matningen från batteriet. Per L |
|
| ett annat enkelt (bättre) sätt att kolla vilken som är plus och vilken som är jord är att använda en kontroll-lampa/mätpenna. lyser lampan har du plus, lyser den inte så har du antingen jord eller avbrott (bara att gå bakåt tills spänning /ström hittas). multimeter är förkastligt vid såna kontroller. använder endast multimeter när jag ska kolla om en bortkopplad förbrukare är kass (används ändå sällan eftersom det går att kolla med en mätpenna vid inkopplad förbrukare) | |
|
Silver: "....multimeter är förkastligt....." Om du med multimeter menar bla volt och ohmmätare så förstår jag dig inte! Jag har i hela mitt liv kört med multimeter vid alla felsökningar i mina bilars elsystem (elektronik begriper jag mig däremot inte på) och jag äger inte ens någon testlampa längre! Den jag hade är bortkastad för 10-tals år sedan! Jag är nyfiken på om det är något och i så fall vad jag missat i mitt liv hittills! Per L |
|
| som mekaniker ska det vara så simpelt och snabbt som möjligt vid felsökning. man vill helt enkelt bara veta om det finns spänning till förbrukaren/kontaktstycket. då är testlampan det bästa verktyget man kan använda. det är sällan för låg spänning utan det brukar vara avbrott eller fel på en förbrukare som sitter tidigare i systemet. multimetern används endast när man har ringat in felet med hjälp av testlampan och då mest för att man ska ha konkreta bevis till kunden på att felet sitter där. hoppas jag har fått till en en bra förklaring nu annars får jag helt enkelt göra ettt nytt försök. | |
|
Silver: Jodå, jag förstår ditt resonemang! Och jag drar en liten lättnadens suck! Eftersom inte har någon kund (mer än mig själv) och sällan har bråttom så kan jag fortsätta med min multimeter! Dessutom älskar jag leta efter spänningsfall (tex till strålkastarna). Och mäter gärna föhöjda motstånd över tex kopplingar och kontakter i motorkabelhärvan. Sådana där föhöjda motstånd som förr eller senare riskerar resultera i ett motorstopp eller problem med att få igång motorn. I min 3.0S (med insprutning) med 73.000 mil på mätaren har jag tennlött många skarvar och kopplingar som det började bli för höga motstånd i. Men så har jag troligen också en av de driftsäkraste 3.0:orna som rullar på vägarna! Bara två gånger på alla dessa mil har den "svikit" mig! En gång gick kardanaxeln av och en gång stannade bensinpumpen pga oxid i en brytare i luftmängdmätaren. Per L |
|
|
Drar mig till minnes en ytterligare gång bilen svikit mig! Dock kom jag hem utan problem. Problemen kom efteråt! Toppackningen gick nämligen sönder och allt kylarvatten rann ut! Jag bestämde mig dock för att köra vidare de ca 1,5 mil jag hade hem! Det gick men det var inte nyttigt för motorn! Fick byta topplock och oljepump efter den resan! Och efter det har jag kört över 30.000 mil ytterligare med motorn utan problem! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.