AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.140

Avgasvärden höga, först: co, hc & lambda. Nu: co &hc

Sida 1 av 2
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Har suttit och läst 40 minuter om liknande problem in andra trådar men inget verkar träffa mig riktigt.

Bilen: E36 318IS -93

Besiktade bilen nyligen, fick nerslag på alla värden:
CO: 0,9 (0,5) HC: 219 (100)
CO 2500 0,8 (0,3) Lambda 1,12 (0,97-1,03)

Upptäckte efter besiktningen att slangen mellan LMM pch insuget var sprucken, böt den och åkte in på besiktning idag.
Fick ner lambda värdet till godkänt + att HC sänktes lite. Men fortfarande 3st 2or..

Dagens resultat:

CO: Samma som förr HC: 200 (100)
CO 2500 Samma som förr Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Någon som kan hjälpa?

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Teori:
Bilen drog tjyvluft vilket fick lambda att försöka feta till
blandningen, därav högt HC 219 (oförbränd bensin). Den fetade till
så mycket den kunde men gick ändå tunt (högt lambdavärde 1.12).

Efter du fixat läckaget är lambda bra men övriga värden
fortfarande ungefär det samma.

Prova detta först:
Oljeservice+nya tändstift.
Varmkör bilen riktigt ordentligt innan.
Tanka i 30% E85.

Annars kika på:
Fel på lambdasonderna?
Problem med katalysatorn?
Avgasläckage före lambda?
Ventilhusventilation?

Svekke
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Glömde säga att jag bytte olja & filter i Augusti..

Kan jagutesluta att det är fel på LMM?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Nej det kan kanske vara lmm.

På åtminstone nyare bilar så går motorn på
ett fetare program om lmm är ur funktion.

Testa genom att koppla ur lmm och se om du
märker någon skillnad på gången.

Svekke
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
En alternativ metod kan ju vara att trä en papperspåse över huvudet på besiktningsmannen precis när han ska läsa av avgasvärdena på mätaren. Det är i allt väsentligt precis samma metod som att tanka e85! *skrattar*.

Nej men seriöst: brukar folk alltid bara gömma fel som uppstår istället för att laga dom? Jag börjar tro att det är något fel på mig som gillar att faktiskt FIXA min bil... Tänk på att felaktiga avgasvärden beror på att bilen inte GÅR som den ska. Det kanske är en bättre morot än om man bara tror att "värdena har blivit för höga så nu blir besiktningsgubben arg"...

Bilen förbränner bevisligen inte som den ska. Byt tändstift och övriga tänddelar som går att komma åt (hur är det, finns det tändkablar och fördelarlock på en sån där motor? minns inte..). LMM är en idé även om jag inte riktigt tror på den (eftersom lambdavärdet är hyggligt okej). Om inget annat hjälper så ta ett kompressionsprov... det måste finnas någon anledning till att förbränningen inte fungerar som den ska.
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Vet verkligen inte vad jag ska göra.. Känns så jobbigt att bara prova byta delar och åka in till besiktningen och prova för varje gång.. Så gott om pengar har jag inte..

Är stift och luftfilter fas 1?

enor: lambdavärdet var ju faktiskt godkänt andra gången jag besiktiga..
Jag hade liknande värden på min bil för några år sedan (dock ännu sämre än dina...). Bytte lambdasond alla värden blev bra!Mitt tips: Byt sonden, för även om det inte löser dina problem så lär originalsonden från -93 sett sina bästa dagar...
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Det är öven så att jag tycker den drar lite mycket bensin.. enligt förbrukningsmätaren ligger den på typ 0.9-1.0 i 90-100km/h utan blyfot...
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Har nu kollat lambdan med en mätare, den är det inget fel på..

Rev ner avgassystemet och kollade in i katten.. ser inte så mkt mer än ett ljust galler så vad jag försår så är den schysst?

Vad kan vara fel? katten ändå? LMM?
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Samlar all info:

Bilen: E36 318IS -93
Olja+filter byttes i slutet av sommarn, dock ej luftfiltret.
Har ej åkt med bilen sen oktober..

Besiktade bilen nyligen, fick nerslag på alla värden:
CO: 0,9 (0,5) HC: 219 (100)
CO 2500 0,8 (0,3) Lambda 1,12 (0,97-1,03)

Böt insugsslangen som var sprucken och fick ner lambdavärdet till godkänd.
+ att HC värdet sänktes lite..

CO: Samma som förr HC: 200 (100)
CO 2500 Samma som förr Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Har kollat lambdan med en lambdamätare, den pendalde som den skulle.
Kikade in i katten, kakan ser fin ut. Kan den vara slut ändå?

Enligt förbrukningsmätaren drar den ungefär 0.9-1.0 i 100km/h

____
Kan det vara en idé att köra den riktigt jävla varm innan en besiktning och prova igen???

Har du bytt tändstift? Dåliga stift eller dåliga tänddelar är inge bra för avgasvärdena.

Kolla då också att det inte läcker olja ner i brunnarna för tändstiften. Läcker gärna ner lite via gängorna då och ger högt HC i alla fall.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
På de flesta besiktningsstationer brukar man, om man frågar snällt, få prova avgasvärdena själv, utan att formellt besiktiga. Svärsonsaspiranten gör så hela tiden med sin gamla projektbil. Dom bara pekar när dom ser honom nu.

/R
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bevisligen så förbränner inte din motor bränslet som den ska, plus att du har aningen högt lambdavärde vilket indikerar något för mager blandning.
Vad jag förstår är varken tändstift eller luftfilter bytta - byt dessa det första du gör. Kolla sedan övriga slangar - till tomgångsventilen, vevhusventilationen och alla små vakuumslangar till t ex bränsletrycksregulatorn. Felaktigt bränsletryck kan ge fel blandning, särskilt på tomgång och vid litet gaspådrag. Läckande spridare kan också spöka till det, eftersom det ger ojämn blandning med fett på den/de cylindrar som har läckande spridare, och för magert på övriga (eftersom lambdaregleringen försöker 'strypa' där det är för fett). Kolla också så det inte suger tjuvluft vid t ex packningarna till insugsrören eller kring spjällhuset.
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Hej.var precis och besiktiga min bil,till min förvåning låg HC halten på 200.
Det var vanligt sa han,tog en runda ca 3min,mätte igen värde 0!
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Tack gunnare.

Jag har en katt till en e30 som jag kan prova med. Tycker ni att jag ska svetsa på den o sedan mäta innan jag håller på med lite mer tidsödande felsökning som gunnare beskrev?

Nellis: Var din co och lambda bra vid första försöket? Var bilen varm när du kom till besiktningen?
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
nexone,övriga värden var ok,bilen var varm men stod på tomgång ett par minuter innan,kan vara det kanske?
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Hej Nexone - Har också en E36 318iS ' 93. Kontrollbesiktade min bil igår och hade samma problem. Alla värde hade ballat ur och var skyhöga.

Lamban var bytte en vecke innan, på Theanders i Lund, men de kunde inte kolla värden eftersom tomgången pendlade helt vilt från 0 till 2000 v/m. Jag tog hem bilen gjorde rent tomgångsventilen och tomgången blev stabilt 900 v/m. Jag märkte också att förbrukningsmätare visade 1.5 liter när jag var ute och provkörde och glid i 70 km. Tyckte det var konstigt och högt men åkte till efterkontroll ändå och CO etc. värden var som sagt alldeles för högt. Jag ska prova med att byta tändstift och se om det finns en spricka i en slang. Besiktningsmannen sa att måste koppla bilen till datorn och programmerar omblandningen luft/bensin. Kan man göra så?
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Har nu fått de senaste årens besiktningsprotokoll för att se om förra ägaren ev hade fått höga värden första gången för att på ombesiktningen sedan fulbesiktiga.. så var ej fallet..

Sedan -05 så ser man en tendens att co och hc har höjt sig en aning, år för år.. Lambdan har legat på 1.03 hela tiden, som den gör för mig med nu.
Har detta något med att göra att de ev. är katten, att den har blivit mer och mer utsliten?

____

Nellis: Okej, tack då vet jag..

Mad jock: Jobbigt det hära du, återkom gärna med rapport hur det går för dig. Vad var dina siffror på besiktningen?

Det där med dator, så vitt jag vet så kan du iallafall koppla den till en dator och se hur givarna mår om svängningarna är på tok för snabba eller så..
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
förra året hade jag hög CO och Hc. hjälpte inte att 'bränna' ur motorn. var på en snabbvisit hos den lokala bmw verkstan där det visade sig att lambda och liknande sensorer var ok. kollade vevhusventslangen och även den var ok. eftersom det var ca ett år sen olja och filter var bytt så fixade jag det. lät motorn bli varm och kollade värdena. de var helt plötsligt godkända. dels hade förra ägaren inte brytt sig om att använda en vettig olja och filter (biltema..) dels så blir det väldigt mycket småkörning. det går inte att undvika att få lite bränsle i oljan då. filter och olja kan göra stor skillnad.

mina värden innan jag bytte olja och filter var de samma som dina Nexone. efter bytet var de klart godkända (CO ca 0.3, Hc ca 20ppm)
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Körde bilen till Need for Speed i Malmö i måndags 17.00. Min flickvän körde efter i sin Golf ifall min bil skulle haverar på vägen. Vi tog den gamla vägen Lund - Malmö. Tomgången fungerade inte alls, fick gasar som en galning hela tiden när det blev stopp för ljus etc. Till slut stängde jag av motorn vid stopp, var enklast. Kom fram till Need For Speed vid Hornyxegatan 4 and pratade med Tobbe.

Vi gick ut till bilen och Tobbe bade mig startar bilen och det tog honom typ 5-6 sekunder i mörkret t.o.m. att hittar felet!! Det var ett stort hål i bälgen mellan LMM och insuget!! Bälgen såg hel ut men längst under fanns det ett hål där man kunde stoppar in tre fingrar. Jag hade tittat på de andra slangarna när jag tog av tomgångsventilen men jag tänkte inte på att undersöka gummibälgen som är kopplade till insuget. Det hade även Theanders missat trots att bilen var hos de två gånger!!! Svekkes teori stämde väl angående tjuvluft. Tobbe förklarade likadant. Motorn fick två olika signalar, en från LMM och en annan från lamban som försökte hela tiden fixa den extra lufttillförsel med mer bensin och avgas värden blev helt galet därefter.

Tobbe ringde igår, tisdag och så att en ny bälg var på och tomgången och avgas-värden var normal, men bilen luktade bränt motorölja. Jag hade tänkte byter kedjespännaren eftersom kedjen lät. Det tyckte Tobbe också kunde var värt ett försök, men han menade att en olje-service kunde också vara et bra ide. Jag höll med.

Idag ringde Tobbe och sa att bilen var klar. Han hade gjort en olje-service och satt ditt en ny kedjespännare. Han hade provkört bilen och nu gick den riktig bra. Han ringde 17.30 så jag hann inte med buss till Malmö från Lund. Jag ska åka in imorgon bitte och hämtar bilen. Vad glad jag blev. Theanders hade sagt att "motorn var slut, det skramlade så, och de kunde inte göra något med det". Need for speed är "The real deal" riktiga mekaniker som kan sin yrke och BMW. Tacka för att de finns

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Besiktigade bilen igår - blev godkänd och ingen anmärkningar alls - Äntligen!! Tomgången är stabilt och motorn är tyst efter olje-service (Castrol syntetisk 5w 40w) och byte av kedjespännaren. Bytte även både bakre länkarmsbussningar hos Need For Speed eftersom vänster bak klonkade. Bilen känns som ny nu. Ska skärpa mig och håller eften bilen nu när den går så bra.

Har fått tillbaka lusten att meka igen och bytte flickvännens bromskivor och klossar bak på hennes Golf IV. Fick köpa en special verktyg för att skruva och trycka tillbaks kolven. Hoppas du får ordning på din bil Nexone
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.