|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, jag har en fråga som jag är lite osäker på efter att hört ett rykte från en kompis. Det är så att jag stod parkerad lite för länge i ett parkeringshus och fick då oturligt nog en p-bot på 400 kr. Kompisen till mig påstod att detta kommer att registeras och finnas i mitt körkortsregister för det första stämmer detta även om jag betalar in i tid ? Eftersom jag är på prövotid också på kortet skulle detta kunna påverka prövotiden på något sätt typ att jag förlora körkortet om jag får en ny p-bot igen någon annan gång ? Har typ bara ett halvår kvar på prövotiden vore surt om nåogt skulle hända med det. | |
|
Du kan vara helt lugn, bara obetalda p-böter som kan ställa till med problem! Plockade på mig 3 P-böter första året med körkortet, detta har inte påverkat mig på annat sätt än en tillfälligt tunnare plånbok. :) |
|
| Ha-ha, om det skulle påverka rättsligt att få en p-bot skulle jag avrättats för länge sedan. Du kan vara helt lugn. | |
|
Jag misstänkte nästan det :) men det är iaf skönt att få det bekräftat i alla fall. Jag hade ju inte tänkt skippa att betala, vem vet kanske går jag och bli politiker någon gång och då kanske en obetald p-bot fäller min karriär :P |
|
| Tror din polare blandar ihop detta med fortkörningböter. | |
|
Du kan vara lugn, "P-böter" (egentligen heter det "Parkeringsanmärkning" på byråkratiska) är egentligen ingen botfällning utan en avgift, till skillnad från fortkörningsböter. Du hamnar alltså inte i belastningsregistret (sk polis- el. brottsregistret) om du får en p-bot. Om du inte betalar avgiften lämnas ärendet över till Kronofogdemyndigheten, precis som om du inte betalar dina räkningar. Du kan då få en betalningsanmärkning, men det har inte något med ditt körkort att göra. Betalningsanmärkningar är dåliga av andra anledningar... Kolla in Länk så får du veta vad som gäller. God Jul/ElakaKatten |
|
|
Kallas även "kontrollavgift" hos vissa privata bolag, vilket är rätt så patetiskt namn... "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.