|
|
|
|---|---|
|
hejsan Om jag lämnar bilen ute under natten (dvs ej kör in den i garage) så får jag störningar när jag kör cd mode alternativt så hittar den inte cd skivorna alls. Tar man in skivorna över natten så funkar det,men de måste ju finnas nått sätt att komma ifrån detta? Var likadant förra vintern men de funkar kanon fint när de är varmt ute. | |
| Jag har haft CD-växlare i mina senaste 4 bilar och aldrig haft problem på vintern med dem. Däremot så tar min DVD-läsare i navigatorn mycket längre tid på sig att starta upp redan vid en minusgrad, och den sitter ju precis bredvid CD-växlaren. | |
| ok,får se om nån annan haft liknande problem,kan ju vara sliten också. | |
|
Har aldrig haft problem trots att bilen alltid står ute. Prova att slänga i en sån där rengöringsskiva. Kan vara att linsen är lite skitig och därför så känslig om det är lite fuktigt. Mvh //Peter |
|
|
Hej! Har inte heller haft problem i mina bilar, men har varit med om åtskilliga bilar med liknande problem. Kolla så att bakljusen sluter tätt och det ej kommer in regnvatten där. Speciellt om det är så att du bytt bakljusen då det ofta komer in fukt där. Många har begynnande rostangrepp samt vattensamlingar dels rakt nedanför bakljusen samt i reservhjulsbaljan på grund av just utbytta bakljus. /Andy |
|
|
beolink,de stämmer baklysena är bytta o vatten kan sammlas i baljan (ibland) har inte regnat på rätt så länge så de är nog fukt+ kyla som gör detta. Ska testa en rengörings cd (nån att rekomendera?) |
|
|
Ofta så gör rengöringsskivorna tyvärr mer skada än nytta då det slipar linsen och gör den mindre exakt än tidigare (fråga en vettig radiotvreparatör). Dvs, om du inte har några problem vid normalt väder så låt bli rengöringsskivan och täta bakljusen ordentligt istället. Det skall ALDRIG samlas vatten vid bakljusen eller i baljan. 3:epartslysen har större risk för läckage än BMW orginal, men även vid orginal BMW celisbakljus så är monteringen kritisk för att det skall bli tätt. Släng sedan in en torrboll eller silicagel paket så du får torrt i bilen. /Andy |
|
|
hmm kollade upp detta idag,inte lustigt att cd´n inte vill starta,hade en 2-3 dl vatten i baljan. Mindre roligt. Frågan är var ifrån de kommer,är de verkligen från lysena som du säger? senast jag kollade va i sommras o då fanns inget vatten. Har sammlat upp allt vatten o låter nu en värmefläkt köra där tills jag är färdig med mitt stereo bygge (kommer bilder) sen åker en torrboll in över vintern o så får jag se till o fixa tätt mellan kaross/lyse,frågan är då, får jag kondens inne i glaset ist? |
|
|
Har du orginallysen eller 3:epart? Oftast så läcker det mellan plåten och plasten. Du behöver / skall alltså inte täta allt bakom ljusen, isåfall får du kondens i ljusen och kommer inte åt att byta lampor etc. Vid orginalljus räcker det med att se över håltagningens position samt eventuellt lite silikonfog någon centimeter innanför kanten. /Andy |
|
|
jag har utbyta lysen dvs det du kallar 3e part. måste ju vara tätt så pass att de inte kan dras in vatten i bilen,kan väll inte vara fukt som bildas så de blir så mycket vatten i baljan? isf borde vatten komma in när man tvättar bilen o de verkar de ej göra iom att det inte finns där på sommaren. En torrboll kan väll ej lösa problemet då den inte får upp vattnet (ifall de kommer vatten) ner i baljan,den drar ju bara åt sig fukt?!... ska ta tag o kolla lysena ijalla fall för utan fukt så funkar cd´n kalas :) tackar för dina tips beolink |
|
|
Hej! 3:e part (pirattillverkad) är motsatsen till OEM (orginaltillverkare). Visst finns det fler ställen som det kan komma in vatten på: Bagagerumsventialtionen ovanför hjulhuset (svart gummiventil) Rosthål i baljan Avsaknad av gummilister til bagagelucka. Men ovanstående är väldigt ovanliga med den mängd vatten du nämner. Inte helt ovanligt med mängden vatten vid bakljusläckage även om det inte borde vara någon större skillnad mellan sommar och vinter. (Kanske torkar det snabbare sommartid/blir mindre påverkan på cd växlaren). En del pirattillverkade bakljus kräver att man hammrar, använder vinkelslip för att få plats med ljusen pga den annorlunda formen (Har sett riktiga skräckexempel) detta ger rikigt riktigt stort läckage eftersom det är svårt att få tätt trots ett par kilo sikonfog. Men visst finns det bra 5:eparts/ pirattillverkade ljus också... Sätter man dit OEMtillverkade orginalBMW bakljus är det viktigt att man är noggrann med den medföljande borrmallen för att passform och vattentäthet skall bli rätt. Nej, torrbollen ska du använda när du "hinkat" upp vattnet. Den suger bara bort fukten ur luften och hindrar korrossion / fel på elektronik som annars brukar bli resultatet. God Jul! /Andy |
|
|
finns det ett dräneringshål i reservhjulsbaljan? är ju så att jag målat hela skuffen med noicekiller så de kan vara därför vatten kommer in men inte ut,som de gjort tidigare.... Måste veta så jag isf kan fixa ett nytt,täta lysena ska göras i helgen. |
|
|
I min finns det inget hål, det ska ju egentligen inte komma in något vatten där så..... /Andy |
|
|
hmm k,då får jag täta dem o hoppas på att det är där vattnet tar sig in. Hade en 3-4 liter i baljan igår o de efter ca 2-3 veckor efter att jag tämde senast. 1 biltvätt o massa regn iofs men så jädra mycket vatten bör de inte bara finnas... Konstigt att de inte kommit in tidigare för de borde funnits en sjuhelsikes massa vatten där iom att jag inte kollar i baljan så ofta som jag gör nu... Dock så är ju baljan målad med noice killer som jag nämnde o då var tanken att jag målat över ett ev dräneringshål som funnits där?? |
|
|
Nu får jag ta upp denna fråga igen och höra hur du löste ditt problem? Jag har ett likadant fel, skivorna hackar fram under 5-10 minuter innan cd-växlaren blir varm sen är det inga problem. Precis som i ditt fall så händer det bara under kallare förhållanden och inte så sommaren. Jag kan inte se någon läcka eller vatten/fukt i min bil. För 2 somrar sen så regnade det i stort sett konstant och hade bilen läckt in vatten hade jag nog fått köra omkring med en flytväst så vatten läcka kan jag utesluta. Jag har OEM ljus och det handlar om en e46 om det har någon betydelse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.