|
|
|
|---|---|
|
Efter tips om att det kunde vara fukt/kondens under tändhattarna när tomgången IBLAND är dålig efter motortvätt. Kan ligga kvar i flera månader och komma och gå. (Mitt fall) Jag skulle plåcka bort tändspolarna över natten så dom fick torka ordentligt. Visst, hem och fixa. Men va fan!!! Det är en massa olja i brunnarna!!! Mest på högra sidan. VARFÖR? Är det farligt? Vad kan hända? Har stoppat ner en massa oljeduk som får ligga och suga upp oljan över natten. Ska i morgon plocka ur stiften och kolla hur dom ser ut. Ska tilläggas att jag kört cirka 700 mil sedan jag köpte bilen och då var den nyservad. Kollade såklart oljan och den såg ok ut. Låg väl en fyra-fem mm ÖVER maxnivån på stickan. Nu ligger den på max. Tacksam för svar. Länk Mvh. Micke Olsson | |
| Låter som att ventilkåpspackningen läcker. Inte speciellt svårt att byta.Byt packningen och tändstiften samt rengör "hattarna" med elektronik spray så skall du se att den gå lite bättre. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vid insp 2 så upptäckte jag samma sak på ett stift att det var olja runt spole och stift,det verkar läcka in i packningen i ventilkåpan.Tog lite Hermetite silikon på fingret och drog runt i hålet,ett år sedan , kollade för en vecka sen lita granna oljedimma på spolen, men ingen olja stod det runt stiftet, så de verkar funka ,packningen får väl bytas på sikt. Har en 528 E39 på verkstan som jag ska åka och fota av topppackningsras så jag ska kolla hur packningen ser ut. Rasat pga plastkylaren spruckit. MVH Hasso |
Axel |
Vet inte riktigr hur det ser ut på 8orna men på m50 motorerna kan det vara så enkelt att oljepåfyllningslocket inte är riktigt tätt och då läcker det ut lite olja under plastkåpan och ner under spolarna. Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Micke: Här kan du få en utmärkt beskrivning på hur byte av packningar på en V8 går till, Länk |
|
|
Axel: Att det skulle komma från påfyllningen är en omöjlighet. Kane: Tackar för tipset. Hehe, det visade sig att jag varit där oxå och skrivit. Behöver packningarna bytas omgående eller kan man göra det när tillfälle ges? En månad eller två kanske. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Har kollat tändstiften nu. Alla utom ett ser ut som dom ska, dvs ljusgråbrun färg. Det som skiljer sig från dom andra är lite fuktigt och sitter längst bak på vänster sida. Kan det vara detta som stökar med fel blandning och ojämn tomgång ibland? Länk Mvh. Micke Olsson |
|
Axel |
OK micke,jag sa att inte visste hur det såg ut på m60 motorerna,men på m50 kan faktiskt orsaken vara så enkel. Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Min motor blev "torr" efter packningsbytena. Om du följer min beskrivning som länkats tidigae så går det "ganska" lätt! Läs igenom innan du börjar så du har förberett allt! Mvh, Steaman |
|
|
stearman: Maila gärna din skiss på hur det ser ut. Är det någon fara att vänta med packningsbytet? En månad eller så? Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.