AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.318

Svårt att varva ur min e30

Sida 1 av 2
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
har en 323i -83 och den kan vara lite svårstartad men bara någon gång ibland, men det jag stör mig mest på är att den knappt varvar över 5000varv. När den kommer till 5000 så tar det liksom stopp och pressar man fullt en stund vid 5000varv så rycker det till och man kan få upp den några 100varv. O.b.s alla tänddelar är utbytta och bilen har inte ens gått 500mil sedan den servades och alla filter och olja blev utbytta.
Någon som har haft liknande problem och vet vad felet kan bero på? eller har något tips.
Mvh stefan
Bu
65
Bulken
523IM -00
Har du provat att vrida lite på fördelaren det brukar kunna hjälpa på gammla bilar som inte varvar ur ordentligt.
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
borde det inte blivit bättre när jag böt fördellarlocket isf?
Bu
65
Bulken
523IM -00
Ibland kan det bli bätre av att vrida på fördelaren någon grad så den tänder lite tidigare eller senare. Ha bilen på tomgång och vrid lite på den och se om tomgången ökar sen provar du att varva. det kostar ju inget att prova
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
får ta och pröva det under helgen!
Nej nej nej.... Om man avancerar tädningen på tomgång så blir tomgången förvisso högre men motorn kommer att spika vid högre varvtal! Mitt tips är att du istället ställer in tomgången korrekt, brukar sitta en etikett i motorutrymmet som talar om vid vilket varvtal tomgången ställs samt hur många grader förtändningen skall vara...På en E30 323i jag hade ställdes tändningen vid 3000rpm till XX graders förtändning, detta gjorde jag med tändlampa. Att köra omkring med felinställd tändning är inte att rekommendera, speciellt inte om det är allt för mycket förtändning..
Bu
65
Bulken
523IM -00
Man kan prova som jag sa och om det hjälper kan man ta hjälp av någon med rätt utrustning som kan ställa in det ordentligt.
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
igen som har något annat förslag? Jag misstänker nämligen att det är någonstans i bränslesystemet som problemet är, så om det är någon som haft ett liknande problem, så är jag tacksam för hjälp.
när byttes soppa filtret senast?
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
för ca ett årsen.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
spridar rengöring kanske;)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har EXAKT samma problem med min 318-88 M40 samt att den är svårstartad som varm. Kan bero på en hel del saker men troligt är att pumpen blivit dålig, speciellt om bilen gått över 20000mil vilket. Min varvar 5500rpm på 2an, 5000rpm 3an samt 4500rpm på de högre växlarna och ibland hugger det i vid 4000rpm redan.

Kan du varva ur fullt på tomgång? Är det möjligt kan du utesluta en hel del elektriska problem samt LMM.

Vissa har bytt tändkablar + det andra i tändningsväg och uppnått resultat, men det har ju du gjort så det är säkert din bränslepump, förövrigt kan den
orsaka en hel del olika fel gällande acceleration, urvarvning, startproblem.

Spridare är möjligt, men då brukar bilen vara svårstartad konstant, antingen jämt eller när den är varm beroende på hur spridarna är "defekta" dvs antingen läckande eller kärvande.
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
Ok! jag får tacka för hjälpen och ta mig tid i helgen med att mäta bränsletrycket, för att se om pumpen är dålig.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur gick det E30 stefan?
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
Jag har haft fullt upp ett tag nu så jag har inte hunnit tästa bränsletrycket än. Men jag talar om hur det gick när jag har tästat.
Lasseman3
En bekant hade liknande problem på sin 318 (8v) -88. Vi var helt övertygade att det berodde på bränsletillföreln men det var kammen som var slut. Symtomen var att den inte gick att varva ut oavsett hur vi plågade den.

Mvh /Lars
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Lyssna på ovanstående talare ;)

Jag hade samma fel på en m40 och då var det också kammen.

E30 Rulezzzz
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant och vet att flera skriver om detta!!

,problemet är bara (att i mitt fall), vet ej hur stefans kam ser ut? så ser kamaxeln nästan ny ut och tickar aldrig, förutom i 1/5 sekund vid kallstart då det är kallt ut. Dessutom går motorn väldigt tyst och fint och det enda man kan plågas över är egentligen att det läcker olja från övredelen av tråget, kanske 1l på 1000mil.

Stefan, kan du varva upp bilen till rött på tomgången?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ett förtydligande till Stefan !!

Varva ur bilen till rött stillastående utan växel i menade jag!!
E3
20
E30stefan
323i e30 -83
Ja när bilen börjat bli varm så kan jag få up den till röd markeringen men endast i friläge.
Jag har tänkt mäta bränsle trycket först, för att se om det är bränslepumpen som är dålig!
Men är det inget fel där så ska jag kolla kamen inte helt omöjligt att det är den då bilen tickar ganska mycket.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant, du kan alltså varva till rött utan växel i och bränsletrycket är bra säger du?

Alltså det är ju lite svårare att mäta bränsletrycket då bilen inte vill varva ur, eftersom du kan inte stå på tomgång då. Det krävs att du belastar bilen då du varvar den och därför måste trycket mätas vid accelerationen, har du gjort det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.