AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.605

utrustnings kod helautomatisk bakluckeöppning

Sida 1 av 2
Hej autopower polare!
finns det någon som vet vad utrusningskoden för helautomatisk bakluckeöppning heter för e38
tänkte försöka att få tag på delar för att bygga om min 740!
mvh leif
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför inte satsa på en feature som är värdefull istället? Jag skulle inte sakna den funktionen om jag inte hade den.
316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION

Det är väl en hyfsat kul funktion även om den är helt onödig för de flesta.

Mvh Carl
Tackar för svaren!feature om det betyder en nyare bmw så saknas det pengar!
fick tag på det jag behöver på en bilskrot, men det är till en e65 tror ni det kan passa?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
steaman menar nog "funktion" med order feature... :)

Men jag förstår inte vad som är onödigt med den funktionen, vore guld för mig som ofta lastar ur/i grejer! Är nog nästan enda grejen jag riktigt saknar i min E38.
Klockrent att ha när kommer med famnen full!

---
Min bil: Länk
väldigt snygg 750 du har!!
dom där chromline strålkastarinsattserna du har är dom dyra/svåra att montera?
mvh leif
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den är ganska långsam i manövreringen.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
cliffen: Tackar! Det är en "plastinsats", nr 4 här: Länk som man antingen kan lacka eller köpa ny på BMW. Relativt enkelt att demontera strålkastarna och göra jobbet. Finns beskrivet här flera ggr tidigare.
Jag valde att köpa ny, för då ingick även nya plastlinser, ser fräschare ut än gamla & gulnade.

Hur långsam är luckan menar du? Självfallet blir ju funktionen mindre rolig om den är undermålig...

---
Min bil: Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Koden för electrohydraulisk baklucka heter 316. Ett kul option som jag däremot inte skulle prioritera om jag inte hade det. Kan bara dra en parallellt till det som hände mig för något år sedan då min annars vinterparkerade bil fick stå en vecka på min lätt lutande garage uppfart, då det växlade från snö till tö till -10 grader. Kom ut till den tillsynses helt snöbefriade bilen och tryckte på bakluckeöppningen. Bakluckan öppnades ca 5cm och stannade sedan till med slirande öppningsmekanism. Aktiverade öppningen ytterligare en gång, och bakstammen på bilen liknade en slaktbil inom 10 sekunder. Slangnippeln till hydraulcylindern hade frusit fast i isen som hade ansamlats i de odränerade "pottorna" och knäcktes då cylindern rörde sig. Röd "ATF-olja" strömmade ut över hela bakstammen. Bra konstruktion för vinterklimat! :/
Slangen fanns inte att köpa som reservdel hos BMW, utan man var tvungen att köpa en hel sats med båda slangarna och cylinder i ett paket för drygt 3000:-. Tur att jag hade en hydraulfirma i närheten som åtgärade det för 1/6 av priset.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ta
144
tamtech
750i -00
Tycker faktiskt att det är en riktigt bra funktion som är väldigt unikt. jag skulle inte vilja vara utan den.. har haft lite strul med soft close funktionen dock som ska dra in luckan sista biten men det löstes med en ny fjäder i låset...

//T
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Den funktionen är ju klart ball. Man kommer med 4 ICAkassar fulla med mat o DVDfilmer och istället för att ställa ner alla kassarna och öppna luckan så är det bara att trycka på knappen och ställa in kassarna.

Men när man eftermonterar en sådan grej, går det att öppna luckan helt med nyckeln eller den öppnar bara softlåset?
Så man måste fram och trycka på bakluckeknappen kanske?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Luckan öppnar helt med ett tryck på nyckeln, och stannar under färd vid ytterligare ett tryck om så önskas. Går även att stänga luckan om man håller in samma knapp. "Soft close" aktiveras därefter när luckan når sitt nedre läge och drar igen helt. Manövrering sker även från knapp på luckans insida när den väl är öppnad.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jo, jag har testat den funktionen - men undrar även om det gäller om man skulle eftermontera som trådstaratren vill på en äldre E38.

Jag hade lätt kunnat tänka mig att skaffa det på min -97, men då ska det ju fungera via nyckeln.
Hej!har sökt delar för ombyggnad till automatisk bakluckeöppning och fått tag i hydralpumpen och vänster hydralisk gasdämpare till baklukan,har fått ett pris på 1700kr för dessa delar,men jag behöver väl mera delar än dessa! hydral rör och sånt kan jag få hjälp med att knäcka till.
är det även hydralisk gasdämpare på höger sida?
elen tror jag inte blir nåt problem,har en kompis som är väldigt duktig bilelektriker
finns det någon därute som skulle kunna hjälpa mig med en sprängskiss på
optionet 316
och tycker ni ovanstående delar är prisvärda?
mvh cliffen
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Länk
Här är någon som eftermonterat samma funktion, delarna han köpte kostade 120 euro (från en krockad bil). När man söker på softclose kommer det upp många trådar som handlar om krånglande öppning eller stängning av bakluckan (med hydrualik). Enligt vad som skrivs är det ett rejält jobb att installera allt.

Tack så mycket för svaret!
var ute och kollade din länk men tyvärr,tyska är inte min starka sida.
kollade oxså dom andra länkarna men hittade inget som hjälpte mig.
mvh cliffen
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Det som skrivs i den länkade tråden är att grundmodulen måste kodas om (verkstadsbesök nödvändigt m a o), vill man ha art. nummer på delarna kan man kolla i ETK (ställa in den på USA), en kabel måste dras till handskfacket (där GM tydligen sitter) en kabel som inte finns hos BMW utan är inluderad i huvudkabelhärvan på bilar som utrustats med hydrualstängning från början. Cylindern rekommenderas att BMW bygger in, det är krångligt då all elektronik måste ut på vänstersidan bak. Även de elektriska anslutningarna rekommenderar de att BMW får fixa, p g a garantierna (om sådana fortfarande finns). Om HKM-modulen är senare än -99 (modellår) kan man även få till fjärrstyrning (stängning) av luckan. Är boxen tidigare kan man byta ut den mot en senare.

Tack för svaret!
Etk är det en sökmotor?
HKM modul vad är det förkortning av?
Gm?
är ganska ny på bmw forumet!
MVH cliffen
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
ETK är en elektronisk reservdelskatalog. Du kan hitta en liknande tjänst på nätet gratis, www.realoem.com
GM är en förkortning av grundmodul som jag nämnde. HKM står för heckklappenmodul, på svenska bakluckemodul.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Ska följa denna tråden, låter mycket spännande. Läste igenom den tyska tråden och undrar vilken modul han "B12" menar att man ska ha för att luckan även ska stängas med nyckeln? Från 6/99?

En svensk beskrivning på hur man får luckan att fungera från nyckeln ser jag fram emot. Priser står det med dåligt till med. Kan man köpa grundmodulen NY från BMW(utan att ruinera sig)?
Om inte kabeln finns att tillgå från BMW och man inte får tag på nån krockad E38 med sådan utrustning - hur gör man då?

Nån, nu när vi är inne på spåret, som vet ifall man kan byta den helsvarta nyckeln till den "diamantnyckeln" med färgade loggan på och få allt att fungera med lås upp/lås bilen från nya nyckeln? Samt bakluckan då med såklart =)
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Här är sidan där man kan se delarna för bakluckan Länk

En lista med art. nummer och priser på delar man behöver finns här
Länk

HK-modulen kostar enligt realoem 118,30 dollar och enligt länken ovan 93 euro. Den har art. nummer 61356909664

B12 skriver ju att från 9/98 kan man stänga med fjärr. Detta är en funktion som ligger i GM. Beroende på utrustning kan tillverkningsmånaden (år som han skriver) skilja med upp till 6 månader eftersom BMW använt de "gamla" grundmodulerna.
Samtidigt skriver Fussel på sid. 4 att han nyligen bytt GM men kan trots det inte stänga luckan med fjärr. Därför vill han prova en annan HKM.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.