|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag körde sthlm-alvesta på en sträcka av 43mil och då hade lite mer än halva min tank gått åt. Tanken är på ca 62L enligt handboken, så ca 35L kanske det behövdes. Jag är mkt nöjd att det inte behövdes mer bensin :) Jag körde mellan 90-110 hela vägen. Fast har en fråga, när jag tankar fullt så står soppa mätaren över max strecket, så när jag har kommit till halva tanken så har jag egentligen förbrukat mer än halva tanken då tanken startas på mer än hela tanken enligt mätningen väl? |
|
|
Jo det kan nog stämma som du säger men hur långt går den åt andra hållet då ? Alltså går den inte ner mer än tomt med ? |
|
|
Janne> fast jag gått dessa kurser så är crousen alltid på,av alla options så är den helt klart värd en hyllning. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Bimmerkid: He,he...det var ju också ett sätt att fundera om tankmätarens exakthet ;) För att vara säker på just förbrukningen så tankar du fullt,kör,tankar fullt igen...dvs om du vill vara hyffsat säker på förbrukningen även när man börjar räkna med centilitrarna/mil. Egentligen så blir det ju inte så exakt som man kanske önskar om man inte tankar från samma munstycke och tankar på samma sätt "hela tiden"...pumpen slår ju av vid lite olika tillfällen bl.a. lite beroende på hur du ställer munstycket osv... "Helt rätt"(eller så rätt som det går utan att börja kolla pumpmätarnas exakthet osv) förbrukning får man om man tankar absolut "knökfullt",dvs ända upp till tanklocket varje gång när man vill mäta från "fullt till fullt".. Sedan så använder du dig av division för att räkna ut din förbrukning i liter/mil.. Mvh Janne. |
|
|
Micke: Japp...farthållaren är absolut en "trevlig liten option"..Inte i alla lägen, men när man kör mycket landsväg så är det "kalas" :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Jo jag har försökt göra så, tanka fullt, köra tanka fullt igen, men med dagens bensinpriser så tankar jag helst inte fullt utan avvaktar till det blir ett härligt dipp till ca 11.30 eller lägre :) Jag funderar även hur färddatorn fungerar, tydligen kan man avläsa hur långt man kan komma på resterande bensin och hur mkt som förbrukas väl? Hur ställer man in det, finns det inte en sensor i tanken som känner av hur mkt som är kvar och hur fort(hög förbrukning) man har och kan ge mig den informationen eller måste jag själv ställa in den? |
|
|
Bimmerkid:Kolla i instruktionsboken hur du använder dig av färddatorn på "bästa sätt",där står det mesta om nollställningar osv.. Färddatorn får ju sina uppgifter från olika givare ute i bilen...t.ex(antar jag) öppningstiderna för insprutarna,varvtal,hastighet osv och därefter gör en beräkning mht aktuellt driftläge s.a.s....Vet inte hur exakt färddatorn är dessvärre,men hyffsat bra antar jag...OM den får relevanta inputs.. Men om du vill ha mera exakt info på din fråga så kontrollera gärna i sök inläggsfunktionen här på sidan..där har detta säkert diskuterats förr. Mvh Janne. |
|
| Bränsleåtgången kan mätas riktigt bra via spridarnas öppningstider. Största felfaktorn är nog att man inte har exakt rätt rullomkrets på hjulen varvid körsträckan blir fel. Den felfaktorn har man även med när man gör manuella uträkningar av förbrukningen. Tänk också på att en bil med 20000 mil på mätaren faktiskt gått 21000mil om man kört med 5% för stora hjul vilket är helt i sin ordning. | |
|
"Hur köra bensinsnålt?" Svar: Tanka diesel...:-) Skämt åsido så visst har bränsleförbrukningen betydelse för ekonomin. Kan man få ner förbrukningen en deciliter så gör det ju en bra slant per år. Men pratar vi vinkelåtta så går min på 0,7 på långkörning utan att behöva tänka så mycket på att köra snålt. Det räcker att hålla hastighetsbegränsningen. Ett förslag till er som kör diesel och därmed har en fordonsskatt på över 4200 kr. (tror jag att det var) är att man inte behöver ha bilen avställd en hel kalendermånad för att få tillbaka på skatten utan det räknas per dag. Dock måste man ha haft bilen avställd 15 dagar för att tjäna nåt på det. Med lite planering, speciellt om man har två bilar så kan man spara en hel del pengar på detta eftersom försäkringen "följer med" av och påregistrering. Kolla bara med ditt försäkringsbolag att försäkringen övergår till sk. garageförsäkring så att bilen inte står helt oförsäkrad. Efter nyår kommer det tyvärr en avgift på 50 kr vid påställning - så då ryker det en dag till - eftersom det är ungefär vad bilen kostar per dag.... även om den står stilla i garaget hela året. Nu blev det lite annat än "Hur köra bensinsnålt?"..... skulle kanske ha skapat en ny tråd. Ja, ja... Gott Nytt År på er iallafall. //Jan-Egil |
|
|
Jan-Egil : Jag hänger inte riktigt med när du skriver att man ska ställa av bilen i minst 15 dagar för att det skall ge något. Förklara! Det var f. ö intressant, jag visste inte att det räknas per dag om skatten över stiger 4200 (?) |
|
|
Hallå...! Jag minns fel belopp... 4800 skall det vara. Jo, om du ställer av bilen så får du ju tillbaka på fordons-skatten. Hur mycket beror naturligtvis på hur nyligt du betalat in. Det som är dumt är att om du ställer på bilen igen efter 14 dagar så räknas skatten från det datum du ställde av bilen och du får alltså betala in igen de pengar du nyss fått tillbaka. I detta fall sparar du bara försäkringspengarna. Men om du väntar tills det gått 15 dagar eller längre innan du ställer på bilen igen så räknas skatten från påställningsdatumet och då har du sparat pengar på både skatten och försäkringen. Tycker att det är lite tufft med denna 15-dagars regel men det är ialla fall bättre än om du har en skatt under 4800 (Kolla här:Länk då du måste ha haft bilen avställd en hel kalendermånad. Så att om du ställer av tex den 2:a i månaden måste du vänta hela den månaden plus nästa för att få tillbaka. Citat från länken ovan: "Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)" Hälsningar Jan-Egil |
|
|
I ett avsnitt av Mythbusters testades att "slipstreama" bakom en långtradare och även med ganska stort avstånd bakom lastbilen fick man ordentlig besparing i soppakonsumtion. Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna, men det är iallafall avsnitt 10 i säsong 5 ifall nån råkar ha en videofil eller inspelat. |
|
| Ok, då är jag med, tack för förklaringen! | |
|
Om jag har förstått det rätt så är en del av vitsen med ECO-driving att bromsa så lite som möjligt för att istället utnyttja motorbromsen. Den som är riktigt duktig på ECO-driving använder nästan inte bromsarna alls (manuell låda underlättar ju här). MEN! Vad händer med bromsar som inte används? Just det! De rostar, kärvar ihop, blir underkända på bilprovningen och måste bytas! De pengar man sparar på ECO-drivingen får man lägga på nya bromsar... "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Visst om du lyckas köra ett par dagar utan att använda bromsarna överhuvudtaget så stämmer det kanske, en kraftig inbromsning i veckan bör räcka för att hålla bromsarna fria från rost osv. Och man måste alltid bromsa nån gång, oavsett hur mycket eco-driving man tillämpar. Sen är det inte helt ekonomiskt att bara använda sig av motorbromsen då tex kopplingen får stå ut med lite mer om man ska slänga in höga växlar hela tiden :) Fick förövrigt en förbrukning på 0.69 liter idag enligt färddatorn på en 5 mil lång sträcka med varierande 110, 70 och 90 vägar :) Startade från centrala Malmö då... |
|
| Mythbusters-avsnittet med att snik-köra bakom en lastbil går just nu på Discovery! | |
| Hur fan ska de gå till? | |
|
Goldcom: Är du tillbaka från "snålkörningen"? Berätta gärna hur det gick. Nyfiken är jag iaf :) Mvh Janne. |
|
| Östersund-Linköping= 0,92. Lugn körning i halt väglag. PÅ "uppvägen" drog "han" 0,95. Färddatorn visar 1 dl lägre. Helt ok för den motorn tycker jag! | |
|
Är inte hemma än då jag är några dagar i Stockholm men kan ändå uppge mina siffror. Nollställde i Jönköping och långsamt gick mätaren ner steg för steg efter accelerationen till motorvägsfart. Med ett antal pauser på vägen stannade mätaren till slut på 0.94L/mil. Då hade jag ändå kört in en liten sväng i Gävle för att käka vettig mat. Det mest intressanta är att jag slog polaren i Audin! Visserligen fick han ta skidorna på taket men han slutade på 1.05L/mil även om vi körde tillsammans. Lite förvånande måste jag säga. Kan också säga att siffrorna bara är med datorn i bilen och behöver ju inte stämma. På resan hem började det bra med 0.85L/mil då jag antar att det går lite nedför men gick så småningom upp till 0.90L/mil. Detta hölls så länge vi körde 90km/h men så fort vi ökade till 110km/h gick det uppåt. Slutade på 0.95L/mil men då körde min polare 20mil och kanske inte körde riktigt lika snålt som jag. För att sammanfatta det hela nådde jag mitt mål men att köra under 0.9L/mil är nästan omöjligt om man ska hålla fartgränsen. Kan också tillägga att farthållaren användes på motorvägen men när det blev mer kuperat kändes det bättre utan. 98 oktanig bensin användes för det mesta men vid någon tank fanns bara 95 oktanig. Har dock varit en toppenresa med många härliga mil i Bmw:n. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.