|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
angående utmaningen mellan 540 och 2,8:an så är audis sexor jäkligt törstiga. Nu hade jag den äldre 2,8:an i min gamla audi men så himla mycket snålare än M5:an var den inte. |
|
|
Intressant att så många menar att med inkopplad farthållare så tar vagnen MERA bensin än att köra utan denna.. Jag tycker iaf att det är svårt att hålla nere förbrukningen utan farthållare någon längre sträcka...Man blir "less" och tappar focus så hastigheten "trappas upp" smygande vilket drar upp förbrukningen i slutändan..egen erfarenhet :) Farsgubben körde sin 523i-97(den jag har nu) på klart under 0,7l/mil när han körde långt,höll hastighetsbegränsningen hyffsat och använde då farthållare mest hela tiden.. Men ok...vi kör ju mest på norrlandsvägarna som inte har samma trafikintensitet osv..kanske går bättre med farthållare här än "nere i södern" ;) Mvh Janne. |
|
|
Blev lite nyfiken och for och kollade i hans gamla anteckningar...0,59l/mil har han kört som lägst under en full tank/full tank körning...otroligt snålt även för att vara en "snik" 523i-97 utan ac :) Körd sträcka 1031km,tankat fullt igen då+kunnat hälla i 61,3liter bensin>>>0,59l/mil..Mest körning i norrbottensinland då också..Farthållare ikopplad. Mvh Janne. |
|
|
Jag har en fråga angående kökörning. När man sitter i typisk 08a kö o kör mellan 0-30km/h så drar min bil mellan 1-1.8L/milen, jag kör i princip bara på 1a o 2a växeln, men ibland kommer man upp i 3e.. Varför drar bilen så mkt när man ändå kör så sakta? |
|
| Bimmerkid, fråga dig hur lång tid det tar att åka en mil i en sådan kö så förstår du. | |
|
Jag ska själv upp till Östersund över jul. Ca: 75 mil enkel resa! Se vem som vinner...? Tror min drog runt litern senast jag gjorde den trippen. Då med breda sommardäck. Går bilen snålare med vinterdäck? Hälsn gagge |
|
|
Borde väl gå att få ned en 540(oavsett årsmodell eller växellådsalternativ) på under 0.9l/mil utan allt för stora neddragningar i "körtempo",dvs om man då som jag anser kör på farthållaren så ofta som möjligt och "tänker till" innan man kör om+ i körsituationerna som kan uppstå..."Aldrig/sällan" över 90 blås heller ;) Visserligen så ska en 540iA Touring årsmodell -04(menar nu E39,sista årsmodellen) dra 0,92l/mil enligt EU-normen på landsväg(90km/h)...Kör man lugnt så ska man kunna komma ner en bit till med en "frisk" maskin.. tror jag iaf :) Men som sagts redan.. intressant att i slutändan få veta vad bl.a. "Goldcom" får ner den i... Rapport väntar i alla fall jag på efter helgerna :) Mvh Janne. |
|
Transocean |
Snålkörning med en 540 kommer inte att ge önskade resultat. Länk Det enda som verkligen fungerar är att åka bakom en lastbil. |
|
Transocean: He,he... Ja..nog fungerar ecodriving,men frågan är hur länge man själv "står ut" innan man "ger plattan" och skriker Yeaaahhh...ÄNTLIGEN...;) Jag kan nämna att farsgubbens fd 523 nu går på närmare litern i min ägo av någon anledning ;) Sist jag tankade så hade den dragit ca 0.95l/mil minns jag iaf..Inte med eco i tankarna kan jag väl också skriva. Ja...man måste nog vara "född" ekonomisk innan man kan med framgång idka ecodriving.. Ok...JAG har ingen som helst erfarenhet utan 540,men nog f-n ska man klara av att köra den klart under litern i vilket fall som helst till Åre...Jag menar raka fina vägar och sträckkörning...borde gå. Mvh Janne. |
|
|
Självklart drar farthållaren mer, den är ju stendum. Den gasar i uppförsbackarna och motorbromsar i nedförlut. Kör man själv får det ju rulla på utför så man kan rulla uppför nästa backe "gratis" |
|
|
BMW_MAN>>>Tja...försök att hålla en lägre bränsleförbrukning en längre sträcka utan farthållare.. så får vi sedan se vem som är dummare ;) Mvh Janne. |
|
| Enl. en körsolelärare jag talat med som utbildar inom eco-driving (vissa moment obligatoriska vid körutbildning idag) så kör man själv snålare än farthållaren, men det kräver att man kan koncentrera sig på att köra planerat under en längre tid. Faller det bort är man besegrad av farthållaren skulle jag tro. Dum eller inte, farthållaren är mer uthållig i alla fall :) | |
|
Anders-72: Ja,så är det säkert...men att köra själv utan farthållare ikopplad i Svedala och tro att man "klår" den i låt säga 40-50mil landsvägskörning i "varierande terräng" är verkligen en utopi. Uthålligheten är absolut en "springande punkt" i frågan om vad som är bäst i slutändan och i långa loppet :) JAG klarar absolut inte av att klå farthållarens förbrukning(annat än ytterst korta sträckor)...trots att den enbart "sysslar" med att ha farten konstant. Mvh Janne. |
|
| När jag körde hem till mina föräldrar nu i jul så ville jag testa hur snålt bilen kunde gå. En sträcka av vägen jag kör är 15 mil nästan oavbruten 90-sträcka genom skogen (helt obefolkat, brukar vara en bra sträcka att sträcka på motorn lite) så jag placerade farthållaren på 90 och lät bilen gå så hela vägen. BMW utlovar ju 0,59 i förbrukning på landsväg, något som jag trodde var glädjesiffror, men faktum är att det var exakt vad bilen drog på den sträckan. Farthållaren är överlägsen när det gäller att hålla farten längre sträckor, med foten är det alldeles för lätt att farten kryper uppåt. | |
|
Kör inte med Farthållaren i Uppförsbacke då den håller exakt du ställt in den på alltså den gasar rätt bra . Jag har provat nästan allt i att spara bensin och diesel och har kommit fram till följande . Farthållare=dåligt i skapliga utförsbackar som det är uppåt dalarna så kan man i vissa fall frikoppla och gå på rull om man kör manuell dvs det går även att ta häng på en lastbil om man inte är så stressad ligg halvnära bakom och åk i suget så att säga det spar väldigt mycke som att få extra HK i bilen eftersom att det är konstant medvind Sen är det väl bara att köra som om du hade ett ägg under pedalen =) Henrik Larsson M som i Motor |
|
|
Hrmpff...Jo,ur säkerhetssynpunkt så avråder jag alldeles klart ifrån att "hänga bakom långtradare"....livsfarligt beteende anser ju jag. Ska man ha nytta av suget där så måste man ligga åt h-vete för nära... Mvh Janne. |
|
|
Linköping-Östersund=0.95. Då körde jag inte snålkörnign! Ganska ok tycker jag! gagge |
|
|
Det är inga problem att klå farthållaren i förbrukning, om planerar körningen bra. Har kört långkörningar med både 2 saabar från slutet av åttiotalet och med de senaste BMW jag haft , en 520i-95, en 528i-98. Tex så mätte jag upp 528:an till 0,66 utan farthållare och 0,7 med farthållaren inkopplad på 90 väg. /Peder |
|
|
Farthållaren är som många sagt dum,du ser ju vägen det gör inte lådan. Har själv gått några eco kurser och lärandet är ungefär lika på alla. Ge rejäl fart till önskad hastigthet,hoppa växlar,ligg kvar på vxl så länge motorn orkar,läs vägen,osv osv. Är hur tråkigt som helst men funkar säkert för vissa. Däremot att ligga i suget efter mig kan spara mkt pengar på kort sikt,MEN har dyrt blir det inte när dina fina änglaögon o vindruta är så blästrad att du måste byta.För att inte nämna lacken, huga. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jo Micke...nog sparar du säkert bränsle med en tradare om du skippar farthållaren det tror jag också(lite andra förutsättningar med en dylik)...men med bilen så är det absolut lättare att bara trycka in knappen på farthållaren och sedan lugnt förvissa sig om att bränslekostnaden blir mindre än utan denna tingest.. Visst,korta sträckor orkar man säkert köra mer ekonomiskt utan.. även som "bilist" som sagt...men jag skulle vilja se den bilist som gör det på längre sträckor. Ok...på vägar med extremt mycket uppför o nerför så kanske det blir billigare att köra utan farthållare, men det jag har märkt och där jag kör så sparar man bränsle med farthållaren... Ganska "platt" där jag kör,inte allt för mycket branta stigningar osv.. för det mesta. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.