AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.241

Hur köra bensinsnålt?

Sida 1 av 4
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Ska iväg till Åre över nyår och tänkte jag skulle slå rekord i att köra så snålt som möjligt. Vi kommer ha 2 bilar en automat (540) och en annan bil med manuell. Naturligtvis kommer det bli mycket landsväg men också ett antal städer och byar. Ge lite tips på hur man kan köra snålt med en automat och en manuell förutom att man ska hålla hastigheten. Drar farthållaren mer bensin än om man sitter med foten på gasen?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håll hastighetsbegränsningen och planera körningen/farten till framförvarande fordon.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..

Tips på manuella bilen främst(automaten gäller detta för i stort också):
Ha gärna farthållaren i så ofta som möjligt,enligt mina "efterforskningar" och test+info så drar bilen mindre vid inkopplad farthållare(svårt att hålla jämn fart utan denna i både nedförsbackar och annars ute i "terräng").

Accellerera hyffsat snabbt till lagstadgad fart och lägg in en högre växel så fort det går..Hoppa gärna över någon växel vid accelleration uppåt i registret s.a.s.
Kolla lufttrycken i däcken och fyll i "rejält" :)
Använd bromsarna så lite som möjligt,använd motorbromsen och var uppmärksam på trafikförhållandena så att du slipper bromsa "hela tiden"..
Ta inte varje tillfälle till omkörning som en möjlighet till "lite adrenalin" utan "backa av",kör snååålt ;)

Var/bli inte stressad :)

Mvh Janne.
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Tjenare.
På den manuella motorbromsa så mycket du kan och hoppa över växlar när det är möjligt.

Mvh Lardy
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vid kuperad terräng med många små krön i rena berg- och dalbanestil vinner man en del på att INTE använda farthållaren. Om man ligger på 100 Km/h kan man släppa av lite och tolerera att man sackar ner till runt 95km/h uppför ett krön och sedan vinna tillbaka farten när det bär utför. Farthållaren går på ganska brutalt med gasen för att bibehålla exakt 100km/h och inte ens 99,5km/h är den med på. Det vinner du inte igen på andra sidan krönet i samma mängd som det kostar före. Är det slätt och hyfsat rakt och lite trafik (ingen av faktorerna borde falla in på en Åre-resa runt nyår :)) kan nog farthållaren vara ett plus. Vad gäller acceleration så är det inte lätt på högerfoten som gäller. Man skall fort upp i marschfart och sedan ligga hyfsat konstant. Och som sagt tidigare, planera körningen för att slippa bromsa och hoppa över växlar. Mycket luft i däcken, med vinterpackning o.s.v.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur kan du förresten vara så intresserad av snålkörning, när du köpt en 540 med automat? ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hyr en VW Lupo... :)

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker själv att det skulle vara intressant att se vad en 540 automatare gör "som snålast" på en dylik sträcka....Inte för att det är den "optimala" snålkörningsvagnen utan just för att det ÄR en 540 med V8...kul.

Kom gärna tillbaka och berätta hur snålt den sedan gick...

Mvh Janne.
Ecodriving är väl att gasa på ordentligt upp till max 3000 varv (bensin), i med nästa växel osv tills man når målhastighet med så hög växel som möjligt och sedan försöka bibehålla jämn hastighet genom att ha uppsikt framåt.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tackar för tipsen. Kan väl hålla med om att det låter lite konstigt att köra snålt med en 540 automat men med tanke på att jag tycker det är roligt med tävlingar och inte tycker det är så smart att köra bästa tiden till Åre med all trafik och halka så kändes detta ganska kul. Beror ju lite på väglag naturligtvis men siktar på under 0,95L/mil.
Fyll gärna på med fler tips om ni har.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter bra det. Jag bor själv i stråket där fjälltrafiken passerar och på stugbytardager i Sälen och storhelger är vägnätet överbelastat. Man ser då och då bilar som åker "i par" och ligger på omkörning titt som tätt med hela familjen i bilen. Värst är dom som kör som om det vore en fyrfilig väg på vanlig landsväg, d.v.s lägga sig på omkörning ända tills det blir möte. Då slår dom på blinkersen och hoppas att någon lämnar en lucka att smita in i.
Åter till bränslesparandet, lägg dig tätt bakom en turistbuss så kommer du slå rekord. Kräver dock att man är vaken ifall bussen nitar ;)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Körde till Stockholm för några månader sedan och glömde bort bensinmätaren. När jag kollade på en skylt stod det 15km till nästa mack och enligt bilen kunde jag köra 14km. Var bara att lägga sig ett par meter efter en lastbil, men hade han bromsat hade det inte varit så kul.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sikta på under 0,9,det borde gå om du kör extremt snålt och aldrig överskrider begränsningarna i både trafik ;) och hastighet.
He,he...risken finns väl att det blir du som "leder" kön och polisen stoppar dig pga "hindrande av trafik" ;)

Får vi se 0,899l/mil? ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...byt luftfilter innan du åker :)...man måste tänka på allt som kan reducera förbrukningen...sedan tar jag för givet att du inte har takräcke på,dåå är det "mer eller mindre" omöjligt att skriva in sig i historieböckerna som "snålaste långfärden med V8" :)

Mvh Janne.
Vad jag hört blir körkortet indraget om en polis tar en för att köra för nära ett annat fordon under en längre sträcka (alltså okej att ta sats inför en omkörning). Minst 1 sekunds lucka...
kilroy
Om du klarar dig under 0.95 så är det bra gjort enligt min uppfattning. När det gäller hastigheten tror jag inte det spelar SÅ stor roll för förbrukningen så länge du inte kör i 120+.

Jag har gjort liknade långresor med bl a min gamla 540-95 (6-växl manuell låda)...ska bli intressant att se dina förbrukningssiffror som jämförelse.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ingen farthållare, ingen AC och huka dig för lägre luftmotstånd ;)
Glöm inte att fälla in backspeglarna, vem bryr sig vad som händer bakom?! ;)

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag kommer inte att ha något på taket på 540:in men däremot blir det skidräcke och skidor på den manuella (Audi A6 2,8Q -98). Antar att det inte är någon mening att utmana polaren i bensinförbrukning i Audin eller?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Se till att bilen är servad med olja och filter samt att däcktrycket är rätt.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
hehe, brukar praktisera detta på väg till Ikea, en resa på knappt 13 mil så här är mina erfarenheter, bör kanske tillägga att jag gått ecodrivingutbildning även om jag är en novis i sammanhanget.
1. Håll hastigheten. Använd farthållare vid plan väg eller uppförsbacke, slå av den i nerförsbackar pga att den bromsar då.
2. Undvik omkörningar, iallafall fullgasomkörningar. Det kan vara svårt ibland när vissa kör 65 på 110-väg (må de och deras bilar brinna i...;)se utlägg om 2+1 vägar nedan)
3. utnyttja bilens tyngd i nerförslut, släpp gasen och låt tyngdkraften göra sitt jobb (ja, självklart utan att hastigheten blir 70, se även här nedan ;) )
4. med manuell låda så är det bara att komma upp i fart relativt snabbt och sedan hålla hög växel (inga konstigheter med det kanske)
5. däcktrycket är a och o, gärna lite extra än av BMW angivet tryck
6. blev själv förvånad när AC:n knappt påverkade förbrukningen, trodde nog att det skulle skjuta upp den runt 1dl men det var knappt mätbar skillnad. Så var det ju inte riktigt i den gamla volvon man en gång hade...
7. sedan var det väl många bra punkter ovan som redan var nämnda, tex välservad bil och dyl.

Jag kanske bör tillägga att hemresan från ikea handlar om något helt annat men det är rätt kul att jaga förbrukning. Ett ålderstecken kanske? (eller snålhets kanske;), skoj är det iaf.

Avslutningsvis ska jag beklaga mig över dessa 2+1 vägar vi har i Sverige som jag upplever ger en "på-av" körning. När det är en fil så ligger ofta någon och bygger kö när de håller 65-70 och sedan när vägen blir tvåfilig så skall alla om vilket leder till att farten blir 140-150. Allt detta för att upprepas om några hundra meter. Men visst, har man släp och kör 80, bra, det är inte så att jag kräver att de ska bryta mot lagen eller så utan snarare tvärtom. Rent krasst kan man väl konstatera att det är något av ett "fattigdomstecken" att vi i Sverige skall behöva bygga dessa vägar, för det är väl en fråga om ekonomi i grund och botten.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om man är bra på att ha koll på hur trafiken samt vägen ser ut lite längre fram än 100 meter så kan man planera sin körning mkt bättre. Men använd inte farthållaren, den drar upp din förbrukning med ca. 1dl/mil. En bra snålkörare accelererar i nedförslut om det straxt därefter kommer ett uppförslut, ty de drar mindre bränsle att skjuta på en bil i en nedförsbacke för att bygga upp hastigheten inför den analkande uppförsbacken (som man helst rullar uppför så gott det går), än att accelerera på en raksträcka eller i början av en stigning.

Men "tävling" i all ära, stirra dig inte blind på färddatorn utan kör lugnt så ska du se att det går bra, att följa trafikrytmen kan annars vara en god idé så slipper du leka bromskloss ;)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.