AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.082

Hur ska en 320i gå?

th
11
thewho
328i e36 - 98
Hej

Hur ska en 320i gå? Jag har nyligen köpt en från -95 och tycker att det går lite konstigt/dåligt.
Det är just och just att man drar en Mercedes C 180 farmare med 120hk...

Och han jag köpte den ifrån hade bytt vattenpump och termostat för att det gick varm, så då har den säkert gått för varm någon gång.

Så vad kan hända om den har gått varm?

Mvh Daniel
yttryck
har du otur så kan toppen ha spruckit, DYRT isåfall, men det kan man inte se med blotta ögat,,
det kan ju vara tändstift luftfilter som behöver bytas..
men i ärlighetens namn så är 320 ingen racer.. bortsett från motorkaraktären med en silkeslen gång och ett skönt ljud från sexan så är det enligt mig en helt meningslös motor, har själv haft den.. motorn måste piskas för att överhhuvud känna kraften.. 150 tama hästar.. vet ej hur den uppdaterade 2.2 liters maskinen är på med sina 170 hk, men den finns bara till e 46:an från 2001-B
th
11
thewho
328i e36 - 98
Ok, då kanske det inte är något fel på den.

Hur är det med motorer från 325:or? passar det direkt?
tycker inte 325:an går speciellt bra iheller inte så stor skillnad mellan 320 och 325. Klart att det skiljer sig lite men inte mycket igentligen. Tror nog att 325:ans motor passar rakt ner i 320in eftersom det är samma block och allt. bara att 325 är uppborrad.
th
11
thewho
328i e36 - 98
Jaha, vad är bäst om man vill ha mer "power" då?
Hur är det med det här då?
Länk
turbo är alltid trevligt dock väldigt mycket jobb med det. Och sen är det olagligt vilket kan va lite jobbigt. Eftersom man måste ta bort allt varje gång man ska besikta och sen kan man åka fast för det också.
tornet
Har inte koll... varför är det egentligen olagligt att turbokonvertera? Kan man inte få det godkänt? Många bilar har ju turbo idag?

mvh tornet
Nej du får ej eftermontera turbo. Alltså turbokonvertera, Helt omöjligt att omregga bilen till turbo bil om den inte har det orginal. Eller om du sätter i en hel motorn som det är turbo på orginal. tex en saab 9000 utan turbo motor kan du sätta i en turbo motor och regga om. Men det går ej på bmw då dom ej har någon turbo motor byggd från fabrik. Däremot kan du tex sätta i en M3 motor och regga om bilen. Men svårt att få tag i en M3 motor och så kostar dom runt 50-60 tusen så inte värt det. Ditt val är att sätta i en 325-328 motor eller att turbo konvertera och köra olagligt. För att uppnå högra effekter. Finns många som har turbokonverterat sina bmw bilar idag, men dom väljer att chansa. Och sen byter dom ut grenröret med turbo till ett orginal när det är dax att besikta. Hoppas du fick lite information nu:)
tornet
Jolle87: hmmm.. ok det låter ju trist att man inte kan eftermontera det, tack för ett utförligt svar :)

mvh tornet
th
11
thewho
328i e36 - 98
Det är ju lite jobbigt att skruva bort turbon en gång i året...
Men jag får väl vara nöjd med den då, jag får ju ändå inte körkortet förrän om ca 3 månader. Eller rättare sagt, jag får inte ta det förrän om 3 månader :)
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
extraktor grenrör, grövre avgassytem hela vägen ut och ett chip ger ju liter extra annars vilket enligt mitt tycke gör en hel del skillnad men räcker inte det så kan du ju lämna in toppen och få den iordning gjord, planad,portad,fräst oså vassare kam med tillhörande ventiler och fjädrar kolla på motornord ett tips. dessa grejer skulle göra en enorm skillnad.
lycka till.

mvh kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.