|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skulle ställa in bilen för vintern i vårt trånga garage häromdagen, vilket betydde att jag var tvungen att fälla in backspeglarna. Detta var tydligen inte gjort sedan bilen rullad av löpande bandet 1996. Jag lyckades bryta av den, utan mycket våld. Den gick av inuti i den korroderade aluminiumen. Är det någon som vet om man kan byta aludelen inne i spegeln, alt. hur monterar man av hela spegeln? Kan man hitta en beg? Det är en elspegel och den är montrealblå och sitter, satt, på vänster sida. Tack på förhand för goda råd, och god jul till alla. Magnus | |
|
Jag gjorde samma sak på min nu i höstas. Jag kunde inte hitta lösa delar till spegeln utan fick byta hela. När jag ändå höll på så bytte jag till M-speglar som jag hittade på e-bay. Kolla på bilskroten, jag har för mig att det fanns ett par montrealblå när jag letade i höstas. Demontering: Ta loss dörrsidan, akta clipsen! lossa elkabeln till spegeln, lossa de 2 skruvarna på utsidan =loss. MK |
|
|
Det är så skört går lätt av det gäller vara mycket försiktig, min ena spegel gick sönder precis på samma sätt när jag skulle vika den. Nu minns ja inte om det var hö eller vä spegel jag har den hela kvar är du intresserad kontakta min power post. Den är atalantablå så är det fel färg så är det lack som gäller. Den finns inte köpa som reservdel (enbart det du behöver) Jag la till och köpte 2 M-speglar istället. //Z3Kent. Min bil 2007Länk |
|
|
Som sagt man får vara mycket försiktig när man ska fälla speglarna - jag brukar först vicka lite fram och tillbaka på dom så man känner att dom är loss , därefter tar jag båda händerna och lyfter spegeln utåt samtidigt som jag vrider den bakåt . Iår gick det mycket bättre för förra vintern strök jag på lite fett i hålet som styrpiggarna går ner i . Var sparsam med fettet så det inte blir för mycket då det "smälter"i starkt solsken och rinner fram på dörren. Mvh / Ballder |
|
|
Ballder tackar för ditt fina tips om fällning av ytterspegeln, jag har aldrig behövt fälla dem men jag kände på dem och visst satt de hårt och så ville jag inte ha det, lyfte och tog i lite olja och vickade men de satt ganska bra men så lossnade de och kunde fällas hur elegant som helst så en oljefilm där gör susen det som rann ner på dörren torkades och med lite polish blev den ren och fin igen mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej, har också försökt fälla in ytterbackspegeln så att det gick åt skogen. Tyckte dock att det var lättare att ta ur spegeln och montera ut innandömet och på så sätt montera bort allting - utan att behöva ta bort dörrsidan. Backspegeln var jag ändå tvungen att ta bort och skruva isär för att se om det gick att reparera. Har fått tag i en skrotad backspegel med intakt alustomme (det är väl blandmaterial som jag gissar inte går att svetsa) men med fel färg. Problemet är nu att försöka få loss alustommen från backspegelns fäste som sitter i dörren. Sitter fast med en ditpressad låsring (kan se olika ut beroende modell). Jag återkommer när jag försökt lösa det hela. Alternativet är annars att lackera backspegelfästet (det som sitter mellan dörr och backpegel) |
|
|
Nu är man tillbaka från idet, solen börjar lysa och det är snart dags att cabba ner!!! Jag började mecka med dörrsidan men vet inte hur man gör utan att förstöra densamma. Är det någon pedagog här som kan förklara var man börjar och ett tillvägagångssätt för demontering av dörrsidan. Tack på förhand. |
|
|
Kolla Snajdarns sida Länk Där kan du hitta bilder på hela jobbet. Jonas |
|
|
Stort tack, Jag skall skriva ut denna instruktion, så får tanten själv fixa medan jag kollar på och dricker en bira. Trevlig helg på alla Magnus |
|
|
Länk Mmm Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.