|
|
|
|---|---|
|
Har ett dilemma... och behöver lite funderingar Är ute efter en fin original 02:a och har två erbjudanden: 1) BMW 2002 Tii -75, Inka orange. Något rostig och några bulor finns, fin inredning. 4 växlad låda. Tvivelaktig historik. Ej bes. 2) BMW 1602 -74, Inka orange. Nyrenoverad i plåt och lack. Samma ägare i många år. Fläckfri historia, bes i sept UA. Nya stötdämpare, hjullager mm. Vilken ska man satsa på? Man kan ju tänka sej att leta upp en trimmade 2002 motor och skruva i 1602:an för att få liknande prestande som i dubbel i:n, men den har ju lite andra väghållnings lösnngar... Pris bilden är lika för de båda bilarna.... Vad ska man hitta på? :) / Berca | |
|
1602:an!!! Plåt/rost jobb är ALDRIG kul och ALLTID mer och dyrare än du tänkt dig Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag skulle nog också satsa på 1602an. Den verkar ju bara vara att sätta sig i och köra. Byta motor och skruva dit lite krängningshämmare och gasdämpare är enklare än att rostlaga och lacka. Tii:n är förvisso en säkrare investering, men den kräver en del jobb för att bli fin verkar det som, Laga rost och lacka om går på minst 15 - 20kkr skulle jag tro, men dom pengarna kan du nog få igen om det blir bra och om resten av bilen är orginal. Hur sugen är du på att mecka, kontra hur sugen är du på att köra? /Anders C |
|
|
Varför inte köpa båda:) man vet aldrig när man får långtråkigt. Annars låter 1602an som ett vettigare köp. Har själv en 1600/2 som har en lång lista på ingrepp framöver,bla en turbosnurra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Har ni sett att det finns färre 1602 än 2002tii kvar i Sverige? 1602:orna blir snart rariteter om dom fortsätter att skrotas ut. Tii är såklart en intressantare bil då den inte bara har en 130 hästars motor utan även är utrustad med större bromsar.varvräknare,lugnare utväxling i bakaxeln mm. 1602:an är ej kul att köra på större vägar då den är surrig i högre fart, talar av egen erfarenhet. Frågan är om du vill skruva eller laga rost? | |
|
Hej igen! Tack för feedbacken! Åker och tittar på 1602:an i helgen, den verkar vara vettigast eftersom jag inte har lust att renovera mer... Vad bör vara ett realistiskt pris på en original 1602:a? Det är ju inte en 2002 Turbo direkt, som min förra 02 var... :) Kan man tänka sej att sätta in ett Tii instrument med varvräknare i efterhand? /Berca |
|
| Jag har Tii varvräknare i min 1602, det finns kabel fördraget till varvräknare i alla 02:or. | |
|
Satsa på 1602:an. Byt ut 1,6:an mot en 2-liters med webrar m m. Regbesikta den med 105 hk (motsvarande 1600ti). Du behöver inte byta någonting till tii-spec faktiskt! :-)) Klart att tii:n är fränare, men om insprutningen funkar illa eller bilen ej är komplett med alla specifika tii-grejor, du får du problem. Jag hade en tii-75 förut, har en 1600-2 nu. Tycker faktiskt det är roligare med 1600-an, för den kan modifiera utan att bli idiotförklarad ("-du förstör bilen" osv...). Klart tii-n går bra, men med en lagom webermotor får du lätt minst 130 hk, och betydligt bättre respons i motorn (4 spjäll jfrt med 1). Prisbild? Jättesvårt att säga. Beror ju helt på skick. 15-20 pengar? |
|
|
Hallå på er! God fortsättning! Kommer med en uppdatering. Var och kollade på 1602:an och den var så nära mint condition man kan komma. Inte en fläck på bilen och när jag la mej under såg jag att bakaxel/kardan/drivaxlar...rubbet var som nytt. Vi snackar fortfarande metallfärg. Prisbilden ligger på runt 30... Är det ett realistiskt pris tycker ni? Jag är lite fundersam på det eftersom det trots allt är en 1602:a och ingen 2002... /Berca Snart 02 ägare igen :) |
|
|
Köp 1602:an, men behåll originalmotorn! Att byat mot 'vassare' förstör bilens originalutförande, och sänker både det ekonomiska och kulturhistoriska värdet på bilen. Vill du ha en 'kvick' bil att busa med, köp tii:n och gör en 'bruksrenovering' av den, så den är kör- och besiktningsbar, och du kan använda den utan att behöva vara dödens rädd om den. En fungerande, komplett tii har alltid ett värde som bas för seriös renovering, och under tiden är den oerhört underhållande som körmaskin. |
|
|
Hej Berca, En 02:a som är i det närmaste mint condition låter som ett fynd för 30 pengar tycker jag. Det finns väldigt få 1602 kvar o de flesta är inte i originalskick så mitt råd är att ta denna o bibehålla den original. Värde kommer helt klart att öka. Min 1602, en 72:a, blev färdigrenoverad i våras, då hade jag trots minimal rost på den kostat på den drygt 100 pengar......men då är nästan allt bytt till nytt eller likvärdigt. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.