AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
696

Bytt bromsslangar

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Bytte båda bromsslangarna bak igår. Ett jobb som jag nästan kände att jag inte ville göra själv efter att ha läst lite i forumet och kollat i TIS.
Alla varnade för att det är problem med luftningen, dräll, fastrostade slangar osv ov. TIS anger att man måste koppla in en maskin m.m.

Nåväl, jag struntade i alla maskiner och varningar och gjorde så som jag tänkt från första början:

Skruvade loss slangen, skruvade dit den nya, luftade på sedvanligt vis - PERFEKT resultat. Inga som helst problem.

Liten instruktion för de som aldrig gjort det förut:

* Börja på "kaross-sidan".
* 14mm nyckel på slangen och en tum-storlek (?) på muttern runt bromsröret.
* lossa försiktigt genom att skruva och hålla emot samtidigt, håll koll på att röret inte vrids.
* Skruva loss övre muttern (runt bromsröret) helt, så lossnar slangen.
* Skruva loss slangen från oket.

Oljan stannar kvar i röret och rinner inte ut.

* Montera nya slangen på oket först.

* Lufta på vanligt vis
(2 pers, pumpa och håll ner bromsen, öppna luftskruven, stäng, släpp upp bromsen. Utföres upprepade ggr (ca 3-4) tills det kommer vätska utan luft)
Se till att det inte blir för lite vätska i behållaren under tiden.

Inga som helst konstigheter alltså. Ville bara skriva detta så inte fler blir avskräckta och lämnar in istället pga andra inlägg på forumet.

En sak gjorde jag förresten enl instruktionerna i TIS - tröck ned bromspedalen något medans jag lossade och bytte slang - vet dock inte om detta var till någon nytta? Jag har lite svårt att förstå poängen med det, nästan så man tycker att det borde rinna ut mer vätska då.

---
Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Varför bromspedalen ska tryckas ner en liten bit beror på följande.

När pedalen är i viloläge så är kolven huvudcylinder i sitt bakersta läge. I detta läge så är det fri passage från bromsvätskebehållaren ner i huvudcylindern via ett litet hål alldeles framför kolven, och vidare ner till bromsledningarn ut till hjulen.

Lossar man då en bromslang någonstans så kan ju bromsvätskan sakta rinna hela vägen ut från behållaren via cylindern rör och ut genom slangen i det fria.

Detta hål är ju till för att cylindern automatiskt ska fyllas med bromsvätska när pedalen är helt uppe.

Men så fort pedalen trycks ned en liten bit, så kommer kolven i huvudcylindern att gå fram förbi detta hål och därmed stängs den passagen upp till behållaren innan nåt tryck hunnit bildas i cylindern. Och den vätska som är i cylindern kan då bara tryckas vidare ner till bromsoken.

På verkstäderna finns en justerbar stång som kan sättas mellan framsäte och bromspedal så den trycks ned en cm eller två utan att det blir tryck i systemet men det lilla hålet stängs. Då röre är så pass tunna och ingen luft kommer in någonstans uppe i systemet så kommer det ofta inte mer än någon droppe ur systemet i detta läge, då vätskan hålls tillbaka av sig själv i rören.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dr T: Aha då förstår jag! Tur att jag gjorde broms-tricket då. Hade ingen justerbar stång, men dock en kofot, ett mellanlägg, och en justerbar el-stol :)

Idag blev bilen godkänd från den förargliga 2an på besiktningen (pga bromsslangarna).

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.