AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
935

470 Ohm:s motstånd?

to
59
tomcar
520- 98

Hej

Vore tacksam om någon kunde förklara för mig vad
470 Ohm:s motstånd betyder eller vad det är för något?

Jag fösrökte nämligen nollställa servicelampan på min bil.
Jag använde mig av ståltråd.
Kopplade pol 7 med 19, vred om nyckeln och väntade, inget hände.
Gjorde så ett antal gånger utan att det hände något med servicelampan.
Den fortsatte lysa orange som innan.

Vad kan ha gå snett, eller vad har jag gjort för fel?
Bilen är en 520 , 98 årsm.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mekartipset Länk är inte helt korrekt.

På vissa modeller MÅSTE man frigöra kortslutningen efter rätt tid för att den ska återställas.
Rätt kortslutningstider är:
ca 5 sekunder för oiljeservice
10-12 sekunder för inspection

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erik har rätt, fast jag har på diverse olika E39:or haft framgång med 3 sekunders kortslutningstid för oljeserviceåterställning respektive 12 sekunder för Inspection. I vissa fall (dock inte E39) kan man vara tvungen att slå av tändningen efter kortslutningen för att få fem gröna nästa gång man slår på den. Mekartipset är delvis ändrat, hoppas det funkar på dom flesta äldre modellerna nu.

Mvh
/Janne
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I ett av mekartipsen står det:
"Använd gärna ett 470 Ohm:s motstånd i serie innan man kortsluter polerna. Om man då råkar ta fel poler så undviker man en riktig kortslutning"

Ett motstånd innebär precis vad det står! Dvs ett motstånd gör motstånd för strömmen att komma fram i elledningen! Alla elgrejor "gör motstånd"!
Det vanligaste motståndet heter glödlampa! Där görs det så mycket motstånd att "motståndet" (glödtråden) börjar glöda av ren ilska!

Ett motstånd minskar alltså möjligheten för strömmem att komma fram i elledningen! Tanken med ett motstånd i mekartipset är säkert att om du kopplar sladdarna fel hindra att strömmen blir så hög att någonting i bilen börjar "glöda" (dvs att något går sönder eller att det börjar brinna)!

Per L
Med ett motstånd menas en liten komponent med två trådändar som oftast löds in i elektronikkretsar eller som här förlängs med ett par kabelbitar.
De finns i hundratals olika värden, 470 Ohm är lämpligt i detta fallet men värdet är inte kritiskt, det funkar med allt mellan från några tiotals Ohm upp till kanske 500-800 Ohm.
Funkar även med en liten 12V glödlampa som skydd, men använd inte ståltråd eller annat oisolerat utan riktiga kablar med kontaktstift som passar i uttaget.
Det är även lite kritiskt med tiderna när man kortsluter för att nollställa de olika funktionerna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.