|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 540 -93 med den klasiska 5HP30 lådan. jag har försökt att hitta någon med samma fel som jag men symptomen verkar inte stämma in med mina... ibörjan ville den inte få i växlarna alls den drog på tomgång med kraft. men så fort man gasar slirar den bara och visar inte vilken växel som är i typ:E D. utan visar bara E . men så kan jag stänga av den och starta lite senare då visar han i växelvisaren i instrumentpanelen E D. och så fort det visas funkar allt felfritt! då gick jag igenom ventilhuset och bytade packning,plast kulor och monterade en fjäder som fattadades... fyllde på ny olja och filter. funkade jätte bra en vecka. nu har växelvisaren börjat blinka till när jag kör. typ att D försvinner ibland precis som det vore något glapp i någon elkontakt. datatboxen är bytt men hjälpte inte. så fort D försvinner slirar lådan. vad kan detta bero på?! försvinner alltid växelidikationen i instrumentpanelen när lådan krånglar eller e det unikt för mig? GOD JUL O GOTT NYTT BMW 4-EVER! | |
|
Felet är inte mekaniskt i ventilhuset. Om växelindikatorn försvinner: statistiskt sett är det glappkontakt i växelväljargivaren, feljusterad vajer eller styrboxen. Den sista är ju bytt så den borde ju uteslutas. Kanonkontakten är ju lätt att kolla även om jag inte tror att det sitter där. Enklast är att läsa felkoder i såna här fall, dom brukar kunna peka ut i vilken komponent elfelet sitter (tex växelväljargivaren) så slipper man gissa eller prova sig fram. molle |
|
|
Välkommen till forumet! Jag tror som molle325, att den indikeringen försvinner pga av växelindikatorn är sönder (inte helt ovanligt att det händer). Du kan lossa plattan runt om och kolla hur den ser ut som första åtgärd. Du kan även försöka provocera fram felet genom att flytta spaken lite och se om indikeringen försvinner. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack så mycket ja detta forum e riktigt bra!:) Jag har testat att gå igenom växelväljaren genom att kortsluta de kablar som ska ihop till respektive växel och även gått igenom kontakt ytan på släpkontakterna men utan resultat...hur vet man att vajern behöver spännans/släppas? |
|
|
Vill även tilllägga att ingen växel vill gå i. det enda som funkar är P och N så det känns ju inte som det är växelgivaren. eller? jag har leat på kablarna vid databoxen och växelgivaren utan resultat. ska lägga mig under bilen sen och kolla kanon kontakten i vexellådan. Har ni några andra ideer? |
|
|
Hej, jag har ett liknande problem. Har en 540 iA -95 och växelindikatorn har börjat försvinna ibland. Har inte haft några problem med lådan utan bara trott att det var ett glapp i någon kontakt. Men, igår när jag tryckte till lite extra från ett rödljus så slirade lådan bara och vägrade lägga i tvåan tills jag släppte av lite. Sen höll den på så om än i lite mindre omfattning resten av dan. Den verkar inte slira från början utan det börjar runt 3000 rpm, samtidigt hörs ett udda ljud från lådan - ungefär som en wastegate från en turbo, men lite i varierande styrka. Det kan ju ha samband kanske... inga andra problem dock, lådan uppför sig helt normalt annars vid lugn körning. Växlar riktigt mjukt och fint trots 23500 mil. Nån som känner igen symptomen?? /linus |
|
|
kolla om chekcontrolen har växellådan inlagd som prio... om inte se om någon verkstad (bmw) kan fixa detta.. då skall det nämligen vid minsta lilla störning i växellådan indikeras i checken. tom fel som inte märks! och då vet man ju det åt minstånde,,om det är lådan eller något annat. för övrigt, går det inte växla manuellt? är det någon skillnad om du har lådan i (A eller S)? mvh en v8 låter gött! |
|
| Ingen skillnad på A eller S. Den växlar fint vid normal körning men inte just mellan 1 & 2 (eller snarare mellan start och 2:an) då den växlar hårt elle inte alls förrän man släpper av. Så det är bara vid hård belastning det uppstår. Än så länge... är det lamellpaketet så händer väl saker snart :-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.