AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.116

Svårt att bygga om till elcab?

El
311
Elwood
523i Touring
Som rubriken, är det svårt att bygga om från manuell till elektrisk cab på en e30?
Nja fullt möjligt MEN är det värt besväret verkligen??
2 st Cab-motorer+ styboxen ( sen hoppas man kontakten i rutramen redan finns etc etc)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
El
311
Elwood
523i Touring
Okej ja jag ville mest kolla om det var svårt. Tackar för svar.
Hej
Skulle tro det är en hel den jobb facktiskt.........bara att hitta delarna skulle jag tro.
Har elektromek. på min, den strular lite. Ska se om jag hinner kolla på den i vinter nu, men delarna är inte gratis har jag hört!

Mvh
Henke
Finns/fanns iaf retrofit paket för det enl.: Länk
Bilden här: Länk visar ju vad det krävs för delar...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Dock frågar man sej exakt varför man skulle vilja det - med tanke på att elcabben strular oftare och lättare, och dessutom tar betydligt längre tid att fälla än en manuell...
El
311
Elwood
523i Touring
Ja du "enor" jag kan ge dig några exempel på varför jag hellre skulle vilja ha elcab eftersom det var viktigare än frågan själv.
* Det känns lyxigare helt enkelt
* Betydligt bekvämare
* Vill tro att det är mycket enklare om det börjar regna plötsligt när man är ute och åker att bara trycka på en knapp vid nästa korsning än att börja böka med en manuell med bilar bakom. För även om den manuella går fortare så når du väl inte den utan att kliva ur bilen?
*Tror också att det höjer värdet på bilen om man skulle sälja eftersom dom flesta var manuella.

Sen så som du resonerar tycker jag genast du ska gå ut montera fönstervevar om du har hissar och koppla ur c-låset och elspeglarna också för sånt strular också mer än manuella :)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tjaa. Lyxigare och bekvämare, jo det kanske det känns. Men, att skicka upp taket sådär nonchalant i en korsning funkar inte - att cabba upp/ner med elcab tar ungefär 30 sekunder, och du måste stå still hela tiden. Att däremot bromsa till vid vägkanten, hoppa ur och cabba upp gör man lätt på halva den tiden eller mindre utan att det ens känns stressigt. Så vid plötsligt regn är manuell absolut att föredra.

Elhissarna i e30 strular också ja, det ska gudarna veta, med den konstruktion dom har med full ström genom brytarna. Och nya brytare är svindyra. Men - i fallet med en elhiss handlar det bara om en ruta som ev går lite trögt, och det spelar ju ingen som helst roll. När vi pratar om suffletten däremot handlar det ju om ett antal motorer och styrkretsar som ska "lira ihop"... motorer som driver själva suffletten, en till bakbågen, en till luckan, och så ett antal gränslägesbrytare och reläer. Kort sagt - det är ett långt mer komplext system än elhissar eller speglar - och redan dessa krånglar gärna.

Höjer värdet? Jag är tveksam till det. Kolla runt lite på de begagnatguider som finns på nätet angående e30 cab, och du ska finna att så gott som alla avråder från att köpa en e30 med elcab - på grund av deras omvittnat struliga karaktär. Men, du bestämmer förstås själv. Personligen behåller jag min manuella och lägger tid och pengar på annat när det gäller bilen!
El
311
Elwood
523i Touring
Som jag skrev tidigare så ville jag mest kolla om det var svårt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.