|
|
|
|---|---|
|
Hej, På fredag ska man iväg mot Oslo och vidare till Hemsedal. Slutdestination är en liten, idyllisk stuga belägen högst uppe på bergen. Vägen är ungefär 2 m bred och täckt med snö. Nu till frågan: Klarar min Bmw en sådan väg underlag utan snökedjor? Har någon erfarenhet av just snökedjor och om så fallet, klarar man sig med bara två stycken på bakhjul? | |
| Det mesta hänger som sagt på dina vinterdäck. Har du bra vinterdäck klarar du det garanterat. | |
| Jag skulle nog inte garantera någonting utan att veta snödjup och % lutning. Det bästa är väl om någon annan har erfarenheter att dela med sig av, från körning på samma väg. Låt bara inte någon traktor med kätting eller stålwire dra upp dig ;) | |
| Hmm. Anders-72 det har du rätt i. Bara för att man har bra vinterdäck betyder inte det att man kan komma upp för vilken backe som helst. Se bara till att inte stanna i backen om det är mkt snö. Är det mkt snö i backen kanske du ska tänka innan du prövar. | |
|
Min erfarenhet av snökedjor och BMW (3.0S) är från 80-talet då jag jobbade i Sundsvall! Det första du måste titta på är om du har plats för kedjorna i hjulhuset! Dels allmän plats för dom mellan tex hjul och skärmkant och sedan får man räkna med att dom inte sitter helt tight utan att det skall finnas ytterligare plats utan att dom tar i. Jag körde med kedjor på bakhjulen och det var helt fantastiskt vilken förbättrad framkomlighet det blev! Jag kunde till och med köra in i stora snödrivor, stanna och utan problem köra därifrån. Utan extra tyngder i bagaget. En gång hade det snöat en halvmeter (pudersnö) och det var inga som helst problem att ta sig fram! Snön åkte upp på motorhuven och vek av åt höger och vänster framför vindrutan. En helt overklig känsla! Per L |
|
| Kedjor från BMW Länk | |
|
Tack för era svar, Skulle snökedjor från Biltema fungera? Kostar endast par hundralappar istället för 2000 sek på BMW? |
|
|
Hmm...finns det inte någonting som heter "snösockar",dvs någonting som man enkelt trär på hjulen och ser ut som "påsar" eller någonting åt det hållet när de är monterade...skonsammare än kedjor,som KAN skada din lack/hjulhus i sämsta fall...Kolla i någon biltillbehörsbutik. Vet iofs inte effektiviteten i dessa "sockar",men kanske som sagt smidigare och eventuellt skonsammare för din moderna bil.. Men det hjälper ju inte dig om det krävs kedjor om du ska upp i "flera decimeter" snö alternativt dessutom is under...jaja,ett alternativ hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Janne T pratar nog om Autosock, verkar fungera väldigt bra enligt filmer på deras sida. Länk Dessutom är de ju väldigt smidiga att ha med sig i bilen jämförtg med kedjor. |
|
|
Yes!...tack för det "Backard",Autosock var det :) Mvh Janne. |
|
| Ett par hjul med friska OT-dubbade rallydäck ger fint fäste också. Troligen får 2st 125-135:or plats i reservhjulsbaljan. Det tråkiga är att det gör inte två av vinterhjulen när man skiftat, vilket inte är föreningsbart med mycket packning.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.