|
|
|
|---|---|
|
Hej har med intresse följt skriverierna i dagspressen (DN) om syntetisk diesel, biodiesel kontra framförallt etanol (240 limpor till en tank). Nu är det dags att göra något och börja tanka syntetiks diesel, som faktiskt finns kommersiellt tillgänglig, via bolaget EcoPar. Tyvärr är det dåligt med tankställen på vår sida Sverige, Uppsala är närmaste tapp. Har vidag varit i kontakt med Sven Johanssons i Uppsala som saluför denna diesel och hört mig för om planerna att sätta upp en tapp närmare Stockholm. Man jobbar aktivt på det. För att få någotsånär lönsamhet behöver man hitta ett lämpligt ställe för tappen där det kan säljas mellan 60 - 80 kubik diesel per månad. Hur många kan vi mobilisera i Stockholmsområdet ? Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box | |
| Vad är fördelarna jämfört med vanlig diesel? | |
|
Funkar det alltså smärtfritt att bara börja tanka syntetdiesel? Inga modifieringar som behöver göras? Några för/nackdelar? Låter ju intressant då man bor i Uppsala :) |
|
|
Kolla här: Länk och här: Länk och dessutom tycker jag att vi skall skapa ett behov av syntetisk diesel så att vi minskar beroendet av fossila bränslen. Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
|
Enligt uppgift från Sven Johanssons i Uppsala, så är det bara att tanka. Kan eventuellt bli problem om du tidigare har tankat RME-diesel.... Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
| e de samma pris som vanlig diesel ? | |
|
Dagpris har du här: Länk Det verkar vara samma pris som de stora bolagen har som ordinarie pris på sin diesel. Tänk på vilken insats du gör för miljön. Myndigheterna verkar vara pågång med en skattesänkning på miljöbränsle också har jag hört. Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
| Skit i diesel, kör på gas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.