AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.361

Frågor och funderingar ang E46-Touring

33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Hej, är ny här på forumet.

Jag står just nu i startgropen för min första Bmw.
Har länge sneglat åt E46-Touring då jag alltid gillat den. Har aldrig åkt RWD.

Min budget ligger på runt 110-120k.
Tänkte kolla av ett par funderingar med er som tänkt en del på.

1. Hur pass mycket Bakhjulsdriven körglädje bjuder bilen på. Har läst mig till att E46 saknar diffbroms (ej m3). Tar det död på mycket av kör upplevelsen, eller går ställa upp den och ha kul ändå?

2. 325 eller 328. Det är den stora frågan. Man kan få lite nyare bil om man väljer 325:an. Men har hört att 2,8:an ska vara en trevligare bekanntskap.
Hur är karaktärern på motorerna?
Hur bör jag resonera?

3. Gör jag bort mig helt om jag utesluter 330?
Den blir dyrare på alla plan, eller är den värd de extra slantarna?

Det är aldrig för sent att ge upp!
Hej, Fältan!

Välkommen till forumet - om du ännu inte har märkt det, kommer du inom snart framtid inse vikten av detta forum! Lite nyfiken bara, vad har du kört tidigare..?

Så till dina frågor...

1. Jag hade en e46 320 IM Touring (-02) och det var verkligen extremt mkt körglädje för det priset - upplever dock att m-paketet spelar stor roll för "körkänslan"... Det är förvisso en ren subjektiv åsikt, men jag upplever e46 touring utan m-paket som en aning tråkigare men för den delen inte tråkig!

2. Om jag vore i din sits skulle jag definitivt satsa på 325:an, då får du faceliften på köpet! Samma motorstyrka och acceleration dessutom - visst 2,8:an är en underbar motor men 2,5:an är inte fy skam den heller...

3: Är själv i samma planer som du ang 330... Bilen är, vad jag erfar, inte nämnvärt törstigare än 325:an - det som kostar är försäkringen... Det beror helt och hållet på vad du är villig att betala...

Ska bli intressant att se vad det kommer att bli för ngt!

Mvh A...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Finns även 316/318/320/325/330 utan facelift...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hej Flätan.

1. Det fattas inga fel på körglädjen i E46 om man säger så :)
möjligt att en diffbroms hade gjort den roligare, och den känns inte lika "bakhjulsdriven" som gamla bmw utan antisladd osv (på gott och ont)
men en otroligt trevlig bil är det.

2. Jag har hört att 328:an känns "starkare" med mer bottendrag, men tippar att dom är rätt så lika, ut och provkör...

3. I mina ögon så gör du bort dig om du bortser från 330 ;)
Trevligare sexcyllindrig motor är svårt att hitta, isf får det bli en M...
I mitt fall så är det bara försäkringen som blev dyrare, men detta marginalt. Och jag upplever faktiskt att den drar mindre bensin än 325. Så provkör en, sen är det en 330 du vill ha!

//Bjerser

BMW - over 300 (s)miles/hour
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
330 går bort när det gäller försäkringen. Det är inte värt att lägga mellanskillnaden. Vet fortfarande inte om jag ska åka 325 eller 328. Är så kluven....

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag kör en 328 touring -00 med en lite tillpiffad programvara från chipcenter, i övrigt helt standard.
Jag tycker att den är väldigt trevlig i karaktär ang vrid/effekt.
Väldigt bräslesnål får jag nog säga med, 1.11 liter/mil 95% stadskörning, o inte jättefin sådan =)
Nu ska man ju dock tillägga kanske att jag inte har kört nån 330, den är säkert fin den med rimligen. Men de är nog mer en kostnadsfråga inköp/försäkring.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Synd att det inte gick att övertala dig...
Men om 330 går bort så tror jag att en 325 är en modernare och bättre bil än 328. bland annat kan du få facelift (med trevligare styrning och uppträdande, modernare utseende och DSC antisladd)

Om du kan tänka dig Diesel så kanske 330D är ett alternativ?

//Bjersér

jag funderar på en 330 02 eller nyare, kollade försäkringen, det skillde ca 500kr/år mot en 325a , 330in skulle kosta 4600 typ som en v70 2,5t ungefär
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Visst...det är inköpet som är det största problemet då jag inte vill låna en massa pengar...

bmw_4ever> vad har du kolla på för bolag? rena dröm pengarna. Jag får som billigast ge runt 8000 om året...

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nu åker jag förvisso Diesel med automat, så körglädjen kommer säkert vissa att ha åsikter om på min bil.

Körglädjen är helt ok även på min klump. Dieselvridet gör att man inte alls märker att man åker kombibil. på småvägar går den som batra den på och förbrukningen klagar jag inte på. Nu är min bil lätt trimmad med en dieselbox och skall enl. uppgift ge runt 180 kusar och 390nm i vrid. Vet inte om det stämmer, men jag kan säga att polaren som har en -02 325 touring manuell åkte på pisk när vi körde ikapp från 70-120 km/t med släp bakom bilarna (mitt släp var tyngre med runt 200 kg).

Om ekonomi är en fråga så titta definitivt på dieseln som ett alternativ. ihop med automatlådan är det en underbar bil att köra. polaren som åker passat 130hk med automat trodde mig inte när jag berättade att min var "bara" en 320d. Ett gott betyg.

Dock har e46:an ett mycket konservativt ställt antisladdsystem som inte tillåter någon som helst sladd utan bryskt avbryter så fort minsta tendens till sladd uppkommer. Kopplar man ur DSC funktionen så griper fortfarande systemet in, men då enbart efter en viss sladd. Jag kopplade ur mitt helt "bara för att testa" på vinterväglag och touringen är mycket välbalanserad med min motor. jag hade inga problem med att hålla långa drifter med halt underllag av varierande karaktär.

//amullo
---
jag kollade på if
Köpte mig en 330 idag och jag är väldigt nöjd med den!

Hade testat en 325 och 328:a innan. 325:an var lite svag i botten med hade ett bra klipp på toppen, 328:an hade lite mer vrid men bara samma klipp på toppen så den upplevdes som tråkig rent av.

När man sedan kommer till 330:n så har den ett underbart bottenvrid, olikt någon annan bensinare jag kört med samma volym. Men istället för att kännas tam som en 328 så känner man verkligen av de närmare 40 extra hk man får!

Fundera igen om du kanske inte har råd med försäkringen. På mig, 24 år gammal, parkering på gata så betalar jag för nuvarande 9000kr/år, alltså 750kr/månad.
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Det är som sagt mest inköpspriset som bromsar 330.

JonasW_83> Var 328:an tråkig på toppen, eller gubbig mao...

328 E46 är trevlig men den låter ju inget!! Känns väldigt vattenkammad om man säger så :-)

På de nyare (from -01) E46 320 2.2 (170hk), 325 och 330 har dessa dubbelt avgassystem hela vägen som ger ett helt annat ljud med originalsystemet. Dvs det låter som det skall.

Jag hade skippat 328 och valt någon av de nyare modellerna helt klart. Modellen fick en facelift 2002, gör rätt mycket för utseendet.

320 170hk är inget dumt val. Motorn räcker till men har lite låg utväxling (3400rpm vid 120km/h på 5:an). 330 är trevligast men kostar mer i försäkring. 325 är kanske en lämplig kompromiss?

Mitt tips är att hålla dörren öppen för samtliga av de tre och låta skick och historik avgöra.
fältan: 328:an kändes lite tam, ska försöka förklara varför.

325:an kändes pigg av den anledningen att den har rätt dåligt bottenvrid, så när den väl kliver på vid 3-4000rpm så gör den det rätt ordentligt.

328:an kändes lite tamare/snällare pga att den hade mer botten så man fick aldrig den där övergången från ingen effekt till all effekt som med en 325:a. Man gasade på och kollade på mätaren och insåg att det gick ju rätt fort ändå, man kände helt enkelt inte accelerationen som i 325:an, men den går ju minst lika bra egentligen!

Men för bruksvärdet, om du nu inte känner att du har råd med en 330, så skulle jag personligen valt en 328:a. Man blir nog less på att vara utan botten, i stadstrafik osv. Det är ingen dålig motor, absolut inte, men den känns snäll som sagt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
upplever att 330:n är relativt tunn i botten, visst fan är det en stark motor, men med tanke på att det är en 3l sexa så...
Men så fort man går över 3000 rpm så märks effekten och den drar på ett sätt som man bara måste älska, kommer på mig själv med att dra på tvåan till både 70 och 90 bara för att få höra och uppleva detta.
Och visst tunn i botten, men man kan starta från stillastående på 3:an, dock går det trögt.

Summa summarum, dels är jag bortskämd med motorer eftersom jag upplever 330 som tunn ;), och dels... KÖP!

//Bjersér

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hmmm, upplever även min 320 (170hk), som tunn under 3000RPM. Verkar vara nått genomgående hos BMW:s sexor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.