|
|
|
|---|---|
|
Jag vill varna övriga på detta forum för en mycket oseriös bilhandlare, nämligen Linus Bil i Huddinge. Jag och sambon ringer i lördags på en 320 touring -03 på Blocket. Vi diskuterar pris och kommer överens om att vi kommer och tittar söndag morgon. Vi åker hem till Andreas på Linus Bil (han har ingen lokal visade det sig), kollar på bilen och ska avsluta affären. Andreas har bråttom iväg och ber oss ringa innan eftermiddagen, då en annan person ska titta på den. Vi gör det, han svarar inte själv, men får beskedet att han ska ringa tillbaka. Vi söker honom upprepade gånger på eftermiddagen och får kontakt på kvällen. Då meddelar han att den andre killen hade bestämt sig för bilen. Såhär långt kan jag köpa läget. Det är nu konstigheterna börjar. Han ber att få ringa tillbaka, vilket han gör efter en halvtimme. Han meddelar då att vi kan få köpa bilen i alla fall till det pris han föreslog på lördagen, vilket vi accepterar, och därmed är vi överens. Hämtning skulle ske nästa dag vid 18-19-tiden. Eftersom bilen inte står registrerad på Linus Bil utan på ett helt annat företag sedan ca 4 dagar frågar jag om det är hans firma. Nä, det är en firma ägd av hans kompis. Okej, tänker man, vad heter han då? Andreas kan bara förnamnet på "kompisen". Då begär jag naturligtvis att "kompisen" skall vara med, och att han skall ta med papper på att han är firmatecknare. Det skulle gå bra. Dock hade bilens regbevis inte kommit, utan vi skulle höras vid lunchtid på måndagen för att få bekräftat att bilens regbevis kommit. Jag ringer och lämnar meddelande från lunchtid och flera gånger under resten av dagen. Inget svar. Jag får slutligen tag på honom vid tisdag lunch. Han säger då att han sålde bilen vid måndag lunch!!!! Varför frågar jag, varpå han kommer med den ena bortförklaringen efter den andra. I detta samtal framgår det med alla tydlighet följande: - killen hittar på medans han pratar, inget av det som sägs står han för. - jag inser att han muntligen avtalat att sälja bilen till både mig och den andre killen, och sedan säljer till den som råkar dyka upp först. - vem eller vilket företag som juridiskt råkar vara ägare spelar ingen roll, jag var bara jobbig som ville säkerställa att jag faktiskt betalade till den som enligt bilregistret är ägare. Jag kan bara fundera över om det var ett bedrägeri som jag slapp bli utsatt för eller om jag gick miste om en trevlig bil. Oavsett vilket kan jag bara konstatera att oseriös bara är förnamnet. /Stefan | |
|
Linus .. nej nej inte alls; en reko trevlig kille...(*ironi*) Finns knappt några trådar om honom här alls... några highlights: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Det är väl bara att gratulera dig till att du klarade dig undan från att köpa en sannolikt mätarjusterad bil! | |
|
Linus bil, nä den har jag aldrig hört talas om..... Eller så har jag det, förmodligen den mest debatterade skojaren på det här forumet. :) |
|
|
Kan inte någon sätta dit den där skojaren ordentligt? Han är ju inte ens smart. De flesta av hans skruvade bilar avslöjas ju direkt av den som går till BMW och begär utdrag ur reparationsdatabasen. Att bilen inte ägs av honom själv eller hans firma beror garanterat antingen på *skattefusk *slippa garantier *båda //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Som vanligt vid nyimport så bör man fundera på vad motsvarande bil (utrustning/färg/modell etc.) kostar i det land den nyligen blivit importerad ifrån om den är ärlig (angående miltal/stöld/olycksfall etc.)? Mvh, /Wille |
|
|
39: Med all säkerhet så ska vara nöjd med att affären aldrig blev av. ___ //Ulf |
|
|
Länk ”Killen som köpte bilen hette andreas och han visste om den exakta miltalet....” Kanske bara ett sammanträffande, men nog bli man lite nyfiken? |
|
|
WilleW: I detta fall rörde det sig om en svensksåld bil som inte visade några tecken på ruffel & båg. Bilen var det inget fel på, vid mina kontroller var allt ok. Det var säljaren och det juridiska som luktade ruttet. /Stefan |
|
|
Såpass, jag gick på mina fördommar :) De bilar jag tidigare har sett hos honom har varit nyimporter och dieslar. Hursom, det är ju knappast de tysksålda bilarna det är fel på, det är alla skumma handlare. "Det var säljaren och det juridiska som luktade ruttet." Det räcker gott för att hålla sig på behörigt avstånd, precis som du gjorde. Mvh, /Wille |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen roll svensksålt/eller import man handlar överhuvudtaget inte av en bilförsäljare som är en dokumenterad bedragare när det gäller mätarjustering. ///MVH Hasso Länk |
|
Haha, Linus Bil, deras hemsida säger ju mer än 1000 ord... Länk Har reagerat på deras vagnpark tidigare, luktar konstigt på långt håll..... |
|
| Observera att Linus Bil har en kategori som heter "långmilare", men inga bilar till salu i den kategorin... ;) | |
|
Dessutom har man en 530D med DSP=lägre skatt :-) Länk Finns inget i BMW:s tekniska lexikon som heter DSP men det skall nog vara DieSelPartikelfilter eller vad tror ni :-)) M. Pedersen |
|
|
DSP=Digital Signal Processor. Det var högsta stereonivån i E39 om jag inte missminner mig. Har inte hört benämningen vid E60/E61 dock. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Grattis, grattis, jag hade inte sett den här tråden men du som köpare ska vara ruskigt glad att du slapp köpa bil av Linus Bil. Som tidigare sagt, det är troligen den största lurendrejaren i branschen, och ändå säljer han massor med bilar. Bara av nyfikenhet, hade du kollat upp bilen innan du köpte den? Mvh Johan |
|
Johan: Visst hade jag kollat upp bilen, den har bott i ett litet samhälle i Bohuslän fram till en vecka innan Linus kompis firma köpte den. Dessförrinnan ägdes den av en annan person i närheten i Bohuslän. Besiktigad en månad innan, med en mätarställning på 8300mil. Mätaren stod på 8700mil då jag tittade på den. Svensksåld. Dock hade jag inte haft möjlighet att titta i serviceboken och kontrollringa till verkstäderna. Bilen kändes som ny måste jag säga, exteriört, interiört och mycket tight vid körning. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.