AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.246

Breda och stora däck, varför?

Finns det något annat skäl än utseende till varför man skaffar stora och breda däck? Jag är medveten om att vissa bilmodeller kräver större för att större bromsskivor ska få plats men för alla andra?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Breda däck = större kontaktyta = bättre fäste. Större hjul, mera plats för bromsar som sagt.

Och det viktigaste som du redan nämnt, det ser bra ut. :)
Vad jag kommer ihåg från gymnasiefysiken så är friktionen=my*normalkraften, alltså oberoende av kontaktytan.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Större kontaktyta innebär troligen oftast bättre fäste, men det roliga är att människor köper 255òr av billigast tänkbara sort och sedan skryter om hur feta, fräcka och grymma däck de har med fäste utan dess like istället för att köpa 235òr av bättre sort, där GARANTERAT prestandan är bättre.

Viktigast vad gäller fäste lär iaf enligt mig vara vilket däck du väljer och inte bredden för bästa prestanda. Utseendet och vad man har för fälgar spelar givetvis också roll då man inte sätter ett 235 på en 7" fälg eller ett 195 på en 9" fälg...

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Jämfört med skolans demonstrationsmateriel är däckets slitbana mer följsam, så att dess verkliga kontaktyta ökar med den skenbara. De viskoelastiska material som används i däck gör också situationen mer komplex. Exempelvis deformeras ett rullande däck enligt principer som skolfysiken inte behandlar men som utnyttjas i låsningsfria ABS-bromsar."
Lennart Strandberg
professor emeritus, Linköpings universitet

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...bromsar lite bättre på torr asfalt likaså bättre sidogrepp på torr asfalt med då "lite bredare" däck i normalfallet+ naturligtvis snyggare (med rätt fälgdimension osv) :)

Resten blir sämre ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Knappast en slump att de har breda däck inom motorsporten.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tanken har slagit mig med Thorsa. Breda däck och bakhjulsdrift inom Formel-1, brukar få tyst på ägarna av framhjulsdrivna bilar som talar sig varma för sina "moderna" konstruktioner jämfört med BMW´s bakåtsträvande stenålderskoncept :)) Kom däremot ihåg att 135-bredd är ganska vanligt i ett vinterrally så det gäller inte all motorsport ;)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
jiggerdanne, ja Friktionen är friktionskoefficienten*normalkraften. Dock är friktionskoefficienten inte ett beräkningsbart värde för två material i kontakt, utan ett uppmätt värde mellan två ytor. Friktionen mellan däck och torr asfalt uppstår genom att gummit i däcket tränger ner i små ojämnheter i asfalten varför större anläggningsyta ger fler punkter där gummit kan tränga ner och därmed högre friktionskoefficient.
När vi ändå snackar friktionskoefficienter måste vi ju ändå räkna in alla påverkande krafter. Vi har ju en bakåtverkande friktionskraft, mju. Sen har vi luftmotståndets friktionskoefficient, vilken ökar ju bredare däck man har. Sen har vi ett ökande tröghetsmoment osv...

Jag kunde inte låta bli att utveckla fysiken.. :P

Självklart är motiveringen kring bredare däck ett snyggare utseende. Folk som köper breda däck till sina personbilar kan ju inte motivera så breda däck ur ett perspektiv baserat på normalkörning, utan det blir ju utseendet..
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Absolut, det finns ju ingen som har behov av den eventuella extra friktion på bakhjulen som de breda däcken ger på en vanlig bil för körning i trafik. Jag bara hävdade att de bredare däcken, alla andra faktorer desamma, borde ge en högre friktionskoefficient.

Ska man spinna vidare på det så tror jag inte att luftfriktionen påverkas särskilt mycket av bredare bakdäck då större delen av luften inte passerar under bilen. Bakåtverkande friktionskraft vet jag inte riktigt vad du avser med. Friktionen mellan däcken och underlaget är statisk, dvs inte riktad åt något håll, så länge som hjulen har grepp. Hjulen utsätts däremot för rullmotstånd (ibland kallat rullfriktion) som avser att energi förloras när ett hjul rullar pga. att hjulet konstant deformeras för att uppnå friktion mot underlaget. Detta är en ständig avvägning; ett däck med lågt rullmotstånd är mer bränsleeffektivt, men har i allmänhet sämre grepp. Jämför med exempelvis ett tåghjul, som har extremt lågt rullmotsånde (metall mot metall deformeras dåligt) men som också har därför har extremt låg statisk friktion jämfört med ett gummidäck på asfalt. Tågets massa gör dock att den statiska friktionen i allmänhet räcker.

Dock är detta ganska OT ;)
Tur man tycker det är fult som stryk med breda lågprofildäck, blir mycket billigare då.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När man kommer upp lite i åren, blir man lätt att tänka så där typiskt svenkt att "lagom är bäst" (I USA t.ex. vet man ju att bäst självklart är bäst :))

"225 lönnfet / 55 Svensson - R16 familjekombi" är dimensionen som är laaaagom. ;)
Tycker att 225/55 16 är alldeles för stort, 195/65 -15 är bättre
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har 205/65-15 vinterdäck på nu, gungeligung ;)
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Den estetiska diskussionen bör väl föras i relativa termer. Däckdimensionen ska ju matcha bilens proportioner. BMW:s samtida modeller ritas för att se bäst ut med minst 17", gärna 18", medan 18" på en E30 skulle se löjligt ut.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
En annan aspekt är ju att en bil med däck med mindre radie accelerar snabbare än en med större dito.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Vad e detta för gubbtråd ärligt talat!?:D Gott Nytt År o parkera bumsen för säkehets skull om ni ska dricka, d har jag gjort;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
på en diesel med mycket vrid kan det vara en fördel med breda sulor.

//Stefan
Jag är övertygad om att de flesta skaffar stora hjul för utseendets skull. Det gjorde jag ju själv. Jag kör inte så aggresivt att jag behöver breda däck för fästets skull och komforten hade blivit bättre utan. Problemet för oss grabbar är ju att det bara är andra KILLAR som blir imponerade. Precis som att vi inte ser när de har klippt sig eller bytt gardiner så ser inte tjejerna skillnad på dyra aluminiumfälgar och en omgång hjulsidor från Biltema...

(Det är kul att få generalisera så här fördomsfullt ibland, he he... )

PS. Jag är lyckligt gift så jag skaffade faktiskt inte mina 19-tummare i raggningssyfte, trots allt.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.