AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

Hur vet man om topplockspakningen har gått?

be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Jag har läst en del kring detta ämne men blir ändå lite fundersam och orolig över att min topplockspackning har gått.

Köpte en fullmatad sv-såld 530 IM -02 för en vecka sedan ungefär. När jag skulle byta olja i helgen märkte jag att det har bildats gul gegga på oljepåfyllningslocket och runt om. Jag torkade bort detta och körde kanske 100 km efter det. Nu ser jag att denna gegga är på väg att bildas igen, dock så är den inte gul ännu snarare lite fett som man känner under fingrarna.
När jag kollar på stickan så ser oljan fin ut. Bilen verkar också ha svårt att bli varm eller snarare blir varm men kyls av halva vägen mot första sträcket från mitten när man åker i nedförsbackar och inte belastar motorn.
Nu har jag bokat en service för att kolla att inte min topplockspackning har gått. Vad jag har sett hittils så käkar inte bilen kylarvätska och oljenivån är samma. Vad tror ni? Skulle en trasig toplockspackning yttra sig på annat sätt eller är detta bara kondens (lite mer pga trasig termostat).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror inte du behöver vara orolig. Klegget på locket beror allt som oftast på kondens som uppstår vid mycket kortkörning. Ser det bra ut på stickan är det ingen fara.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är normalt med gult glegg, speciellt på bilar som inte får gå genomvarma, utan stängs av innan de är riktigt varma.
Du bör nog se till att byta din termostat, eftersom tempen sjunker, står den förmodligen öppen till viss del. Tempmätaren ska stå stadigt rakt upp. varken mer eller mindre, för övrigt det viktigaste instrumentet att hålla koll på om det börja hända konstigheter.

///MVH Hasso
Länk
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Tack för de snabba svaren. Man känner sig lite lugnare nu.
Man vill ju inte renovera motorn det första man gör :)
Tack ännu en gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.